Hallo jojo4008 zei:
Dit verdient om verschillende redenen discussie (althans dat is mijn standpunt)
1° Wat 3D-printen betreft, is het niet omdat we RWZI moeten genereren dat we de toleranties op voorhand moeten bepalen.
Bovendien is de RWZI niet meer van het ontwerp maar bijna van het fabrikaat. Bovendien is het respecteren van toleranties en vooral de herhaalbaarheid van toleranties zeer willekeurig bij 3D-printen en hangt het sterk af van de techniek (poeder of draad). In poedertechniek is het 0,1 mm en nog steeds niet overal en ligt de herhaalbaarheid tussen de 0,3 en eerder 0,5 over korte afstanden.
2° als er toleranties en normen zijn, inclusief GPS-dimensionering - die maar weinigen onder de knie hebben - is dat niet voor de lol, maar omdat het voldoet aan een specifieke mechanische behoefte.
3° precisie is duur, want tussen het maken van een gat in een aluminiumplaat met een Clarkson-frees zit 0,05 mm (een eenvoudige boor garandeert u afhankelijk van de diameter tussen 0,05 en 0,07 mm, en voor meer precisie is het de kotterkop (buiten CNC).
4° precisie vereist een getemperde metrologieservice met temperatuurgestabiliseerde onderdelen.
Ik heb te veel plannen gezien met afmetingen 0,05 voor schroefdoorgangen of, zoals in de luchtvaart, 0,05 voor drukknoppassages om er maar een paar te noemen.
Om terug te komen op de discussie, moeten we tolereren in het 3D-plan zeg ik "ja" maar op een intelligente manier.
Ik heb een algemene tolerantie op 0,5 mm of 2 mm gezet, afhankelijk van de grootte en de modus van Fab en specifieke toleranties indien nodig (meestal de zeer beroemde H7 en zijn vriend G6). Bovendien zou het zinloos zijn om toleranties in te stellen wanneer de maatketens niet zouden worden gecontroleerd.
Het hangt er allemaal van af of u fijnmechanische assemblages gebruikt, meestal assen met lagers en tandwielen in alle richtingen, en thermische of drukbeperkingen, of dat u kruiwagens maakt of zelfs mechanisch gelast.
Wat betreft de gedachte dat de precisie van machines zo uitzonderlijk wordt dat we populair zijn (om te citeren @Sylk precisie van de bewerking sterk zal toenemen, zelfs met nultolerantie.), nou, dat is een illusie. Want zelfs met de huidige CNC's zijn de uurkosten van een machine hoog, omdat de programma's van tevoren moeten worden voorbereid en de metrologie nog steeds discrepanties aan het licht brengt.
Het debat lijkt mij dus meer over 3D-prints te gaan of als je precisie wilt, moet je herbewerkingen doen.
Het plan is dus slechts de weerspiegeling van wat we uiteindelijk willen doen, maar zonder iets te vergeten over het doel of de bewerkingsbeperkingen, afhankelijk van de uitrusting van de werkplaats of de onderaannemer.
Vriendelijke groeten