SolidWorks gebruiken om met DXF of DWG te werken

Hallo

We hebben  SolidWorks 2020 en ik wilde weten of het mogelijk is om met DWG of DXF te werken (zoals we bijvoorbeeld met Autocad kunnen doen)? Dat wil zeggen om aanzichten te verplaatsen, ze over elkaar heen te leggen, afmetingen te nemen, van kleur te veranderen, de verschillende aanzichten, lijnen te trekken....

Bij voorbaat dank voor uw antwoorden 

Vriendelijke groeten.

Fred

Nee, dat kan niet, daar is Solidworks helemaal niet voor gemaakt. (zelfs als het dit formaat opent)

Je moet via Draftsight gaan (nu betaald...) of Autocad of gelijkwaardig

5 likes

Hallo

Ja, het is mogelijk om te werken met native DWG- en DXF-bestanden.

hiervoor moet u de DWG- en DXF-bestanden importeren:

1. Selecteer de importmethode:

- ofwel in een nieuwe tekening

- ofwel opnemen met de juiste schaal

Arabisch cijfer. Importeer de gewenste lagen

3.Selecteer de juiste uitvoerafmeting  (bijv. A3), mogelijkheid om de oorsprong te positioneren, mogelijkheid om de schaal aan te passen

Solidworks is niet gemaakt voor 2D-werk, zelfs als je het aankunt, moet je DraftSight gebruiken.

Het is een betaalde 2D CAD-software van Dassault Systèmes en stelt u in staat om DWG- en DXF-bestanden te maken, te bewerken en te visualiseren

Cdlt

2 likes

Ik bevestig een beetje van de twee vorige antwoorden. SW is zeer beperkt in 2D-functies in vergelijking met Autocad. Complexe 2D's worden zeer slecht gelezen door SW (traagheid).

Het enige nut (voor mij) is het importeren van schetsen om opnieuw tekenen te voorkomen.

3 likes

NanoCad kan Drafsight grotendeels vervangen en heeft nog steeds een gratis versie.

4 likes

Het minpunt van Nanocad is dat de gratis versie geen recente dwgs opent.

Een truc kan zijn om het op te slaan in een oudere versie met Trueview (viewer) en het vervolgens aan te passen met Nanocad.

Of ga anders naar de kassa voor Draftsight of autocad/Autocad/light of een ander equivalent daarvan.

1 like

Dank u allen voor uw antwoorden.

Cdt

Fred