Ik simuleer momenteel in een assemblage onder solidworks-simulatie in niet-lineaire statische analyse, het contact tussen 2 delen, een vervormbaar vast onderdeel en een bewegend deel waarvan de modulus van Young erg groot is in vergelijking met het vaste deel. Dat brengt me bij de volgende vraag: Kunnen we een waarde krijgen van het contactgebied tussen deze twee onderdelen in solidworks-simulatie, evaluatiemodus misschien?
Sorry voor het late antwoord, hier is een afbeelding van het vervormde gebied (radiale verplaatsing) bijgevoegd. Ik nam alle coördinaten van de knooppunten van de twee delen langs de as van verplaatsing en trok vervolgens hun respectievelijke waarden af, zodat wanneer het verschil nul is (tot op 0,5 mm) ik ervan uitga dat er contact is. Het probleem blijft bestaan omdat ik op zoek ben naar het contactgebied.
Trouwens, ik vraag me af hoe het zit met het SOlidworks-contactalgoritme, hoe werkt het in de modus "geen penetratie"?
Als je het contact tussen de 2 delen beheert, kun je de contactdrukken daadwerkelijk zien in de resultaten.
U moet een nieuwe stressweergave maken en 'contactdruk' selecteren.
Het is echter niet super leesbaar: je hebt pijlen van verschillende lengtes en kleuren, afhankelijk van de druk. Het is de moeite waard om de weergave-instellingen te variëren zodat het leesbaar is (300% op de lengtes is over het algemeen het maximum voor mij)
je zegt [[ het contact tussen 2 delen, een vervormbaar vast deel en een mobiel deel waarvan de modulus van Young erg groot is in vergelijking met het vaste deel. Het vaste deel vervormt dus en volgt de vorm van het stijvere deel. ]]
Ik denk dat je het spel hebt uitgeschakeld, het spel hebt genegeerd en vooral het spel hebt ingesteld , evenals de waarde ervan , wat in jouw geval erg belangrijk is.
Hallo, bedankt Froussel, het helpt me bij mijn analyse van de resultaten , maar om het contactoppervlak te evalueren, blijft het ingewikkeld (zie bijgevoegde afbeelding)
Zozo_mp, ik heb geen rekening gehouden met het spel, denk je dat het de resultaten beïnvloedt? Zo ja, waar en hoe moet ik deze betalen?
Ja, ik denk dat het invloed heeft zodra je in de grote reiszone bent.
Het principe is als volgt: een deel van het AA-deel komt na vervorming in contact met het tweede BHé-deel. Omdat je zonder penetratie bent, zal de steen stoppen bij het eerste contact en zal het tweede offset-deel van je AA-stuk niet worden vervormd.
Het is als een trap , of je zegt dat SW maar één trede kan beklimmen (de eerste vervorming) en de tweede niet.
Je hebt dus niet de vervorming om naar de tweede te gaan. Aan de andere kant stelt de instelling van de speling ons in staat om te zeggen dat de tweede stap (die bijvoorbeeld 3 mm is) kan worden bereikt op 3 mm als de inspanning voldoende is, maar niet verder kan gaan dan 3 mm. Als het verder gaat dan dat, betekent dit dat de instellingen van je simu niet correct zijn.
Als u daarentegen de afstand tussen de eerste stap en de tweede weet (gemakkelijk om de afstand vóór vervorming te meten), is het deze waarde die u in de instelling moet invoeren.
Met andere woorden, het is alsof je SW vertelt hoe ik je zonder penetratie zet zodra je bij het eerste contact komt, stop niet en probeer door te gaan met het vervormen van het onderdeel, maar binnen de limiet die ik voor je heb gesteld, namelijk 3 mm (in mijn voorbeeld).
Dit is ook erg handig wanneer bekend is dat een onderdeel tijdens het opspannen vrijwillig zal vervormen (in het geval van dichtheid of gecontroleerde vervorming).
De afbeelding "capturelynkoa2.png" toont 2 contactzones, waarvan er één rood is. Voor mij zijn de mazen niet fijn genoeg om het contact goed te analyseren. Er moet een lokaal oppervlak worden gesneden (SW-oppervlaktegereedschap) en het gaas moet op deze twee lokale oppervlakken worden verfijnd, zodat het contact dat door de berekening wordt verkregen, 'schoon' is.
het is niet ongebruikelijk voor SW-simulatie om een knoop aan het tegenoverliggende oppervlak te haken/lijmen bij het berekenen van de contacten, in dit geval krijg je een ultra-gelokaliseerde rode piek die duidelijk onrealistisch is en je analyse volledig kan verstoren.
Je hebt waarden die van minimum naar maximum gaan in minder dan 2 knopen! We kunnen niets concluderen over het resultaat, behalve dat je modellering loopt!