Status als freelance cartoonist

Hallo

Ik ging aan de slag als freelance industrieel ontwerper.

Ik heb momenteel een klant, voor een maandelijkse omzet van ongeveer 5K€.

Ik heb geïnformeerd naar de statussen en ik hou van de status van een individueel bedrijf.

Het probleem is dat ik moet investeren in een licentie (solidworks) + een machine.

Gezien het feit dat de investering aanzienlijk is voor een kleine activiteit als deze (7 of zelfs 8k), welke status zal het meest geoptimaliseerd zijn voor mijn geval?

In micro-ondernemingen zal mijn investering met 19,6% (btw) worden verhoogd, als ik het goed begrijp.

Ik werk vanuit huis, ik zal een paar reizen moeten maken, twee of drie per maand, 4/450KM HEEN EN TERUG+. Is er een statuut waarmee ik de kosten van mijn woning kan doorberekenen aan mijn toekomstige bedrijf, om belastingvoordelen (elektriciteit, huur, enz.) terug te  vorderen, aangezien mijn huis ook mijn werkplek is? (Ik ben een huurder).

Is er bovendien steun voor jongeren die een bedrijf starten (jonger dan 26 jaar)?

Ziezo, als er onafhankelijke cartoonisten klaar staan om mij te informeren over hun ervaring, dank ik u bij voorbaat.

Vriendelijke groeten

Hallo

Zie deze discussie: http://www.lynkoa.com/forum/solidworks/dessinateur-independent#answer-614090

Hallo!

Ik heb het inderdaad en andere onderwerpen gelezen, maar geen van hen gaat over deze verhalen over btw en vergoedingen.

Bovendien is de documentatie over de verschillende belastingregimes, de verschillende statussen die ik op internet heb gevonden, zeker gedetailleerd, maar ik kan niet volledig begrijpen wat er wordt gezegd, en deze vragen blijven voor mij onbeantwoord, vooral in de context van een EI (en niet onder het regime van micro-ondernemingen, aangezien mijn jaaromzet zonder grote problemen meer dan 34K zou moeten bedragen).

Hallo

Een paar maanden geleden overwoog ik hetzelfde als jij, maar het is nog niet gebeurd...

Net als jij had ik de "EI"-status gezien, maar ook het "overkoepelende bedrijf". Het lijkt mij dat in 2018 met de nieuwe MACRON-wetten loonportage niet langer veel interesse heeft (te onderzoeken...)

Heb je het over 7k€ aan investering om mee te beginnen? Ik denk dat je redelijker voor 10k € moet gaan! De standaard solidworks licentie kost al 6,5k€ + 1,5k€ onderhoud. Voeg je een echte werkplek toe met een extra scherm en kantoormateriaal, dan kan je rekenen op nog eens minimaal 2K€. je zult nog minstens de kosten van het maken van de EI moeten toevoegen, de verplichte stage als bedrijfsoprichter, de registratie van je EI, de kosten van een accountant, een antivirusprogramma die naam waardig, de Microsoft Office-suite, een harde schijf...

De investering om te beginnen is vrij belangrijk, het is duidelijk wat me tegenhield. Maar als u al een terugkerende klant heeft, kunt u deze investering over meerdere maanden of jaren afvlakken.

Er is een Dassault-aanbieding voor jonge bedrijven, uit mijn hoofd geven ze je een korting van 1000€ (nog te bevestigen), dan hangt het allemaal af van het gebied waar je je vestigt, de hulpmiddelen zullen anders zijn. Daarvoor raad ik je aan om te gaan vissen naar informatie waar je maar kunt! de CCI, het gewest, het tewerkstellingscentrum, de CG... Zeg tegen jezelf dat je niets te verliezen hebt en dat hulp niet alleen naar je toe zal komen! Dus je moet ze gaan halen!!

Houd ons op de hoogte van je vorderingen! Ik heb interesse!

Succes.

4 likes

Hallo 

Er is steun voor jonge ondernemers, u kunt meer te weten komen bij Adie , u kunt ook profiteren van de ACCRE (blijf een klein salaris ontvangen zonder de fondsen van het bedrijf aan te raken dankzij uw werkloosheidsrechten). 

Ik woon in de Elzas en ook ik 2 en een half jaar geleden besloot ik mijn eigen bedrijf te openen, eerst wilde ik doen zoals jij, gewoon een ontwerpbureau en toen had ik de kans om een werkplaats te openen en de krachten te bundelen met iemand die "helaas" niet in het bedrijf zat, In het begin ging alles goed, maar na verloop van tijd realiseerde ik me al snel dat ik een luie associatie had.

Ik zorgde voor het maken van de schattingen, de boekhouding , de plannen, ik maakte de onderdelen in de werkplaats, ik deed de installatie op de werven, ik zorgde voor het plaatsen van de bestellingen bij de leveranciers , kortom, een levensstijl die niet mogelijk was, terwijl mijn partner het rustig aan deed, genietend van de glorie om iedereen te vertellen dat hij een baas was geworden enz enz ... Het ergste is dat hij, omdat hij niet in het vak zat, tegen mensen zei dat hij me spullen had verkocht voor 150 euro terwijl het 400 euro waard was!!   nou ja, echt het ding is helemaal niet levensvatbaar. Te trots om mijn bedrijf te hebben opgericht, denk ik dat ik al die tijd mijn gezicht heb verborgen. *

Vandaag is het alweer 6 maanden geleden dat ik in de krant heb gestaan om dit bedrijf te ontbinden.

Het advies dat ik je geef, vertrouw niemand en associeer jezelf nooit 50/50, zelfs niet met je beste vriend.

Als je manager wordt, veranderen mensen, er is geen hulp tussen hen of snel gedaan in het begin.

Verdoezel je, vraag om aanbetalingen, zelfs van mensen die je vertrouwt. Het is ongelooflijk hoeveel bedrijven hebben geprobeerd het mij ondersteboven aan te doen en helaas werkt het soms. toch had ik alles om het te laten werken, maar ik had in het begin alleen moeten blijven. 

Maar één ding is zeker, tenzij ik ergens een goede positie in een bedrijf heb, is het een ervaring die ik zeker nog een keer ga doen, maar deze keer in mijn eentje. 

2 likes

@Thomas:

Wat Solidworks betreft, heb ik een aanbieding exclusief btw van 5000€, volgens de wederverkoper kunnen ze kortingen krijgen van de uitgever vanwege mijn profiel (22 jaar, pas afgestudeerd, oprichting van een eerste bedrijf). Dus met welk punt ik precies deze korting kan krijgen, weet ik niet, maar het is nog steeds 1000€ minder dan de oorspronkelijke prijs. Want ja, ik ben niet van plan om solidworks premium en zijn toolbox te nemen. De standaardversie is genoeg voor mij. Evenals de jaarlijkse upgrade naar 1500 € interesseert me helemaal niet.

Wat betreft de computerapparatuur, een laptop met een redelijk krachtige configuratie rond  de 1500/2000€ zou voldoende moeten zijn, ik wacht op feedback aan deze kant om er zeker van te zijn dat de machine krachtig genoeg zal zijn, de projecten die ik zal moeten inleveren zijn niet van grote complexiteit, niets te maken met een productielijn...

Ik ben momenteel werkloos en wacht ongelukkig op een afspraak met het arbeidsbureau om mijn project aan hen uit te leggen.

Wat betreft de verplichtingen in verband met de opening van het bedrijf, ik was er niet van op de hoogte.

Dat gezegd hebbende, moet ik binnenkort beginnen met mijn eerste klant. Misschien is de oprichting van een micro-onderneming om te beginnen voldoende voordat ik van status verander zodra mijn dossier vierkant en volledig is? Mijn vraag ging vooral over de initiële investering en de recuperatie van de btw (de investering is belastingvrij, dus als zelfstandige zal ik 19,6% meer moeten betalen?).

Bovendien, met betrekking tot Microsoft Office enz.: de status van EI of auto-ondernemer is niet gekoppeld aan de oprichting van een juridische entiteit, net zoals er geen "kapitaal specifiek voor het bedrijf" is, ik heb al een kantoorlicentie, dus ik hoef er geen te kopen voor mijn bedrijf?

@ gunter687 zong :

Ik ken Adie helemaal niet, ik ga het uitzoeken op internet.

Het probleem, zoals je zegt als je partner bent, is dat je nooit zeker bent van de motivatie van je partner, en het kan snel problematisch worden, zoals in jouw geval.

Ik besloot het alleen te doen omdat de kans een beetje onder mijn neus viel, als ik het zo mag zeggen. En het beheren van mijn eigen agenda geeft me voldoening. Misschien ga ik op zoek naar een partner op de dag dat ik van plan ben uit te breiden, maar mijn doel op dit moment is om een structuur op te zetten en ervan te leven, zonder duizenden te verdienen, ik ken mijn capaciteiten, ik heb ruimte voor verbetering, maar ik ben geen superman, mijn prestaties zijn niet erg complex, Er is geen diepgaande studie te doen, ik ben nog bezig met een kleinschalig project.

1 like

Eerlijk gezegd vind ik voor de computer 1500 euro enorm.

Ik heb de mijne 5 jaar  geleden gekocht voor 500 euro en hij loopt nog steeds erg goed vandaag met solidworks 2014 erop (ik heb hem nieuw gekocht) en momenteel gebruik ik mijn laptop voor solidworks en hij begint net te haperen als ik onderdelen rechtstreeks bewerk in een grote assemblage  (45 onderdelen) 

Daarna is het zeker voor het gebruik van de renderingtools, de trein is goed aan de andere kant, maar eerlijk gezegd gebruik ik het nooit. Daarna hangt het af van het werk dat je doet ( ketelbouw ? mechanica ? ) 

Wat betreft het starten van de activiteit in een auto, u kunt het doen en zodra uw omzet de wettelijke drempel overschrijdt, zullen zij uw status het volgende jaar automatisch wijzigen.

Daarna is het aan jou om je prognose te maken om elke maand alle uitgaven te zien en wat je als CA  in je bedrijf kunt aangaan, want met slechts 1 klant kan het snel in mayonaise veranderen , je zult veel bedrijven moeten benaderen, in het begin een logo en visitekaartjes moeten maken, dit alles kost ook geld.

Het papier en de inkt die je elke maand gaat gebruiken en zelfs waarom niet een kleine plotter. Het is heel dom, maar het bedrijf waarin ik werk heeft geen plotter, ik heb gewoon een A4-printer (ik leg je niet uit wat het delirium is om plannen van het hele liftsysteem af te drukken) het hebben van een plotter is ook een extra service, je zult die van je klanten niet gebruiken, dus als je bestanden hebt bij 5 of 6 opnames op A0 ben je niet eerst 20 minuten kwijt aan het aansluiten van je pc daar.

Hallo

Voor mij komt de vraag niet eens op. Ik heb 4 jaar geleden een eenmanszaak opgericht. Kosten: ongeveer 63%. Ik heb 2 jaar geleden een bedrijf gekocht en ben een bedrijf geworden: Kosten 68%.

Aan het einde van het jaar sluit ik het bedrijf.

Ik ben een zelfstandige CAD-aannemer. Kosten 23,4%

Investeringen: 1 SW-licentie, een pc, een bureaustoel. (10000 euro excl. btw) + 2000 btw

Ik heb 3 weken gewerkt voor een klant (2400 euro inclusief btw)

2400-25%=1800 euro Ik heb mijn PC terugbetaald

In de samenleving:

2400-63%=888 euro. Ik at noedels.

De berekening is vereenvoudigd maar echt realistisch.

Dus goed de BTW, die mag de staat houden. Ik heb geen dag te verspillen aan het zoeken naar de ontbrekende cent. Ik hoef mezelf niet te vertellen dat de staat me 8 of 10 duizend euro aan btw verschuldigd is die hij niet aarzelde te nemen toen hij me wat verschuldigd was, ik hoef de brief van de ursaf niet te ontvangen waarin staat dat ik elke 3 maanden 4000 euro verschuldigd ben. Ik hoef niet meer te kniezen over hoe ik mijn salaris ga betalen, want ik moet in ieder geval de kosten betalen.

Dus als u elke 3 maanden 10 minuten over heeft, moet u het aangiftepapier invullen en een kleine cheque uitschrijven.

3 likes

@gunter

Ik heb een MSI GX70, een machine die niet gek is, maar die zijn mannetje staat, 4 jaar geleden gekocht voor 1000€.

Toen ik dit jaar nog in de leer was, zag ik al snel de grenzen van mijn pc toen ik mijn snijgereedschap moest tekenen, hoewel het relatief eenvoudig was, we hebben het niet over stempelen, processen met simulatie enz ...

Ik was ook in staat om een typische tool te laden van het werk dat ik zal moeten doen, en ik garandeer je dat de pc niet langer volgt. Dit zijn mechanische elementen, geen ketelmakerij, een paar plaatwerkzuigers. Het zijn samenstellingen van ongeveer vijftig onderdelen met standaardelementen zoals cilinders, elektrodehouders, shunts, enz. Eigenlijk niets sterks. En toch volgt hij niet meer.

Iets meer geld laten vallen (500€ meer) is om comfort, een langere levensduur en vooral om het vermogen van mijn eigen creaties te kunnen verhogen. Wie weet moet ik over 6 maanden verschillende projecten uitvoeren, misschien substantiëler, waarvoor belangrijkere computerbronnen nodig zijn.

Yves, zou je de belasting van 63% kunnen ondersteunen, zou je het in cijfers kunnen geven?

Het is waar dat ik geen aandacht heb besteed aan de bijdragen die moeten worden betaald aan de btw (4 per jaar), en zonder cashflow stevent het af op een ramp.

1 like

Hallo

om een vervolg te geven aan onze discussie.

Een standaard SLDW-licentie voor 5000€ dus hij gaf je de korting "jong bedrijf". Een reductie van 23% is niet te verwaarlozen!

Aan de andere kant vind ik het als dienstverlener riskant om geen onderhoud aan te nemen. (Onderhoud = toegang tot toekomstige versies) Over een of meer jaar heb je vast een klant die met een toekomstige versie werkt en kun je niet meer native met hem communiceren. Dat is jammer. (om erover na te denken!)

Voor de pc heb je iets nodig dat draait en geen cent bespaart. Het is je belangrijkste werkinstrument! Nogmaals, als je morgen een klant vindt die je vraagt om een kleine rendering te doen, of een integratie van grote assemblages, zou het zonde zijn om de missie voor een pc-probleem af te wijzen.

U zegt dat u werkloos bent, vraag snel om een afspraak bij de Pôle emploi om van de ACCRE te profiteren. (Vrijstelling van kosten voor 1 jaar en financiële hulp om u op weg te helpen)

Tweede advies, ga naar de CCI waarvan u afhankelijk bent. Elke 15 dagen heb je gratis informatiebijeenkomsten voor ondernemers. U kunt dan een afspraak maken met een adviseur om u te helpen bij het proces. (Als je het hebt gedaan, is het erg leerzaam en veel duidelijker dan de zoekopdrachten op internet waar je alles vindt en het tegenovergestelde!)

Wat de btw betreft, is het bijna een probleem. Vergeet niet dat je btw terugkrijgt op alles wat je koopt. Aan de andere kant is het zeker dat je de cashflow moet hebben om het vooruit te schieten.

Wees vooral niet ontmoedigd! In het begin kost het veel energie, en aarzel niet om op alle deuren te kloppen!

En vergeet niet dat voordat je geld kunt verdienen, je moet investeren!

Succes

3 likes

Hallo!

Dit is inderdaad een mooie korting. Bovendien verkoopt het de software alleen, zonder verplichting om zich te abonneren op onderhoud. Wat het onderhoud betreft, is het waar dat ik me geen zorgen maak over het verstrekken van 2D-plannen voor mijn klant, portabiliteitsverhalen, maar dat er over moet worden nagedacht met het oog op de ontwikkeling van het bedrijf in de komende maanden.

Voor de pc heb ik een verzoek ingediend voor een "configuratie" van een gemeenschap van hardware-enthousiastelingen, die me zo goed mogelijk kunnen adviseren op basis van mijn behoeften.

Ik ben pas werkloos, einde leerwerkcontract begin september. Ik moest mijn eerste afspraak uitstellen (ik had een afspraak met mijn klant, tussen het ontvangen van werkloosheid en het kunnen werken, er is geen foto, prioriteiten worden snel gekozen). Ik kreeg een tweede afspraak, maar dan voor 25 oktober denk ik. Een heel gedoe...

Ik heb gisteravond de CCI benaderd en kreeg een afspraak voor begin volgende week.

Nee, alles is prima voor het moment, het zet je veel aan het denken, maar het is constructief. Het moeilijkste zal waarschijnlijk zijn dat de bank me volgt, ik ga er vanmiddag heen om de wateren te testen.

cool het vordert;)

Voor de bank, aarzel niet om er meerdere te maken en laat het hen weten!

Ik raad je ook aan om met een concreet dossier voor de bankier te komen. Een gedetailleerd businessplan, een lijst van potentiële en potentiële klanten, uw eerste bestellingen als u die heeft, een planningsprognose, de lijst en het bedrag van de hulp die u hebt verkregen...

Je moet hem op zijn gemak stellen, hem laten zien dat je geen enkel detail hebt verwaarloosd en vooral ervan overtuigd zijn dat je project levensvatbaar is!

Kop op!

2 likes

Aangezien er een nodig zal zijn (om de rekeningen te valideren), aarzel dan niet om registeraccountants (http://www.experts-comptables.fr/) te raadplegen.

1 like