Mechanische lastafel

Hallo

Al een paar uur te lang probeer ik tevergeefs een tafel met mechanisch gelaste elementen aan te passen. Misschien is het zonder oplossing , maar misschien doe ik het verkeerd, wat ik hoop.

Het lukt me niet makkelijk om de lengte per element weer te geven in de tabel die bij mijn constructie hoort. De voorgestelde eigenschap "Totale lengte" is voor iedereen hetzelfde en komt overeen met de totale cumulatieve lengte op alle elementen van hetzelfde profiel, wat op dit niveau niet interessant is. Dus ik doorloop een eenvoudige berekening van het Excel-type (vermenigvuldig gewoon de hoeveelheidskolom met de lengtekolom voor elk element), maar een software van deze prijs onwaardig en vooral ondenkbaar in het geval van veel elementen. Ik heb ook geprobeerd een klassieke nomenclatuur te gebruiken, maar die is niet doorslaggevend.

Ik voeg een kleine picturale uitleg toe

Dank u allen voor uw hulp en verlichting.

Steen Mihailovic

table_mecanosoudure.pdf

Hallo Pierre 

Voor zover ik weet is dit niet mogelijk omdat solidworks-tabellen zijn gestructureerd per artikel en niet per beschrijving (type profiel), maar er zijn debet- en optimalisatietools die waarschijnlijk nuttig voor u zullen zijn,

Wat betreft de procedure van de vergelijkingen, vraag ik me af waarom niet rechtstreeks door de kolommen gaan, niet door de vakken.? Het is lichter. 

Dat gezegd hebbende, stel ik voor om nog een tabel te maken [beschrijving; totale lengte] en de identieke profielen te verbergen, het zal je besparen van het optellen van de verschillende profiellengtes;) 

capture-9.png

Hallo en bedankt Lynk,

Ik ga niet door kolommen heen alleen door het feit dat de kolomtool grijs wordt weergegeven en daarom inactief is. Ik kan alleen cel voor cel berekeningen toewijzen. Ook de incrementele kopie die Excel aanbiedt om een berekening uit te breiden naar aangrenzende cellen, werkt hier niet.

Evenzo lijken de ontwikkelaars van SolidWorks het niet nuttig te hebben gevonden om de SOMPROD-functie te integreren, ook al is het zo praktisch en wat hier erg interessant zou zijn.

Een ander ding onder de systeemeigenschappen die worden voorgesteld voor mechanisch gelaste elementen zijn traagheidsmomenten, kostenberekeningstijden, lineaire bloktoleranties..... Alle dingen zijn zeker erg handig, maar niet meer dan het grootteveld dat nodig is wanneer ze worden gemaakt. Om over deze parameter te beschikken, moet deze handmatig worden (opnieuw) aangemaakt zonder dat er een verband wordt gelegd met de effectieve eigendom. Nogmaals, ik begreep er niets van?

Dat gezegd hebbende, behoud ik het idee van een tweede schilderij, maar het blijft een laatste redmiddel.

Bedankt en een fijne zondag

Steen Mihailovic

Pierre, om te profiteren van de kolommen op dit niveau moet je de kolomkop selecteren en niet de cel, tenzij iets anders het bewerken verhindert (bug!?).  

capture_004.png
1 like

Hallo nogmaals en dank u voor deze zeer nuttige opmerking die mijn bezorgdheid verduidelijkt.

Inderdaad , wat je laat zien is wat ik op zoek was, maar helaas is duizend keer het bewerken van de eigenschappen van de kolom, evenals die van eventuele formules, inactief. Zie de bijgevoegde schermafbeelding. Ik kan de kolom Hoeveelheid dus niet vermenigvuldigen met de kolom Lengte

Dus ik had niet helemaal ongelijk in mijn aanpak, dus er is waarschijnlijk een stiekeme geest wat sommigen een bug noemen. Het stabiliseren van de relatie tussen SolidWorks en Excel blijft een interessante weg voor toekomstige updates.....

Bedankt en goedemiddag

table_mecanosoudure_suite.pdf

Lynk,

Kleine precisie, mijn tabel is een nomenclatuur van mechanische lasonderdelen. In een basisnomenclatuur werkt het..... Maar wat is dan het nut van zo'n beperkte nomenclatuur?????????????????

1 like