Voronoi-structuur als functie van krachten (Fusion 360)

Hallo 

Ik werk momenteel aan een 3D-modelleringsproject waarbij ik een holle structuur in een Voronoi-diagram moet maken. Ik moet de Fusion 360-software gebruiken (waar ik niet veel van weet). 

Deze constructie moet een bepaald aantal krachten kunnen weerstaan. Ik vroeg me af of het mogelijk was om op Fusion 360 automatisch een Voronoi-oppervlak te creëren op basis van gegeven krachten?

Adria.56

Hallo Adri

Ik geloof dat je meerdere doelstellingen tegelijk wilt nastreven, wat meestal gevaarlijk is.

Om je vraag te beantwoorden, moet je aparte pakketten maken.

1°) Uitgaande van fusie is het mogelijk om het diagram te tekenen, omdat elke tesserae een schets is met een "N" opgemaakt. Maar het probleem komt vooral voort uit de moeilijkheid om elke tesserae te tekenen. Het is je niet ontgaan dat ze niet allemaal hetzelfde nummer op de zijkant hebben.
Ook zijn de zijkanten, in tegenstelling tot een zeshoek, niet even lang.

2°) Hoe teken je een tesserae in automatisch. Dit kan alleen worden gedaan met behulp van vergelijkingen en VBA of het FUSION-macrosysteem. Dit vereist een goede beheersing van zowel één van de vijf algoritmes als de taal zelf

3°) hoe de tesserae naast de eerste automatisch te tekenen, dan gedefinieerd als zijnde het eerste zaadje. Omdat het noodzakelijk is om zowel het resultaat van de algo als de actualisatie van elke rand van de "N" -randen van een tesserae te combineren.

4°) als dit uw project is, dan is Fusion 360 zeker niet het juiste hulpmiddel omdat het beter is om Grashopper te gebruiken, dat volledig parametrisch is om de tesserae dynamisch te manipuleren

Voorlopige conclusie Ik denk niet dat je het tweede deel van je vraag kunt doen, namelijk [maak automatisch een oppervlak in Voronoi volgens gegeven krachten]

Aan de andere kant is het eerste deel van de vraag onder voorwaarden haalbaar. Omdat je zegt [om een holle structuur te maken in een Voronoi-diagram. ]

Vanuit een strikt CAD-oogpunt is het mogelijk om een holle structuur te maken (we weten niet of het een holle structuur is of een holle structuur zoals een Klein-fles (of een andere holle structuur van aardappelen). Zodra de structuur is gemaakt, is het mogelijk om de Voronoi tesserae naar het oppervlak te projecteren. Maar het zal heel moeilijk zijn omdat je algo je het aantal randen van elke tesserae moet kunnen geven en voor een bepaalde tesserae de lengte van elke rand.

Zodra de prestatie van de holle vorm en de voronoïde tesselatie van het oppervlak is bereikt, moet je doorgaan met de eindige-elementensimulatie en de krachten op de juiste plaatsen uitoefenen, afhankelijk van wat je beslist.

IS HET ECHT HAALBAAR:

Ik denk NEE, maar als je je intentie specificeert, die een beetje etherisch blijft, dan zou het NEE heel hypothetisch kunnen veranderen in een "mogelijk misschien"".

Ik hoop je te hebben geholpen om wat duidelijker te zien. Ik kan andere vragen beantwoorden als je daar behoefte aan hebt.

Vriendelijke groeten

2 likes

Hallo ZozoMP, 

Allereerst sorry voor het late antwoord, de afgelopen weken waren zwaar qua hoeveelheid werk en ik heb geen tijd gehad om terug te kijken op dit project.

Toen heb ik je antwoord meerdere keren gelezen, maar om eerlijk te zijn begreep ik er niet "veel" van; Ik leer hoe ik Voronoi kan genereren op Fusion 360, maar met behulp van een generator (Voronoi-schetsgenerator) zoveel eenvoudiger, en ondanks onderzoek naar de begrippen "taisselles" en andere woordenschat die je hebt besproken, moet ik toegeven dat ik de "oplossing" die je me voorstelt niet zo goed begrijp.

Om mijn project wat meer te specificeren, is het een kwestie van het maken van de interne structuur van een peddel door een polystyreenblok (momenteel gebruikt) te vervangen door een voronoi-vormige structuur waarvan de "randen" hol zijn. 

In mijn situatie is het belangrijkste om de voronoi-structuur te optimaliseren volgens vooraf bepaalde krachten, wat volgens jou niet mogelijk lijkt te zijn van Fusion 360.Ik dacht na over een oplossing die "mogelijk" zou kunnen zijn met behulp van een software die ik beter beheers (SolidWorks):

1- Ik bestudeer de beperkingen op basis van mijn sterke punten op SolidWorks

2- Ik maak een Voronoi-structuur "door te tasten" op Fusion volgens de bepaalde beperkingen

3- Ik schakel het bestand terug naar SolidWorks en ik doe een stressstudie op mijn Voronoi-structuur om te zien of deze standhoudt. Als het standhoudt, verklein ik het gaas totdat ik de structuur krijg met zo min mogelijk mazen en toch mijn krachten weerstaat. Als het niet vasthoudt, vergroot ik het gaas totdat de structuur standhoudt.

Ik denk dat ik op deze manier de structuur kan bereiken die ik zoek.

Adri.56

Goedenavond

Hoe kunnen we je helpen , want ik heb de indruk dat jouw aanpak bij je past.

Zou je je stuk kunnen  plaatsen omdat ik de indruk heb (maar ik kan het mis hebben) dat wat je Voronoi noemt, vanuit  visueel oogpunt en vanuit het fysieke model een roosterstructuur zou zijn, maar waarvan de grootte van elk net van het Voronoi-type is.

Een holle rand bestaat niet , maar er kan worden gezegd dat er geen sluier is tussen de randen die elke individuele cel afbakenen (de mazen in de etymologische zin van het woord). Je hebt dus een structuur met een Voronoi-type mesh, die een roosterstructuur van een bepaald type geeft omdat het voldoet aan de Voronoiaanse kwaliteiten, als we dat kunnen zeggen.

Fusion 360 moet de compatibele simulatiemodule hebben, wat gemakkelijker zou zijn dan heen en weer gaan in SW.

Als u een winnende optimalisatie wilt uitvoeren, zou het gemakkelijker zijn om een topologische optimalisatie uit te voeren van uw eerste structuur die is gegenereerd met SketchGenerator (aangezien u op zoek bent naar de grote gewichtstoename) van het model dat onder "fusie" is gemaakt.

U moet vooral de Voronoi-parameters zien en meer bepaald de parameters die u gebruikt die niet correct zijn in gewicht omdat u op zoek bent naar verlichting.

Er is ergens een hiaat, maar ik heb moeite om te zien waar ik denk dat het vandaan komt, de parameters die je hebt ingesteld om een voronoi-achtige vorm te hebben, of je hebt een echte optimalisatie van rigoureuze parameters die aan de schetsgenerator worden gegeven.

U zult zeker uw doelen bereiken met uw manier van werken.

Vriendelijke groeten

Vriendelijke opmerking : als ik een polystyreenschuimstructuur zou moeten vervangen, zou ik liever kiezen voor een auxetische structuur (auxetisch 3d honingraat of auxetisch gedrag) die per definitie een negatieve visverhouding heeft. De theorie van isotrope materialen maakt momenteel een Poisson-verhouding tussen -1 en 0,5 mogelijk voor ten minste drie categorieën. Dit is zeer relevant als het gaat om het opvangen van schokken of bepaalde soorten voorspelbare vervormingen.