Solidworks-simulatie 2017 - hoe externe krachten toewijzen op een gedefinieerd oppervlak?

Als beginner op de simulatiemodule wil ik een buiging van balken simuleren. Het is een plafondversteviging voor een modulaire cabine. Deze balk rust op de wanden van de cabine, neemt op verschillende punten het gewicht van het plafond op en moet ook bestand zijn tegen een eenmalige kracht van 100 kg.

Na het modelleren van de balk en het invoeren van de opgelegde verplaatsingen, heb ik met scheidingslijnen de vlakken afgebakend waarop ik de krachten wil uitoefenen. Ik heb deze methode al gebruikt op oudere versies van solidworks. Het probleem is dat ik geen externe belastingen op deze oppervlakken kan uitoefenen. Er zijn slechts 3 keuzes: wissels, snijpunten of balken.

Kun je me helpen? Bedankt

calcul_rdm.sldprt

Misschien kunt u door een oppervlak te maken met uw scheidingslijnen het selecteren om de belasting op toe te passen.

Uw net maakt gebruik van straalelementen. Je kunt dus geen oppervlak selecteren, want dit begrip bestaat niet in de balkentheorie.

U kunt optioneel met de rechtermuisknop op uw lichaam klikken en op "behandelen als volume" klikken. Maar je verliest de "balk" vereenvoudiging.

2 likes

Hallo

Het is, zou ik zeggen, een klassieke fout om de straalmodus te gebruiken, die alleen in bepaalde gevallen geschikt is (geen bewerking aan de randen, bepaalde kruising).

Een simpele regel , zolang je balken niet langer zijn dan 250 mm, stoort je niet....... Niet met de Beam-modus, maar maakt gebruik van de volumetrische.

De door @icome (die ik verwelkom) aangegeven vereenvoudiging van de straal is alleen bedoeld om de mazen en de complexiteit van de berekening te vereenvoudigen, omdat de "balk"-formules niets te maken hebben met de volumeformule (vandaar de opmerking, zodra je enige bewerking of verbindingen hebt, ben je niet meer in de balkberekeningsmodus in de strikte zin van het woord.) Zie de formules voor de twee berekeningsmethoden.

Na: in volume, met de scheidingslijnfunctie, kunt u eenvoudig het gebied tekenen waar uw steunen en krachten zullen worden uitgeoefend zonder dat dit in de simulatie opschudding veroorzaakt.

Vriendelijke groeten

1 like

Zie o.a. deze link

https://m.youtube.com/watch?v=vxczDuuejso