We willen SolidWorks gebruiken voor werken op afstand, een van de overwogen oplossingen zou zijn om SolidWorks op een server te virtualiseren.
We willen een server die krachtig genoeg is om SolidWorks in multi-sessies te gebruiken. Deze laatste zou de berekeningen kunnen doen in plaats van een werkstation. Deze server zou voorbestemd zijn om te evolueren, voorlopig zou hij zo groot moeten zijn dat hij plaats biedt aan 15 gebruikers.
Ik ontdekte dat dit mogelijk was , maar ik heb geen idee welk type server nodig is, hoeveel GB ram er nodig is, hoeveel grafische kaarten, ...
Ik had een paar aanwijzingen: met behulp van NVIDIA GRID en vsphere horizon, met behulp van een NVIDIA QUADRO RTX 8000 grafische kaart (te krachtig ?), zou het een server bedriegen die geschikt is voor een of meer grafische kaarten.
Zijn er mensen die dit al gedaan hebben? Zo ja, hoe ben je te werk gegaan bij het opzetten van deze server? Er zijn specifieke licenties nodig, zo ja, welke? Als er meerdere grafische kaarten zijn, hoe wordt dit dan beheerd?
We werkten met een client op afstand. De infrastructuur bestond uit in een rack gemonteerde pc's, zonder lokaal display met een beheerserver. We hadden dus één pc per licentie. De toegang verliep via Citrix. Aangezien de enige stroom die wordt overgebracht het display is, is de snelheid van de verbinding niet kritisch.
Hier verwijst het woord "server" meer naar een machine op afstand dan naar een machine die zich toelegt op bestandsdistributie.
Gezien de complexiteit van het systeem is het beter om dichter bij te komen: - Uw SolidWorks-distributeur; - uw IT-afdeling (intern of dienstverlener).
U adverteert met 15 gebruikers, zijn het 15 gelijktijdige of potentiële gebruikers? Zijn gebruikers ter plaatse (d.w.z. op het interne netwerk) of op afstand (bijv. thuiswerken of in filialen)?
@gt22 We gebruiken al een fileserver voor de onderdelenbibliotheek, maar ook voor assemblages e.d. Mijn verzoek is om de benodigde hardwareconfiguratie te hebben voor een server waar gebruikers op afstand buiten het bedrijf de controle kunnen overnemen.
@stefbeno Dat is min of meer wat we willen, maar dan serverbreed, zodat we meerdere sessies tegelijk kunnen hosten. Als we dit willen, is dat omdat het openen van het bestand van buitenaf veel tijd kost (omdat de bandbreedte slechts 20 MB is), vooral om de assemblages te laden. De oplossing voor afstandsbediening is dus de ideale oplossing, omdat het effectief laden van het display en de afstandsbediening minder bandbreedte verbruikt en dus voor iedereen toegankelijk is.
Ik ben van de IT-afdeling (ik ben een van de systeem- en netwerkbeheerders van het bedrijf). Ik nam contact op met onze distributeur SolidWorks, maar ik nam het voortouw door uit te zoeken waar ik kon.
Als ik 15 gebruikers aankondig, zijn het 15 gelijktijdige gebruikers. Voorlopig is het echt voor afstandsbediening van buitenaf.
Hallo Ik heb grote twijfels over hoe zo'n oplossing zal werken. Speciaal voor 15 gelijktijdige gebruikers. Servers zijn niet ontworpen om toepassingen zoals SW uit te voeren. Bovendien vraag ik me af wat het effect is van het hebben van enkele tientallen SW-processen terwijl je op een werkstation zelfs maar twee fouten en bugs hebt.
@remrem Volgens wat wordt aanbevolen door SolidWorks (https://www.solidworks.fr/sw/support/SystemRequirements.html) lijkt het mogelijk op een Windows-server, je hoeft alleen maar ram toe te voegen, en wat betreft de processor, deze is groot genoeg omdat er veel cores op de serverprocessors zitten. Ik maak me hier geen zorgen over. Het probleem zou zijn om een server te hebben die een grafische kaart kan accepteren voor berekeningen.
Ik ben ook een beetje sceptisch over de goede werking van zo'n oplossing. Het zou waarschijnlijk functioneler zijn om licenties te lenen met de licentiemanager en de gegevens te delen.
Ik verdiep me in dit onderwerp omdat ik op zoek ben naar een enigszins vergelijkbare oplossing, zij het op kleinere schaal: ik wil achtergrondtaken (genereren van PDF-plannen en stap-/edrawing-modellen) uitvoeren op machines van het servertype. Ben je tot je conclusie gekomen?
Voor uw verzoek is dit in feite wat SW doet met 3DExperience: het delen van bronnen op servers. Ik weet echter niet zeker of ze hun recept aan hun klanten willen geven...
Een beetje off topic, maar EPDM lost dit soort problemen gedeeltelijk op: je laadt alleen wat je nodig hebt en wat je al hebt geladen, blijft op de gebruikers-pc staan (dus je hoeft het niet opnieuw te laden). Alleen gewijzigde/nieuwe bestanden mogen worden geüpload. Met een glasvezelverbinding van 800 Mb/s had ik thuis vrijwel dezelfde manier van werken als in het bedrijf.
Met 20Mb/s is het zeker dat de initiële laadtijden lang zullen zijn (evenals de archiveringstijden als ze ook creatief zijn). Als het mensen zijn die regelmatig terugkomen naar het bedrijf, is er op dat moment een manier om mappen te synchroniseren. Anders moeten ze er uiteindelijk een gewoonte van maken om de gegevens te laden wanneer ze deze nog niet nodig hebben ('s avonds voordat ze stoppen met werken beginnen ze met het laden van de nieuwe functies van de dag: het is stil tijdens de nacht en in de vroege ochtend hebben ze alles).
NB: de implementatie van EPDM is omslachtig en duur, maar als je zoveel gebruikers buiten de muren hebt, is het goed doordacht. We hadden deze oplossing geïnstalleerd omdat we een dochteronderneming waren van een Amerikaans bedrijf en het delen / beheren van bestanden aanzienlijk vereenvoudigde (USB-sticks en andere 'pack & go'-snel hebben hun limieten)
We hebben nu een speciaal station voor taken op onze EPDM.
Als gevolg hiervan kost het genereren van stappen alleen de tijd om met de rechtermuisknop op een bestand in Windows Verkenner te klikken. Een paar minuten later valt het bestand heet in de map, wat prima is.
Als het iets is wat je heel vaak doet (meerdere keren per dag voor elke gebruiker), kan de EPDM + dedicated workstation-investering zichzelf terugverdienen (dat is al snel zo'n tienduizenden euro's plus onderhoudskosten van 10 tot 15% per jaar).
Nog een aanwijzing: is er geen Mycad-hulpprogramma dat dit soort dingen afhandelt? Dan kost het een station + een SW-licentie + een mycad-licentie: veel voordeliger dan EPDM
We hebben al 2 speciale werkstations voor generatietaken en ik vraag me af of het eenvoudiger/sneller zou zijn met een machine van het servertype, om technische redenen die mij te boven gaan . Er zijn bijna 15 gebruikers die meerdere generaties per dag doen, wat soms kan oplopen tot enkele tientallen minuten vanwege grote, complexe assemblages.
Er zijn geen wonderen: als het 30 minuten duurt om het bestand op een werkstation te openen, zal het kif-kif zijn op het werkstation dat is gewijd aan het genereren van pdf. Dus als iemand een dozijn afdrukken begint, moet je niet verbaasd zijn als de laatste pdf 3 of 4 uur later valt.
Een klein voordeel van PDM is dat het normaal gesproken alle nieuwste versies van de kinderen krijgt voordat de vergadering en de MEP worden geopend. Het frezen en het risico op crashen kan daardoor iets lager zijn.