Speciale sortering in stuklijsten

Hallo

Ik zou graag een speciale sortering in mijn nomenclaturen willen maken en ik kan geen oplossingen vinden. Ik geloof dat dit een mogelijkheid is die wordt geboden door MyCADTools, maar ik heb het niet.
Ik heb een coderingssysteem voor mijn artikelverwijzingen als volgt:
- AXXXXXXX voor assemblages
- CXXXXXXX voor commerciële onderdelen
- PXXXXXXX voor off-plan onderdelen
- VXXXXXXX voor schroeven
Ik zou echter graag zien dat de artikelen in mijn nomenclaturen op volgorde A/P/C/V worden gesorteerd.
Is dit mogelijk via de functies van Solidworks? Zo nee, is het mogelijk via een macro?

Bij voorbaat dank voor uw antwoorden.

Hallo

Ik denk dat je een nieuwe kolom kunt maken, die je laten we zeggen "prioriteit" noemt, de waarde 1 instelt op de A, 2 op de P, 3 op de C en 4 op de V, de kolom verbergt en vervolgens de kolom "prioriteit" sorteert met de "numerieke" methode.

5 likes

Hallo en bedankt,

Ik had inderdaad aan deze oplossing gedacht. Maar hiervoor zou ik alle bestanden in mijn database moeten nemen om deze variabele te integreren.
Dus goed idee maar dat ik alleen zal gebruiken als er geen andere, goedkopere oplossing is

Zijn XXX nog steeds alleen maar getallen?

Is er al een variabele in uw stukken die alleen "A" of "C" aangeeft zonder de rest van de verwijzing?

In het geval dat het antwoord op vraag 1 ja is, en je hebt een andere versie van SW dan de mijne (die niet fucked up is om een aaneenschakeling in een conditie op te lossen, y maakt me gek van deze bug), stel ik voor dat je deze vergelijking test, in de kolom "prioriteit":

IF('ref'="A"#'ref'+0; 1; IF('ref'="P"#'ref'+0; 2; IF('ref'="C"#'ref'+0; 3; IF('ref'="V"#'ref'+0; 4; 5))))

verander gewoon de 'refs' in de kolom die uw referenties bevat (Axxxxx).

In theorie zou het moeten werken, maar in de praktijk als het buggy is en niet aaneengeschakeld is in de staat geen...

Uitleg van de vergelijking:

ALS de huidige rijwaarde van de ref-kolom gelijk is aan de letter A plus het numerieke deel van de waarde, wijs dan de prioriteitskolom van de >huidige rij toe aan 1 ANDERS ALS dezelfde test met de letter P slaagt, kent deze prioriteit 2 toe > ANDERS ALS dezelfde test met C slaagt, kent deze prioriteit 3 toe > ANDERS ALS dezelfde test met V slaagt het kent prioriteit 4 toe > ANDERS wijst prioriteit toe aan 5.

Het doel van deze vergelijking is om de prioriteitskolom automatisch te vullen met waarden die overeenkomen met de verwijzingen. De hierboven genoemde handmatige aanmaak van de kolom prioriteit + sortering blijft uiteraard relevant.

2 likes

Inderdaad, XXXXXXX van mijn codificatie is alleen digitaal.

Ik heb je formule geprobeerd en de aaneenschakeling werkt niet... Maar deze oplossing zou perfect bij mij passen!!

Zou het niet het gemakkelijkst zijn om te sorteren op de kolom met uw artikelverwijzingen?

Klik met de rechtermuisknop op de nomenclatuur, kies sorteren en selecteer de kolom die goed gaat (of kan ook achtereenvolgens sorteren: kolom 3 en vervolgens kolom 5 als je wilt)

Hallo @froussel 

Het probleem hier is dat het sorteren alleen in alfabetische of numerieke volgorde gebeurt. En aangezien de gewenste volgorde A, P, C, V niet in alfabetische volgorde is, zal het resultaat van de sortering A, C, P, V geven, dus het werkt niet.

Gezien de schandalige beperkingen van de vergelijkingen, geloof ik dat de enige andere manier dan het toevoegen van de variabele aan je bestanden een macro zal zijn die de prioriteitskolom zal vullen op basis van de referentieletter.

Ik weet zeker dat het heel gemakkelijk is om te doen, maar omdat ik nog nooit een macro voor SW heb gedaan, kan ik het niet warm op een schotel serveren. Ik ga eraan werken, tenzij een lid dat kan.

Ik @PACOSPHARM me voorstellen dat als u de voorkeur geeft aan automatisering, dit komt omdat uw stuklijsten te lang zijn om de prioriteitskolom met de hand in te vullen?

Heel @Sylk !!

Ik heb een groot aantal nomenclaturen met meer dan 100 referenties...

Hallo @PACOSPHARM zou het mogelijk zijn om een screenshot te maken van de lay-out van de kolommen van uw standaard stuklijst (met de referentiekolom)?

Gebruikt u stuklijsten alleen in tekeningen?

Heeft u uit geweten de apostroffen behouden toen u de bovengenoemde vergelijking testte?

Hallo

@Sylk: Ik had gemist dat de gewenste volgorde inderdaad niet alfabetisch was.

Een 'simpele' oplossing zou zijn om de Solidworks-tabellen te verlaten en terug te gaan naar de Excel-tabellen.

In Excel is het eenvoudig om een formule te maken om een waarde aan de rijen te geven op basis van de waarde van de eerste letter (dankzij de functies "links" en "ALS"). Sorteer eenvoudig op deze kolom om de gewenste volgorde te krijgen.

Dit zou moeten betekenen dat de tabel bij elke wijziging van de nomenclatuur systematisch opnieuw moet worden gesorteerd.

Nb: de kolommen achter de kolom met de naam $$END worden niet weergegeven, waardoor u de sorteerkolom op de kaart kunt verbergen

Hallo @Sylk 

Ja, ik heb aandacht besteed aan de hele synthaxis.

Hier is de nomenclatuurtabel:

En ja, ik gebruik stuklijsten alleen op tekeningen

Hallo @PACOSPHARM 

Dus het gemakkelijkste wat ik denk in dit geval is om door de Solidworks Task Scheduler te gaan om een bulktoevoeging van een aangepaste eigenschap aan de zeer vele onderdelen te maken, en vervolgens de stuklijsten te sorteren op basis van de waarde van deze eigenschap.

1: Open de Solidworks Task Scheduler (startmenu > alle programma's > SOLIDWORKS Tools > SOLIDWORKS Task Scheduler)

2: Kies in het zijpaneel Aangepaste eigenschappen bijwerken

3: Klik in het dialoogvenster op de knop Bestand toevoegen... selecteer alle onderdelen A en open vervolgens

4: Klik op de knop Volgende

5: Typ in de kolom Naam de woordsortering, kies in de kolom Type Nummer en typ in de kolom Waarde het getal 100 en klik vervolgens op de knop Voltooien om de taak uit te voeren.

6: Herhaal stap 2 t/m 5 voor P-onderdelen met de waarde 200

7: Herhaal stap 2 t/m 5 voor C-onderdelen met de waarde 300

8: Herhaal stap 2 t/m 5 voor V-onderdelen met de waarde 400

Wanneer alle taken zijn uitgevoerd:

1: Open een tekening

2: Voeg een nieuwe kolom (aan de rechterkant) toe aan de stuklijst, selecteer vervolgens in het kleine menu dat verschijnt de optie Aangepaste eigenschap voor Kolomtype en selecteer in Eigenschapsnaam sortering

3: Klik met de rechtermuisknop op de stuklijst> Sorteren.

4: Sorteren op: sorteren. Controleer Croissant en numerieke methode en vervolgens in orde

5: Eindig met het verbergen van de kolom: Klik met de rechtermuisknop op de letter van de kolom "sorteren" > > kolom verbergen

Dat is alles, je hebt nu de gewenste sorteervolgorde.

Notitie: De 100-voudige toename van de sorteerwaarde die aan de artikeltypen is toegekend, is van mijn kant niet onbelangrijk. Tenzij u er absoluut zeker van bent dat u nooit meer dan deze 4 soorten onderdelen (APCV) zult hebben om te verwerken, raad ik dit systeem aan om mogelijke toekomstige invoegingen van nieuwe typen flexibeler te maken. Tussen elk daarvan kunnen dan 99 nieuwe typen worden ingevoegd. Als u bijvoorbeeld een nieuwe referentie Y heeft en u wilt deze indelen tussen P en C, dan kent u deze de tussenliggende sorteerwaarde 250 toe, waardoor er ruimte overblijft tussen P en Y, en tussen Y en C. Een nieuwe referentie Z die tussen P en Y moet worden ingedeeld, krijgt de tussenliggende waarde 225. Enz. Dit systeem laat veel speelruimte voordat u gedwongen wordt om reeds toegewezen sorteerwaarden te wijzigen. Natuurlijk, hoe hoger de stap, hoe langer het systeem flexibel zal zijn.

Vriendelijke groeten

1 like