[TOLERIE] - Gebogen stuk, abnormaal afvlakkingsgedrag

Hallo

Ik probeer een plaatwerkonderdeel af te vlakken en als ik het afvlakken doe, " verdwijnt" de helft van mijn deel en begrijp ik de oorsprong van het probleem niet.

Zou je me alsjeblieft kunnen helpen?

Fijne dag.
Ludovic

Forum_Piece01.SLDPRT (282.5 KB)

1 like

Hallo;

(… grote zucht..) Vermeld de Solidworks-versie die voor uw onderdeel wordt gebruikt.

Wordt uw zeshoekige materiaalverwijdering voor of na uw vouwen uitgevoerd?
Ik kan me voorstellen dat wanneer u uw zeshoekige verwijderings- en boorfuncties annuleert, uw onderdeel goed plat ligt?

2 likes

Destijds heb ik voor mij de versie overgeslagen. Dit is Solidworks Premium 2023 SP1.0.

De zeshoekige verwijdering wordt gedaan vóór het buigen omdat het me daarna niet lukte.

Als ik alleen de zeshoekige materiaalverwijdering verwijder, ligt het onderdeel goed plat.

De derde zeshoekige voetafdruk moet normaal zijn voor welk vlak?

2 likes

Verbazingwekkend is de zeshoekige afdruk in het midden van een vouw.
Ik weet niet hoe het zich zal gedragen bij het vouwen. (Is het echt haalbaar?)
Edit: welk materiaal en vouwproces?

1 like

Dus in feite is de zeshoekige voetafdruk in een pi maar met een relatief grote straal, wat betekent dat de voetafdruk " bijna " niet gebogen is.

Het idee is dan om een moer met kracht in te voegen, zoals de andere 3.

Het onderdeel zal in eerste instantie van plastic zijn en in een later stadium waarschijnlijk van aluminium.

Forum_Piece_01_Cintree-02

Idealiter op het bovenste vlak. Ik zou graag het hele stuk plat ontwerpen voor de gewelfde daarna. Als het niet haalbaar is, maak ik de verschillende sneden zodra het stuk is gebogen, maar ik denk dat het veel complexer zal zijn.

In mijn eerste idee ontwerp ik het onderdeel plat, ik doe mijn eerste tests in 3D-printen door het onderdeel altijd plat te printen en ik verhit het onderdeel om het te buigen volgens een model dat ik in aluminium heb.

Het is omdat je piercing niet door is dat hij verloren gaat bij het maken na de vouw.
Maak je stuk gevouwen, vouw je stuk vervolgens uit met de functie Uitvouwen, materiaalverwijdering met afdruk + boren en vouw vervolgens.
En daar werkt de platte functie Sw2023 Sp05.

Voorbeeld SW2023 bestand met pifometer ribben!
Opdruk in vouw. SLDPRT (152,0 KB)

5 likes

Oh ik begrijp het, dus ik moet mijn eerste vorm al afgerond maken, toch? en niet plat zoals ik deed op mijn stuk?

Ja, zo heb ik mijn voorbeeldbijlage hierboven gemaakt.

1 like

Oké, ik probeer dat vanavond te doen en ik neem contact met je op :wink:

Heel erg bedankt voor je hulp, dit forum is echt geweldig!

Hallo
gewoon een kleine subsidiaire vraag die niets te maken heeft met de methode om een kamer met SW te bouwen.
Hoe ga je de zeshoekige voetafdruk creëren?

2 likes

Hallo Le_Bidule, In feite zullen de eerste prototypes worden gemaakt in plastic 3D-printen. De echte modellen zullen waarschijnlijk op vlakke platen worden gestempeld en dan zal er een tweede dunnere plaat van achteren komen om bovenop te worden gelast. (het hele proces is nog niet volledig gedefinieerd)

2 likes

Goedenavond

Dus ik heb het stuk volledig opnieuw gedaan, beginnend met een eerste gebogen schets als het verwachte eindresultaat dat ik vervolgens heb afgevlakt om te knippen en vervolgens te vouwen.

De enige plek waar het vast komt te zitten is voor de 2mm x 45° afschuiningen die ik op wat gaten erachter heb, ik denk dat de rand van de kromtestraal de afschuining hindert want zodra ik de vouw VOOR de afschuiningen positioneer gaat het goed. En als ik ze weghaal, vouwt hij ook mooi op.

Ik zou moeten proberen de grootte in een mum van tijd aan te passen, maar ik heb 2 mm x 45 ° nodig

Hallo
De kleine truc die ik heb gevonden om dit probleem op te lossen, is vrij eenvoudig:

• Een actieve afschuiningsfunctie alleen in de gevouwen configuratie
  • Een andere afschuinfunctie is alleen actief in de uitgeklapte configuratie.
    Het is een beetje zwaar om te doen als je er veel van hebt, maar gezien je spel denk ik dat het speelbaar is...
    Fijne dag.