Hallo Christophe,
Net als jij (jij) zorg ik voor een ontwerpbureau van 8 personen, we werken al sinds 2001 aan topsolid 6. We trokken van V 6.4 tot 6.9 (in 2008).
Topsolid zit vol met goede dingen, het is een zeer goede software, daar bestaat geen twijfel over. Missler is een Frans bedrijf dat kwaliteitsproducten maakt. We hebben één aanspreekpunt voor opleidingen, plaatsingen, hotlines enz... Dit is een onmiskenbaar pluspunt. Als je, net als wij, NC-machines wilt besturen, dan blijft het de beste keuze omdat CAM direct in CAD is geïntegreerd. Aan de andere kant zijn de extra modules nog steeds duur en zijn ze misschien niet op het niveau van die van Catia, maar er zit al de essentie in Topsolid.
Het commerciële beleid van Missler was om de V6 tegen een hoge prijs te verkopen en vervolgens een jaarlijks onderhoudscontract tegen een hoge prijs in rekening te brengen. Voor een KMO van onze omvang was dit budget moeilijk te behouden, maar met de komst van de crisis in 2008 was het niet meer mogelijk om erop in te schrijven.
Ik weet dat we ontwikkelaars goed moeten betalen en moeten nadenken over de toekomst van producten bij Missler, maar ook bij Solidworks en Autodesk. Kortom, dat is niet het debat. Feit blijft dat we Topsolid sindsdien niet meer hebben geüpgraded, vooral omdat versie 6.9 ons goed uitkwam.
Sinds de komst van V7 stellen we ons heel vaak de vraag van migratie en bovendien omdat we te maken hebben met een verouderende software die steeds meer strafbaar wordt.
Ik ben ervan overtuigd dat de V 7 een goede ontwerpoplossing is waar je je niet voor hoeft te schamen voor de concurrentie, vooral als al deze bugs zijn afgeroomd, wat het geval moet zijn sinds de V 7.8 is uitgebracht. Aan de andere kant zijn we, net als alle BE's, bang dat we alle bestanden die in V 6 zijn gemaakt, moeten overnemen. Een pijnpunt dat steeds meer ontbreekt bij de V 6 is de PDM met zijn veilige en als voordelen: een georganiseerde PDM, die eindelijk een gemakkelijke zoektocht in projecten mogelijk maakt.
De V6 begint serieus te verouderen en de sprong naar de V7 moet ervoor zorgen dat de 2 versies naast elkaar bestaan: de V6 om oude projecten te blijven openen en bij te werken, terwijl voor nieuwe projecten of projecten die een aanzienlijke evolutie vereisen, de V7 de beste keuze wordt?
Dit is wat ik voor ogen heb voor onze BE.