Op dit moment ben ik bezig met het maken van diverse technische tekeningen met de " Tekening " functie van SolidWorks 2012. Op het hoofdaanzicht (vooraanzicht) van een onderdeel in revolutie, is er een gat met een boring en een afschuining, precies in het midden van mijn deel. Ik zou graag dwarsdoorsnedes willen maken van alle graden rond het centrale punt van mijn gat. Wanneer ik de lijn van de dwarsdoorsnede teken, moet ik deze handmatig verplaatsen om de doorgang in het midden van mijn gat te krijgen. Maar als ik inzoom, merk ik dat verschillende dwarsdoorsnedes niet precies in het midden van het gat zijn gepositioneerd. (zie bijlage)
Kunt u mij vertellen hoe ik al mijn zichtlijnen in doorsnede op hetzelfde punt (midden van het gat) moet positioneren, zelfs bij het inzoomen ?
Dit voorkomt handmatige positionering met de bijbehorende onzekerheden.
U moet met de rechtermuisknop op de snijlijn klikken => de schets bewerken. Dan moet je in je schets een punt in het midden van je gat plaatsen (deze zal helaas later zichtbaar zijn. Dat heb ik nog niet kunnen verbergen) en dan een samenloop maken tussen jouw stip en de lijn. Je valideert je schets en TADA!
Allereerst betekent het beeld dat u laat zien in 200x zoom niet noodzakelijkerwijs dat uw lijnen niet door het midden gaan. Het kan gewoon een onnauwkeurigheid zijn vanwege de grafische kwaliteit die u voor uw document hebt ingesteld.
Om te weten of uw lijn door het midden gaat, moet u de schets van uw sectie bewerken en ervoor zorgen dat deze beperkt is (zwarte lijn en niet blauw). Om het gemakkelijk te beperken en in uw specifieke geval (gecentreerd en symmetrisch deel) zal ik het middelpunt van uw snijlijn selecteren (klik met de rechtermuisknop op de lijn, middelpunt) en het coaxiaal maken ten opzichte van het boren. Het enige wat u hoeft te doen is de oriëntatie van deze lijn met een hoekafmeting aan te geven.
In het geval van een asymmetrisch deel plaats ik een coaxiaal punt bij het gat en laat ik de lijn samenvallen met dit punt. Het enige dat overblijft is om de oriëntatie te beperken zoals bij de andere methode.
Edit: te lang om te schrijven, antwoord van @coin37coin tussentijd!
Om te voltooien wat coin37coin zegt, in plaats van een punt te creëren dat in het vlak blijft, hoef je alleen maar de tijdelijke assen van het onderdeel te laten verschijnen en de snijlijn erop te beperken (zie bijgevoegde afbeelding).
@Rim-b het probleem van tijdelijke bijlen... Het is omdat ze tijdelijk zijn!
Wat ik daarmee bedoel is dat als je je gat op zijn plaats verandert, de as niet noodzakelijkerwijs volgt. Ik word voor de gek gehouden in 3D door plaatsing te doen ten opzichte van zijn assen. Zodra ik een beetje aanpaste, werden mijn beperkingen doorbroken en niet langer gevolgd.
Daarna heeft Solidworks misschien een evolutie doorgemaakt sinds 2011 en dit probleem opgelost?
Ik zit in de 2012-versie en ik heb net de test op een piercing gedaan. Ik heb een snijlijn op de tijdelijke as beperkt en ik heb de grootte en positie van dit gat gevarieerd. Ik ben mijn beperking op de tekening niet kwijtgeraakt. Blijkbaar is dit probleem sinds de versie van 2011 verholpen.