Mechanisch vergrendelingssysteem luik

Hallo allemaal

Ik plaats meestal vragen over CAD-software. Maar vandaag is het een mechanisch probleem dat me binnenhaalt.

Ik ben momenteel bezig met het ontwerpen van een onderhoudsluik. Ik heb een gasveer die helpt bij het openen en het sluiten dempt. Op dit luik 2 polsen zijn las, zodat de technicus zichzelf komt ondersteunen en zo langs de ladder afdaalt. Ik ben op zoek naar een mechanisch systeem dat mijn luik in de open stand (90°) vergrendelt zonder de toegang tot het luik te belemmeren (toegang is van rechts).

Ik voeg een schermafdruk toe.

Heeft u ideeën om mij voor te stellen?

Heeft u ideeën om mij aan te bieden?

trappe1.pdf

Waarom kan de krik niet als houvast worden gebruikt?

Een beetje zoals op kofferbakken van auto's

1 like

Hallo

Een systeem van dit type, maar dan verticaal? De operator drukt op de "driehoek" om het luik vrij te maken. Een veiliger ontwerp is natuurlijk aan te raden;) 

@Bart, omdat de operator op zijn polsen leunt om af te dalen, maar in het geval van de kofferbak van de auto is het de inspanning van de gebruiker die de kofferbak laat zakken

Het zou 2 cilinders aan elke kant flitsen en afsluitbaar zijn om het gewicht van de technicus te dragen. Behalve dat de rechterkant niet kan worden geblokkeerd en een enkele cilinder onvoldoende zou zijn om het gewicht van de technicus + luik te dragen.

Aanvullende informatie:

Het luik meet 1200x755x5, weegt ca. 18 kg en is gemaakt van aluminium.

Door een standaard aan de zijkant van de gasveer of een afsluitbaar kompas toe te voegen, kunt u uw luik vergrendelen. Terwijl u de toegang aan de rechterkant verlaat.

edit: auto kap stijl deze keer!

1 like

Aurélien: Ik hou van het systeem. Alleen kan er niets verticaal worden geplaatst, in ieder geval als het luik gesloten is, mag het platform geen obstakels hebben. (Niveau 0 overal)

Wat bedoel je met "veiliger ontwerp"?

Uiteraard sta ik open voor elk advies op het gebied van design.

Oeps... Ik klikte op "dit antwoord loste mijn probleem op" zonder dat het de bedoeling was :-s

Hoe maak ik de oplossing van het probleem ongedaan?

opiep27: Het idee van de standaard is niet slecht, alleen ben ik bang dat het gewicht van de technicus het luik aan de andere kant zal doen buigen (gezien de lange lengte).

Hallo

Door de boeien van de pelsjager te halen en op een intrekbare manier op de ladder te leggen?

Hallo Frédéric.

Het idee is niet slecht, het zou perfect bij mij passen, het is niet nodig om een sluitsysteem op maat te maken, maar het lijkt me niet erg geruststellend.

Een systeem dat kan worden ingeschoven op een aluminium ladder. De polsen moeten een rek hebben van meer dan een meter.

Een ander probleem is om de polsen op te bergen ? Onder het luik misschien.

Ik vind het moeilijk om me het systeem voor te stellen, maar ik vind het een leuk idee.

trappe.png

Ze gleed langs de ladder en door een 1/4 draai van de pols te maken, vergrendelde ze haar in de bovenste positie.

Ronde pols die in een boog van een cirkel zou glijden, een opening in de boog van een cirkel zou de doorgang van een as mogelijk maken die door aan de pols te draaien alles vergrendelt en gemakkelijk te ontgrendelen is.

Ik weet niet of het me gelukt is om daar heel duidelijk te zijn....

Edit: dezelfde qtyle als het is voor de riolen in principe.

1 like

Is het mogelijk om een diagram te hebben? Het eerste deel is duidelijk, het tweede heb ik wat meer moeite met visualiseren.

Is dat iets duidelijker?

De eerste die lacht om de tekening betaalt voor het aperitief!

sans_titre.png
2 likes

@ Fred, ik maak geen grapje, maar ik ben bereid om het aperitief te drinken

Niet makkelijk om een opgeheven hand te maken met een muis ;-))

2 likes

@ Santino

Uw analyse valt uiteen in X-probleem 

Een luik dat niet mag werken door het gewicht dat eroverheen gaat

met 2 stevige en open punten die beide met de mogelijkheid tot blokkeren moeten zijn

De veiligheid van de badot zodat deze niet in de ketting van de gatbaluster valt

Toegang tot de eerste sport van je ladder

Voeg een deel van de schuifladder toe onder uw luik dat op de bestaande ladder zou rusten, zou het mogelijk maken om het luik te blokkeren bij het openen en zou de afdaling van de werknemer vergemakkelijken

De functie van de krikken mag alleen worden gebruikt om het luik te openen en te sluiten, maar vooral geen openingsbeveiliging

die + is via de positie van dit luik en de polsen die we eraan vasthouden om naar beneden te gaan, dus we trekken de sluiting naar binnen, daarom denk ik dat we een stijve blokkering van dit luik nodig hebben

Deze stijve blokkering kan worden gedaan via een miniladder die op de bovenste sporten van de afdaalladder zou worden ondergebracht via een vaste schuif onder het luik, zodat het luik open is, geen inspanning op de  of de krik

Dat is mijn basisidee

@+ ;-))

1 like