SW 2025 - Tekst niet kunnen invoeren binnen een geometrische tolerantie (oud gedrag nog aanwezig?)

Hallo allemaal,

Ik ervaar momenteel een beperking op SolidWorks 2025 met betrekking tot geometrische toleranties (tolerantiekaders / FTF).

Achtergrond:

In recente versies van SolidWorks, bij het creëren van een geometrische tolerantie:

• Het tolerantieveld (tweede doos) is strikt numeriek

• Het is onmogelijk om tekst in te voeren

• Het is ook onmogelijk om de doos leeg te laten

In sommige gevallen (vooral in een BTS CPI-pedagogische context) moet ik echter aanduidingen aangeven zoals:

• ITF1

• IT01

• enzovoort.

Deze informatie bestaat niet uit numerieke waarden, maar uit specifieke aanduidingen.

Wat ik vond (heel interessant):

Na verschillende tests:

• Ik opende een oude tekening (van rond 2010)

• Deze tekening bevat toleranties met tekst (bijv. ITF1 direct in het frame)

• Door een van deze toleranties te kopiëren in SolidWorks 2025:

Ik open een oud tolerantiemenu

en het is nog steeds mogelijk om vrije tekst in de vakjes in te voeren

Probleem:

• Dit gedrag lijkt een legacy-modus te zijn (oud systeem behouden).

• Het is niet mogelijk om dit soort tolerantie vanaf nul te creëren

• De enige huidige oplossing is:

• Kopieer een oude bestaande tolerantie

• Pas het dan aan

Deze operatie is duidelijk onpraktisch en onhoudbaar op dagelijkse basis

Mijn vragen:

• Is er een optie om het oude gedrag weer te activeren?

• Is deze wijziging (na SW 2021) vrijwillig en definitief?

• Is er een specifieke methode om dit soort informatie te integreren in een tolerantiekader?

• Kan ik het gebruik van de oude tolerantie-editor forceren?

Illustraties:

Ik voeg toe:

• Een voorbeeld van wat ik wil bereiken

• het huidige menu (SW 2025)

• Het oude menu is via kopie toegankelijk

Oude tekening en menukaart:

Nieuw menu:
{B69ABBBE-2955-4B41-9F71-5BF7E07809F1}

Doelstelling:

Wees in staat om aanduidingen zoals " ITF1 " direct in het tolerantiekader te integreren, zonder dat je via workarounds hoeft te gaan (externe notities, tekstoverlay, enz.).

Alvast bedankt voor je feedback :+1:

Hallo;

Ik denk dat je de functie " Voeg een referentie toe" moet gebruiken om controle te krijgen over de tekst die bewerkt moet worden:

of kijk naar de instellingen die beschikbaar zijn in " Gereedschappen > Opties > Documenteigenschappen > Annotaties > Geometrische Toleranties "

Hallo

In 2022 heb ik hetzelfde probleem.
Als dit niet overeenkomt met een normatieve mogelijkheid, biedt hij die niet aan jou aan.
Je hebt opties hieronder die misschien bij je passen.
image

image

Er is de optie om een blok aan te maken. Voor de hoopvolle spelers is het creëren van een symbool met invoer

1 like

Dank je voor je antwoord. Hier zijn de resultaten die na mijn tests zijn verkregen:
Ik kan inderdaad tekst schrijven in de nieuwe referenties, wat normaal is aangezien de referentie vaak een letter A, B enzovoort is...
Maar ik kan het tolerantie-waardevakje niet verwijderen, en hier zou ik graag tekst willen kunnen schrijven.
Voor de opties in de documenteigenschappen kon ik niets vinden over mijn probleem.
Dit is wat ik kan doen met de voorgestelde oplossingen:
{4D5DFAE5-3905-4C8D-8DB6-EB2D9507B919}

Dank u voor uw aanwijzingen.
Ik wil echter tekst in de tolerantiewaarde plaatsen, en niet naast de vakken of eronder, enzovoort...