Maximale hoektolerantie tussen schroeven/moeren

Hallo allemaal, ik zou graag de maximale hoektolerantie willen weten, zodat de montage tussen een schroef en een moer correct wordt uitgevoerd. Bedankt, als er een diagram is bijgevoegd.

capture1212.png

Goedenavond

Ik denk niet dat er een standaard is, want voor een optimale montage moeten ze loodrecht op elkaar staan.

Goedenavond

1. Het hangt allemaal af van de diameter, hoe groter het is, hoe opmerkelijker het spel zal zijn. Wij gaan ervan uit dat het voor uw verzoek om driehoekige profielnetten gaat
  2. de toleranties voor M14 zijn 6H, 6H voor de moer en 6g 6g voor de schroef (het kan 6h6h zijn als deze bijvoorbeeld verzinkt is)
  3. zonder in te gaan op berekeningen tussen de verschillende toleranties volgens de diameter, laten we zeggen dat je voor M12 voor het eerste grijpnet een speling hebt tussen de min en de max van ongeveer 2°. Het volstaat om helemaal niets te zeggen, zelfs als je de Bretonse palud hebt en je hand trilt.
  4. Moraliteit kunnen we niet spelen op een verkeerde uitlijning op straffe van de schroef die slecht aangrijpt en de draad  vernietigt (in werkplaatstaal zeggen we ""hij heeft de draad deze c....... verknoeid)  ""

Vriendelijke groeten

4 likes

Bedankt voor je antwoorden, ik zie dat dit forum erg actief is! Dus als ik het goed begrijp, met een uitlijningstolerantie van ongeveer 2° op M12 in 6g-6h , moet het hele ding worden gemonteerd?

Goedenavond

Wees voorzichtig, dit kan een permanente verkeerde uitlijning van de twee te monteren onderdelen niet corrigeren. Het is pas als je het op een of twee boutwindingen monteert dat je deze schijn van tolerantie hebt (omdat de schroef een klein beetje in de moer of in de kraan zit. De bout en moer of schroef en moer moeten strikt coaxiaal zijn op het moment van aandraaien. Anders, zoals we maar al te vaak zien, worden schroeven niet alleen op spanning gebruikt, omdat een schroef nooit in afschuiving mag werken (behalve schouderschroeven van 12.9 kwaliteitsstaal)

U zou moeten aangeven wat u wilt doen, omdat een schroef en een moer altijd twee platen aan elkaar moeten monteren. Om een volledig correct antwoord van het forum te krijgen, gelieve de bewerking te specificeren.

Vriendelijke groeten

4 likes