Hoektolerantie in Arcmin

Hallo

Ik teken een optisch filter in SolidWorks 2023.
Het is een eenvoudige cilinder van Ø20mm en 1mm dik.
Qua 3D-modellering is het prima. Ik kom er wel doorheen.

Aan de andere kant, in termen van de tekening, ben ik aan het drogen :sweat_smile:

In de optica is het gebruikelijk om het parallellisme tussen de twee vlakken in boogminuut te tolereren.

In de mechanica definieert een parallellisme van X een tolerantiezone tussen twee vlakken op afstand van Xmm. Dus geen hoek.

Ik kan een hoektolerantie gebruiken, maar het geometrische tolerantiekader staat me niet toe om iets anders dan getallen in het bereik te plaatsen.

Is er een manier om de eenheid weer te geven/te wijzigen binnen het bereik van een geometrische tolerantie en deze regel " alleen numerieke invoer" te overschrijven?
In dit geval wil ik alleen maar een '

Hallo

Het komt mij voor dat deze beperking herhaaldelijk aan de orde is gesteld.
Het zal worden beantwoord met SW 2026 waarmee het mogelijk zal zijn om symbolen toe te voegen in het geometrische tolerantiekader.

Hallo;

Ik denk niet dat dit op dit moment mogelijk is.
De " minst slechte " zou zonder twijfel zijn om een " blok " voor jezelf te creëren.

Hallo
Voeg gewoon een ' toe na de <DIM> in de dimensietekst van de eigenschappen om het op de dimensie te zien. Nee?

2 likes

Het is inderdaad gewoon mogelijk om alleen numerieke waarden in te voeren.
Door op het +-symbool te klikken, kunt u annotaties toevoegen die niet zijn ingekaderd, maar die wel worden geassocieerd met de geometrische tolerantie.
Waarom zet je geen locatie ten opzichte van A?

Tolerantiezone = twee parallelle vlakken gescheiden door een waarde t.
Het gezicht (of middenvlak) moet in dit gebied blijven.

1 like

Ik geef toe dat ik het feit van het tolereren van een // met arcmin niet echt begrijp. Het is tegenstrijdig voor mij... Niet gemaakt om samen te gaan!

De kanteling lijkt een goed idee.

Persoonlijk zal ik ergens een opmerking toevoegen om aan te geven dat de kanteltoleranties in arcmin zijn, aangezien dit niet iets gebruikelijks is

1 like

En als een domme vraag... maar je moet werken volgens een norm die op je Europarlementariër wordt teruggeroepen. Worden uw werkeenheden niet gespecificeerd? Misschien is dat meer dan genoeg?

Dank u voor uw antwoorden.

@Silver_Surfer : Heeft u een link met de toekomstige ontwikkelingen van de SW 2026?

@Sylk : Het zou mogelijk zijn op een dimensionale dimensie, maar helaas niet in een geometrisch tolerantiekader

@coin37coin : Dat is het probleem, optische fabrikanten zijn geen mechanica, en ze drukken parallellisme uit in arcmin. Uit wanhoop heb ik wel een voetnoot toegevoegd om het parallellisme aan te geven, maar ik was op zoek naar een meer " ISO " manier om het op de kaart aan te geven.

Kortom, in afwachting van SW2026 heb ik alleen nog de blok- of voetnootoplossing over.

Bedankt

Ze zijn pas zeer recent gepubliceerd:
Welkom bij SOLIDWORKS 2026 - 2026 - Wat is er nieuw in SOLIDWORKS

Opmerking: SW bevat nu nieuwe functies in elke SP (ik ben geen fan van deze methode: we hebben geen echt stabiele SP meer), dus deze lijst zal met elke SP-release groeien.

1 like

Dit is de nieuwe functie waarin u geïnteresseerd bent:
Tekst en symbolen specificeren in symboolbereiken met geometrische tolerantie - 2026 - Wat is er nieuw in SOLIDWORKS

1 like