Laadtijden van deelgezinnen op Solidworks 2022

Hallo

we zijn net verhuisd naar Solidworks 2022. Sinds kort werken we onder PDM.

De opening van de onderdelenfamilies is veel langer dan in 2021. Is dit normaal? Is er een truc om deze openingstijd te beperken?

Hartelijk dank aan u voor uw advies

Hallo;
Heb je al je bestanden (en alle configuraties) verplaatst naar de 2022-versie van Solidworks?
Ik denk in het bijzonder aan uw bibliotheken en alle alleen-lezen bestanden...

1 like

Controleer uw versie van Excel (indien nog steeds compatibel met SW2022)
Sla anders de kamer of AS op met kamerfamilie in een nieuwe versie. (CF@Maclane)
Kijk naar het aantal configuraties, als >100 te veel configuraties →, kan dit achterblijven.

1 like

Ik heb tot nu toe niets bijzonders gedaan. Ik heb het probleem met bestanden met een deel van de familie... Ik durfde het niet aan om de assemblages te openen met een familie van onderdelen die ook onderdelen met families gebruiken... Dus het advies is om alles een keer uit te pakken en opnieuw te archiveren?

Omdat je je softwareversie hebt gewijzigd, zal Solidworks je altijd vragen om alle oude bestanden die je opent bij te werken naar je nieuwe versie van Solidworks.
(Zie het pictogram op de diskette op de hoofdwerkbalk.)
Dus ja, u moet al uw bestaande bestanden converteren (opslaan) naar uw nieuwe softwareversie.
Hoewel dit "on the fly" kan worden gedaan voor uw beschrijfbare componenten en assemblages (huidige projecten), moet dit worden gedaan voor elk onderdeel of assemblage dat is geclassificeerd als "Alleen-lezen" (meestal uw componentenbibliotheek).
Dit geldt nog meer voor de families van onderdelen, je zult ze allemaal opnieuw moeten opbouwen en ze vervolgens moeten opslaan onder je nieuwe versie van Solidworks.

En, zoals vermeld @sbadenis , zorg ervoor dat uw onderdelenfamilies correct openen met uw huidige versie van Office (Excel).

Subsidiaire vraag:
Is dit de eerste keer dat je je versie van Solidworks wijzigt?
Als dat zo is, is de kloof tussen Solidworks 2021 en 2022 niet heel groot.
Wees echter waakzaam als sommige van uw 3D-componenten ouder zijn dan 2018, sommige kunnen incompatibiliteit hebben op bepaalde functies (meestal plaatwerk en mechanisch gelast)

3 likes

hartelijk dank voor uw antwoorden aan u en Denis. Fijne dag

1 like

Hallo

Aangezien je PDM hebt, kun je de conversietool starten.
Het is erg goed als het werkt (argh op de 2020 SP3.0).
Je moet hiermee beginnen als er niemand aan het werk is door alle gebruikers-pc's tot slaaf te maken. En een master-pc die conversies beheert.
In 2020 werden we gedwongen om batches bestanden te maken om te converteren omdat de tool nogal crashte en erg traag was.
Er is de mogelijkheid om te kiezen of je een revisie wilt bewerken (of niet), of je de laatste versie wilt overschrijven (persoonlijk raad ik het niet aan).
Zodra uw database via de tool is geconverteerd, hoeven gebruikers de bestanden niet meer uit te pakken/archiveren zodra ze een oud bestand openen. Het is zeker de moeite waard om deze batchconversie uit te voeren als u veel ontwerpen hergebruikt. In ieder geval moet je het doen op je terugkerende onderdelen (schroeven, huisstandaard...)

1 like

Gebruik nooit iets anders dan de SP5 :smiley:
Afhankelijk van de grootte van de database moet je inderdaad batches maken, veel efficiënter dan het starten van een grote batch, vooral als het SW is die crasht (nooit was het hulpprogramma gecrasht, lijkt het mij omdat ik deze conversies doe, aan de andere kant SW crasht langs de weg ja)

Bedankt voor je feedback.
Een gerelateerde vraag... mijn basisbestand met mijn configuraties woog 3000-4000 KB. Ik heb alle configuraties opnieuw opgebouwd en ik kom uit op een bestand van 270.000 KB.
Had ik niet moeten herbouwen? Hoe verklein ik nu mijn bestandsgrootte? Bedankt voor je hulp

Hallo;

Ja, als de verbouwing goed is. Aan de andere kant denk ik dat je je bestand hebt opgeslagen met al je actieve configuraties (groen vinkje) of met het idee "Opslaan bij het merk":
https://help.solidworks.com/2020/french/SolidWorks/sldworks/c_Managing_Configuration_Data_Help.htm
U kunt proberen enkele gegevens op te schonen:
https://help.solidworks.com/2020/french/SolidWorks/sldworks/t_Purging_Configuration_Data.htm#xzb1450446639520

Wees echter voorzichtig, u moet de grootte van de Solidworks-bestanden in gebruik niet verwarren met hun grootte die wordt aangegeven onder Windows Verkenner wanneer deze is gesloten (ik heb het over het bestand). De aangegeven waarden kunnen met een factor drie (of meer) afwijken.

Vriendelijke groeten.

1 like

Als u dat niet doet en een configuratie niet opnieuw wordt gebouwd.
Als u een lean-assembly opent met deze configuratie, wordt dat deel geopend in vastbesloten om het opnieuw op te bouwen.
En ja, als er veel configuratie is, kan het onderdeel veel zwaarder zijn, aan de andere kant opent het sneller omdat er geen reconstructie te doen is.

2 likes