De blauwdruk in productie verwijderen

Hallo, werkt er iemand of hebben ze ooit een bedrijf gezien dat alleen met 3D-modellen werkt (geen plannen meer te maken)?

De notering van SolidWorks DimXpert zou dit resultaat moeten opleveren, maar wanneer is het eigenlijk?

Bedankt voor je ervaring of mening.

Dominica

Het is te doen, denk ik, als achter je 3D-model een CAD/CAM-software gaat om te worden bewerkt.

Als dat niet het geval is (dus uw onderdeel wordt "traditioneel" gemaakt), geloof ik er niet echt in, want hoe zal uw productieonderaannemer de toleranties respecteren...

Dit doe ik al bij een leverancier die een SW-licentie heeft. Aan de andere kant stuur ik hem de 3D met de afmetingen die in de 3D worden getolereerd, terwijl ik het voorheen alleen op het plan deed. Voor mij was het een noodzaak omdat mijn mechanische MeP wordt beoordeeld door een elektronicatechnicus (ja, ik heb de mecha op het werk geleerd)

Alleen maar voordelen want als mijn onderdelen niet "haalbaar" zijn, stuurt mijn leverancier ze (na overleg) gecorrigeerd naar mij terug.=> 0% verlies

Hallo

We hebben een klant die ons alleen 3D-tekeningen met afmetingen of toleranties rechtstreeks op het model stuurt (in dit geval onder Catia) in plaats van de plannen.

In de praktijk is het vaak nodig om pseudoplannen opnieuw uit te voeren omdat sommige bewerkingen niet rechtstreeks vanuit 3D kunnen worden uitgevoerd. Dit geldt des te meer voor de traceerbaarheid van controles.

Een ander nadeel is dat het configuratiebeheer moeilijker is (opvolging van evoluties, laatste toepasselijke index, enz.).

Afhankelijk van het project zal de tijdwinst in het ontwerpbureau niet noodzakelijkerwijs een significante impact hebben op de totale prijs en deadline.

@chamade

Dit kan een probleem zijn dat kan worden opgelost met de sw2014-versie en zijn geschiedenis.

Mijn opmerking is misschien iets te simplistisch vanwege het feit dat ik de enige meester aan boord ben en geen repercussies heb op collega's. Dus ik beheer mijn aanwijzingen door simpelweg de 3D op te slaan met mijn extra aanwijzing.

@ Gerald: Er zijn inderdaad verschillende oplossingen om een ontwerpgeschiedenis te houden. Maar in dit geval zijn we ontvangers en kunnen we dus geen actie ondernemen op de bronbestanden...

Wat ik wilde benadrukken is dat deze manier van werken vraagt om een aanpassing van de werkwijze, zowel aan de kant van de klant als aan de kant van de leverancier. Aan de andere kant betekent zeggen dat je geen plannen meer maakt niet dat je helemaal zonder kunt. Het is meer een gedeeltelijke overdracht van deze activiteit.

Bedankt voor al deze antwoorden,

Ik concludeer dat als je in een kleine structuur werkt met weinig onderaannemers, het beheersbaar kan zijn,

Dominica

1 like

Ik zou hieraan willen toevoegen dat dit ook mogelijk is in een grote structuur als je de hele productieketen in eigen beheer hebt en je onderdelen in eigen beheer produceert!

Of u moet een bevoorrechte relatie hebben met uw leveranciers, of ze nu dezelfde versie van SolidWorks gebruiken, enz.

Geef het beste antwoord aan om de vraag af te sluiten!

1 like