Transparantie van onderdelen in tekeningen

Hallo

In sommige CAD-software (bijvoorbeeld Solid Edge) kunt u onderdelen specificeren die u "transparant" wilt maken (verwijzend naar solid Edge).

Deze delen verschijnen in de tekening, maar in gemengde lijnen en zorgen voor een betere leesbaarheid van de weergave (zie bijgevoegde voorbeeldafbeeldingen).

Hoe krijg je een vergelijkbaar resultaat op SW zonder door de gearceerde weergaven te gaan???

Bedankt!

comparatif.jpg

Hallo

In je tekening moet je spelen met het "lijnlettertype van de  component". U kunt het frame voor frame of op alle weergaven tegelijk toepassen.

http://help.solidworks.com/2012/French/SolidWorks/Sldworks/HIDD_COMPONENT_FONT.htm

1 like

hetzelfde antwoord als Chamade, die sneller was dan ik

@ Chamade,

Als ik met het regellettertype speel, heb ik nog steeds niet het gewenste beeld voor de componenten die eronder zitten, deze staan altijd in verborgen regels, terwijl ze in sterke lijnen te zien zouden moeten zijn (en ik wil niet met alle regellettertypen spelen...

Hallo

U moet de configuraties (in 3D) en de optie "bekijken vanuit een andere positie" (in de tekening) gebruiken

OK. Ik had het natuurlijk niet goed begrepen...

Ik was van plan om hetzelfde antwoord te geven als RIM-B

Er zijn twee configuraties van de assemblage en de gebruikte weergave vanuit een andere positie nodig

1 like

@Rim-B

Ok, ik had deze oplossing getest (een beetje zwaar naar mijn mening). Mijn probleem is dat we voor een dwarsdoorsnede vastzitten...

Nog een suggestie alstublieft???

Bedankt!

Hallo

Als de configuraties (maar dit lijkt mij de enige oplossing om gemengde lijndelen in de MeP te hebben) te zwaar zijn om te beheren, kunt u de "Display State" proberen die al dan niet aan de configuratie is gekoppeld. Dit maakt het mogelijk om weergavetypen (gearceerd, wireframed, gestippeld), verborgen weergegeven en transparantie component voor component te beheren (zeer snelle laadtijd in vergelijking met configuratiewijziging). U kunt zoveel weergavestatussen hebben als u wilt voor dezelfde configuratie. Vervolgens geef je in je MeP aan welke weergavestatus je voor elke weergave wilt.

Aan de andere kant, als je absoluut gemengde streken op sommige stukken wilt, ben ik bang dat de hierboven gegeven oplossingen de beste zijn!

Vriendelijke groeten

etat_affichage.png
2 likes

Anders, maar dit is iets meer werk, heb ik al gedaan door 2 verschillende weergaven op elkaar te zetten door de positie te bevriezen zodat deze niet ten opzichte van elkaar beweegt, in de eerste zet je de stukken in sterke lijn, in de andere, de stukken in gemengde lijnen.

Ik was op solidedge voordat ik op solidworks was en er zijn functies waar ik spijt van heb! Deze is er een van.

@jmsavoyat

Ik heb getest met de weergavestatussen, maar zodra je een snede maakt, vind je een klassiek gearceerd scherm ...

Kortom, om samen te vatten, geen wonderrecept en om lid te worden van Rim-b, het is een functie die echt zijn plaats zou hebben in SW

Hoi allemaal

Hebben we het over het tekenen van een assemblage?

Waarom zou u transparantie niet rechtstreeks in 3D beheren?

Anders moet u met de rechtermuisknop op elk onderdeel (of subset) klikken en op "verborgen randen weergeven" klikken:

http://help.solidworks.com/2012/French/SolidWorks/sldworks/HIDD_VIEW_SHOW_HIDDEN.htm

@Lucas Voorafgaand

Hallo

Het is voor montagetekeningen dat het probleem zich voordoet. Een voorbeeld:

Ik ontwerp lasgereedschap voor elk chassis. Op mijn algemene plan moet ik eerst mijn gereedschap zien - in sterke (en/of verborgen) lijnen, maar ik moet ook de "envelop" van het chassis zien om te zien hoe het is gepositioneerd. Alleen als mijn chassis in sterke lijnen staat, kan ik niets meer van mijn gereedschap zien... Vandaar de noodzaak om mijn chassis als een "spook" te zien zonder de leesbaarheid van mijn gereedschap te veranderen.

Het is grappig omdat het iets heel gewoons is in andere software.

1 like

Hallo

@benoit.guerel: er is de envelopfunctie om dit te doen in de versies van 2013 en  2014, je kunt een envelop van een subassemblage eronder maken, je kunt het alleen op de onderdelen doen.

Deze functie bestaat in de componenteigenschappen (zie bijgevoegde afbeelding op SW2013)

Edit: Verdomme, het werkt niet zoals ik had gehoopt (ik was ervan overtuigd dat ik erin geslaagd was om in een gemengde lijn te zijn in de tekening van een envelop component)....

@+

enveloppe.jpg
2 likes

Hallo

Ik kan twee oplossingen bedenken die uw probleem kunnen omzeilen:

Zonder verder voorstel... Ik ga sluiten!

Dank u voor de gegeven antwoorden