Hallo
Ik ben nieuw. Dus ik zal me snel voorstellen (ik kon geen Presentatie sectie vinden op dit forum), mijn naam is Justin. Ik ben ingenieur, maar in een ander vakgebied dan mechanica. Ik begin in CAD als amateur.
Ik wil een meubelstuk maken (een salontafel) waarvan het blad in twee delen is gescheiden (p1 en p2). Deze worden gemonteerd op scharnieren (die ik niet heb getekend). Het zal dus mogelijk zijn om het te openen / sluiten om objecten op te slaan. Ik wil graag een mechanisme opzetten met behulp van drijfstangen / hendels (b1 en b2) om de openingsbeweging van elk van de onderdelen te synchroniseren (d.w.z. om de hoeken a en b gelijk te hebben, ongeacht de positie van de kettingbladen). Ik werk aan de realisatie van dit mechanisme. Ik heb verschillende oplossingen geprobeerd en ik ben altijd tot dezelfde conclusie gekomen: ik moet 2 tegengestelde lineaire bewegingen maken (getekend in rood), met een parallelle as boven de dwarsbalk T, op de punten a1 en a2 (ik hoop dat wat ik zeg niet te wazig is). Ik heb het geprobeerd met een mechanisme van het type nok + drijfstangen zoals die te vinden zijn in het sluitsysteem van kantoorkasten, maar het werkt niet. Andere oplossingen zijn mogelijk: omgekeerde tandheugels met rondsel tussen de twee, katrolsysteem met een kabel waaraan een van de drijfstangen aan de bovenkant zou worden opgehangen en de andere aan de onderkant, met behulp van een onderdeel waarmee de assen van de 2 drijfstangen kunnen worden gecentreerd, enz ... Ik zou echter graag bij een drijfstangsysteem willen blijven vanwege de kosten en de eenvoud van de implementatie. Daarnaast ben ik beperkt qua ruimte, zeker als de tafel gesloten is.
Hebben jullie ideeën om mijn probleem op te lossen?
Bij voorbaat dank
PS: Ik heb 2 screenshots bijgevoegd: een met de tafel open, de andere met de tafel gesloten
captures_decran.zip