3D-terrein van topografisch DWG-plan

Hallo

Het zit hem allemaal in de vraag, wie heeft dit al bereikt en dus met welke tools.

Bij voorbaat dank.

@+

PS: Ik heb de middag doorgebracht met zoeken op Google, dus ik wil alleen antwoorden van mensen die de manipulatie hebben gedaan, geen links naar web- of videopagina's...

Er zijn specifieke logboeken voor de landmeter

Ik deed met SW voor mijn land

een opsomming van de punten x;y; z en doe mee met dit alles

U kunt de afbeelding gebruiken op Google Map

Screenshot / Afbeelding rechttrekken

Na Z Point Reading

@+ ;-)

2 likes

Hallo coyote,

De vraag is een beetje vaag...

• Wat staat er in het topografisch plan (3D puntenwolk neem ik aan - x,y,z)?

• Wilt u uw grond in volume (massief) of oppervlakte (vlakken)?

• Wat wil je met het land doen als het klaar is?

Wat mij betreft heb ik het al een of twee keer gedaan met AutoCAD (volledige versie) allang geleden. Dit wordt gebruikt om de volumes van grondwerken te berekenen.

Voor zover ik me kan herinneren, heb ik het handmatig gemodelleerd en het was erg vervelend.

Vertel me meer en als ik het bestand vind, kan ik je misschien meer vertellen.

A+

1 like

Zoals Eric.

We moesten het oppervlak van een plaatwerk modelleren waarvan de punten op het oppervlak waren onderzocht en het was moeilijk om iets correct en snel te krijgen met SW als basis. In ons geval vormden de stippen een vaag polair netwerk...

Probeer ons te vertellen wat uw invoergegevens zijn en in welke software u de 3D wilt krijgen.

Hallo Coyote,

Nou, dat doen we in het bouwbedrijf.

Over het algemeen herwerken we het topobestand met MANSURA om het een beetje op te schonen, maar hey, je zou hetzelfde moeten kunnen doen met AUTOCAD, ook al is het minder "gemakkelijk". Vervolgens, zoals gt22 zei, extraheren we uit het DWG-bestand een . XYZ of .TXT, het maakt niet uit, in feite is het gewoon een bestand met puntcoördinaten.

De volgende stap is om het .txt- of .xyz-bestand in SW te openen (wees voorzichtig, je hebt een pro-versie nodig) dankzij de scan-naar-3d-invoegtoepassing. Hierdoor ontstaat een puntenwolk waaruit we een gaas kunnen maken en vervolgens een oppervlak. Er zijn nogal wat parameters in elke substap waarmee u een min of meer glad of scherp bestand kunt hebben.

Belangrijk punt: Wanneer het puntenbestand wordt gemaakt met AUTOCAD of MANSURA, moet de puntenwolk minder dan 1000000 mm breed zijn. Het verste punt moet binnen 500000 mm van nul liggen. Je moet dus sluw zijn, en eventueel shifts van nul maken of zelfs soms als je echt geen keus hebt, schaalverhoudingen maar hey...

Ziezo, ik hoop dat ik je vraag heb beantwoord.

Succes

Yann

3 likes

Ik sta mezelf toe om @coyote te beantwoorden, maar ik heb het niet geprobeerd...

Zou het niet haalbaar zijn met de SolidWorks SCanto3D-module als je een puntenwolk hebt?

Als alternatief, als uw punten zich op een raster bevinden, kunt u proberen het oppervlak glad te strijken door secties te maken als spiebanen die door de punten gaan, evenals spiebanen voor geleidingscurven. Voor deze oplossing is het direct gerelateerd aan hoe uw punten eruit zien!

EDIT: Ik had het gras gemaaid onder @lespetitspiedś voor ScanTo3D ...

1 like

@benoit.lf

Goed gedaan :-)

Als je een tekening hebt met isocontouren (een doorlopende curve op een bepaalde hoogte)

Je kunt ze krijgen en er extrusies van maken.

screenclip.png
3 likes

Hallo

Ik had dit soort manoeuvres met mijn partner gedaan aan het einde van mijn studie. We waren op zoek naar een 3D-set op basis van een gescande 2D-afbeelding. Het is alweer een tijdje geleden dat het principe was om een bestand (wavefront meen ik me te herinneren) te maken via een algoritme dat in C+ is geprogrammeerd

Zou je je topografische afbeelding niet kunnen lezen en zo'n STL-bestand kunnen genereren? Ik heb net gekeken naar de structuur van een stl bestand, het net moet uitvoerbaar zijn.

Succes.

A+

2 likes

Hallo

Ik heb dit soort dingen 1 keer gedaan op SW van een DWG-bestand met contourlijnen. De methode is waarschijnlijk te perfectioneren, maar hier is hoe ik het deed:

1. het DWG-bestand openen in plan => het gewenste gebied in een kamer kopiëren/plakken

2. Opstellen van plannen die overeenkomen met de verschillende hoogtes

3. Maak schetsen in deze vlakken door de entiteiten te kopiëren (gebruik indien nodig de optie "Tekenreeks selecteren"). Let op: 1 schets per hoogtelijn.

4. Maak een gladmakend oppervlak tussen deze schetsen. gebruik 3D-schetsen om indien nodig hulplijnen toe te voegen.

5. Monteer de oppervlakken

Persoonlijk had ik de gladstrijking gedaan door elke keer slechts 2 opeenvolgende schetsen te maken, dus het is een beetje lang als het terrein groot is en er veel bochten zijn. Hier is zeker tijd te winnen. Er is echter minder een probleem bij het creëren van de gladstrijking als u niet te veel tegelijk inneemt.

Om terug te gaan naar 3D, hoef je alleen maar een schets te maken tot aan dit oppervlak (maar dat vermoedde je...).

Succes.

1 like

Hallo allemaal en bedankt voor al jullie antwoorden,

Om de vragen van de een te beantwoorden en voor de ander in de richting van de antwoorden te gaan, zit ik in mijn geval op hoogtelijnen in mijn DWG-bestand.

Dus meer naar de antwoorden van @robert_dion en @chamade.

Ik heb scanto3D geprobeerd, maar om de puntenwolk te krijgen die ik worstelde, en de abretained mesh bevredigt me niet.

Dus ik denk meer aan het gebruik van de meegeleverde rondingen om een gladslag of de @robert_dion methode te maken, omdat het beeld precies mijn behoefte is (om een fabriek op het bestaande land op te zetten)! Aan de andere kant begrijp ik niet hoe je extrusies kunt gebruiken, ik moet vanmorgen niet klaarwakker zijn, maar ik geef toe dat ik het niet begrijp.

@Chamade waarom gebruik je niet de 3D-schetsen in plaats van je druk te maken over x-vlakken en x-schetsen. Aan de andere kant ging ik voor gladstrijken, maar er zijn momenten dat ik niet zie hoe ik het moet doen (zie afbeelding)

Dus als er software is waarmee je oppervlakken of volumes kunt maken van contourlijnen, ben ik daar ook in geïnteresseerd.

@+

courbes_de_niveau.png
2 likes

Hoi @ coyote 

Kijk naar deze tutorial, het  kan je helpen

Zie: http://www.lynkoa.com/tutos/3d/tuto-systeme-d-esquisse-en-grille-3d

je maakt je raster, 3D-schets, je hebt je waarden sinds

je hebt al als ik je niveaus goed begrijp

U kunt uw gesloten perimeters hervatten van niveau naar elk niveau

Eén gesloten schets per niveau

Oppervlaktefunctie om niveaus tussen elke schets aan elkaar te koppelen

Eens gedaan in volume

of in volume-extrutieniveau per niveau en afwerking met een filet met variabele straal

@+ ;-)

A priori heb je de hoogte-informatie al op je DWG, wat niet mijn geval was. Dus 3D-schetsen zijn waarschijnlijk sneller voor jou. Dat gezegd hebbende, het maken van 10 vlakken en het kopiëren van curven is niet het langste ding.

Om uw gladleggingen te maken, moet u de contouren voltooien in de gebieden waar er openingen zijn.

Ik denk dat het ook makkelijker zal zijn als je de 1e gemeenschappelijke contour tussen de 2 bobbels in 2 verdeelt (voeg een segment toe in het smalste deel aan de basis tussen de 2 billen). U kunt de 2 doelen afzonderlijk behandelen.

Zoals ik al zei, aarzel niet om 3D-schetsen toe te voegen tussen de contouren (geleidingscurves) om de richting van de helling te forceren.

courbes_de_niveau.png
1 like

Bedankt @Chamade we komen tot dezelfde conclusie dat ik er sinds vanmorgen mee bezig ben, het is lang, heel lang omdat ik in mijn geval niet alleen 10 bochten heb....

Dank je wel @+