Insteekpennen op cirkelvormige rand

Hoi allemaal

Ik moet een thermovormende mal voor polycarbonaat maken, om 4 cilindersecties te krijgen

Ik wil multiplex gebruiken , dat buigbaar is voor het cilindrische deel en standaard voor de structuur.

Ik had de panelen graag met pen-/gatgaten in elkaar willen zetten, en gelukkig bestaat deze functie. Na een paar pogingen is dit wat ik krijg:

Voorlopig heb ik 2 stukken gemaakt omdat het me niet lukte om alles in een plaatwerkkamer te zetten.
Het cilindrische deel is als volgt gemodelleerd:
-  Plaat met gebogen bodem
-Ontvouwen
- 2e Gevouwen basisplaat (loodrecht op de eerste voor het maken van insteekpennen)
- Insteekpen - Vouwen
- Body delete keep (om het 2e vel te verwijderen)

De structuur is uit 1 stuk gemaakt in plaatwerkfuncties en de gaten tussen het cilindrische deel en de structuur worden gemaakt met de afdrukfunctie in een assemblage

Mijn vragen:
- Is het mogelijk om alles in één kamer te doen?

- gaten in het midden van een paneel?

- is het mogelijk om de pennen en gaten automatisch aan te passen om de ontgrendeling van een snijder te hebben?

Neem al je goede ideeën mee
Vriendelijke groeten

Deel 1.SLDPRT

Hallo

Als je het gebogen stuk van hout maakt, waarom maak je dan geen eenvoudige gebogen groef op de "wangen"? Ik weet niet zeker of noppen op CP de beste en meest solide oplossing zijn.

Vanuit het oogpunt van machinale bewerking zie ik niet in hoe je te werk gaat gaan om de gaten in een boog te maken zonder numerieke besturing.

Al is er in beide gevallen de oplossing om een handmatige freesmachine als een passer te gebruiken (groef en insteek).

Vriendelijke groeten

2 likes

Hallo

Bedankt voor het antwoord, ik heb het niet gespecificeerd, maar ik heb een digitale freesmachine

Inderdaad, de groefoplossing is zeker eenvoudiger

Vriendelijke groeten

Goedenavond @j.lemoine

Gewoon om te bespreken ;-)

Ik ga ervan uit dat je mal een positieve mal is en geen negatieve.

Ik weet niet of je veel ervaring hebt met thermovormen, maar de pc is vrij moeilijk om mee te werken omdat hij minder goed vormt dan PVC of ABS en als je mal wordt gemaakt, krijg je rimpels (in het jargon noemen we dit hoekzadels en vormdefecten die je latere routing zullen bemoeilijken.

Bovendien, als je meer dan één stuk maakt, geef ik niet veel van je mal zonder enige verstevigingen in het holle deel. De druk om te dragen is veel groter dan mensen over het algemeen denken. Neem 10 N ten opzichte van de totale oppervlakte en je zult zien of je ook je zijden hebt die niet perfect vierkant en dun zijn.

In jouw plaats zou ik een exotisch hout nemen en ik zou de vorm van de halve cilinder uit de massa snijden. En ik zou een verhoging toevoegen om er zeker van te zijn dat je een thermogevormde halfronde hebt, wat niet het geval zal zijn met je mal zoals ik het zie.

Uit nieuwsgierigheid wat de dikte van uw pc en de grootte van uw vellen zal zijn?
Ik neem aan dat je aan vacuümvormen doet!
Kun je een diagram plaatsen of het onderdeel dat je wilt krijgen omdat je zegt "om 4 cilindersecties te krijgen" (ik heb twijfels ;-)  )

Vriendelijke groeten

PS: het is gewoon om te discussiëren volgens mijn ervaring in het veld, je kunt mijn opmerkingen negeren, ik zou niet beledigd zijn ;-) ;-) ;-)

Hallo

Bespreken!! :-)

Inderdaad, deze mal is positief of mannelijk, omdat de te respecteren afmeting die van de binnendiameter is.

Geen grote ervaring in thermovormen, maar ik heb al secties van de koepel gemaakt , en dat ging goed

Dit zijn de verkleinde tests

de mal was eigenlijk machinaal bewerkt in een CP-voorraad, maar de vorm vereiste dit, en veel minder ontwikkeld.

Ik kan en heb eraan gedacht om het afgeronde deel te versterken door een koppel in het midden te plaatsen, ik laat ook een beetje overmaat om de 1/4 van de cilinder te hebben die ik wilde

De te vormen PC is 10 mm dik, er moeten 4 delen worden gemaakt, ik moet wat speling tussen elk onderdeel laten, hij is gemonteerd op een metalen structuur

Aldus:

Thermovormen gebeurt alleen door verhitting en zwaartekracht

Hallo

Van wat ik zie van je mal op de foto  is het inderdaad een negatieve mal (de negatieven zijn hol of concaaf als je wilt.)

EDIT: maar je nieuwe mal met de groeven of penen is een positieve mal.

Bovendien heb je geen tegenmal of een stuk bekleed met vilt dat als één geheel zou dienen.

U gebruikt dus geen vacuümvormen om uw onderdeel te vormen: wat betekent dat de vlakke plaat vanzelf vervormt onder invloed van de zwaartekracht, maar misschien begeleidt u deze op de een of andere manier handmatig.

Bovendien heb je geen tegenmal of een stuk bekleed met vilt dat als één geheel zou dienen. Merk op dat dit zou helpen, zodat de kamer bij het afkoelen niet strakker wordt, wat gebruikelijk is bij de pc.

Ik heb misschien het kompas niet meer op mijn oog, maar op je eerste tekening en je foto's heb ik de indruk dat je geen 90° tussen elke rand hebt. Het lijkt er niet op dat je minstens vijf stuks nodig hebt en niet 4 om een cilinder te maken.

Ik moet de uitspraak verkeerd begrepen hebben ;-)  maar aangezien ik de ingang van de polikliniek niet opnieuw inneem, kun je het me uitleggen.

Naar alles'

Inderdaad, de foto's tonen een test die ik lang geleden had gedaan voor een ander stuk met een koepelvorm, met een vrouwelijke of negatieve mal

De levensgrote onderdelen zijn gemaakt en het werkt

Ik wil de nieuwe onderdelen maken met een mannelijke of positieve mal

Geen tegenvorm, maar ik had er geen laatste keer en het werkte

Hitte en zwaartekracht zijn voldoende om de plaat te vormen zonder handmatige hulp, ik had de vorige keer geen ontwenning

Als de eerste tekeningen inderdaad een hoek van 90° hebben, moet het een optisch effect zijn

@j.lemoine

Ok geweldig ;-)  

Bedankt voor de aanvullende informatie.

Goede thermovorming ;-)