Hulpprogramma om de montage te controleren?

Hoi allemaal

Een collega vroeg me of er een add-in of hulpprogramma was voor SolidWorks, om te controleren of montage mogelijk was.

Ik denk niet dat het bestaat, maar ik wend me toch tot jou.

Het betreffende subassemblage klopt ter hoogte van de zijketting wanneer deze op zijn plaats zit, maar het is onmogelijk om te monteren!

Na verschillende pogingen merk je altijd op een gegeven moment dat er een interferentie is tussen twee stukken bij het in positie brengen.

Heeft iemand ooit van zo'n supplement gehoord?

Het lijkt mij ingewikkeld vanwege de vele mogelijkheden tijdens de montage.

1 like

Heeft u getest met de functie "Interferentiedetectie" van uw assemblage? 

8 likes

Anders is het voldoende om door de stukken te verplaatsen te blokkeren wanneer er een botsing is.

2014-07-17__detectioncollision.jpg
2 likes

Zelfde idee als de anderen:

Verplaats het onderdeel met de optie "Structurele dynamica" ingeschakeld.

Het zorgt ervoor dat het ene deel het andere kan duwen

Aan de andere kant is het misschien niet gemakkelijk als je tegelijkertijd vertalingen en rotaties moet doen...

Edit: Ik vergat te specificeren, je hebt in het begin geen botsende onderdelen nodig om het te laten werken (een samenloop van gezichten wordt als een botsing beschouwd)

2 likes

Er is driveAssembly, je rijdt een dimensie en je kunt de interferenties zien die verschijnen.

Maar aangezien ik het niet gebruik, kan ik niet meer info geven

2 likes

Anders maak je een prototype en zie je het direct!

Nou Ok niet geldig

1 like

@flegendre :

De montage heeft geen interferentie wanneer gemonteerd en op zijn plaats gezet! Alleen tijdens de montage (positionering) treedt interferentie op!

@opiep27 en @pascal :

Botsingsdetectie komt inderdaad a priori het dichtst in de buurt van wat ik wil, maar als het automatisch zou worden gedaan, zou het nog beter zijn!

@opiep27 :

In dit geval zijn het niet de afmetingen die het probleem zijn, dus ik weet niet zeker of Drive Assembly nuttig is.

Dus a priori geen nut om te helpen bij de montage (ja, we hebben het recht om te dromen!)?

2 likes

@Tomalam :

Daar hebben wij ook aan gedacht, maar voor een eenheidsproductie... Kan net zo goed het ontwerp opnieuw ontwerpen!

2 likes

3D printen!

1 like

Door de positionele afmeting(en) te nemen en deze te variëren in de aandrijfmontage, zou het moeten werken.

Het is natuurlijk alsof je een dimensie fotografeert om het onderdeel te verplaatsen.

Edit: Anders extrudeer je in de assemblage, de omtrek van het ingevoegde onderdeel, volgens het pad dat het zou moeten hebben. En je zult interferentie hebben.  Maar daar zit ook niets automatisch in...

1 like

Ja, ja ik begreep dat je het over 3D-printen had!

1 like

Een slijper, een hamer en je bent klaar!

2 likes

Hoi @ Lucas

Heb je deze tutorial bekeken?

tolanalistentool op SolidWorks premium
In een assemblage afmeting ketenanalyse (toleranties via DIM Expert)

Zie: http://www.lynkoa.com/tutos/3d/tuto-outil-tolanalyst-tolerances-chaine-de-cote

@+.............

1 like

Wat noem je "automatisch"?

Met de optie structurele dynamica kunt u een onderdeel of subassemblage (bijna) net als in het echte leven verplaatsen.

Als het onderdeel in contact komt met een ander, kun je niet in die richting blijven bewegen, maar andere bewegingen zijn nog steeds mogelijk.

De paar keer dat ik een monteerbaarheid wilde controleren, deed ik het zo.

Persoonlijk stelt de ruimtepiloot me in staat om mijn partij te manipuleren alsof ik het in mijn hand heb, het is praktisch om tegelijkertijd vertalingen en rotaties te doen, maar zelfs zonder deze gadjet worstel je wat meer, maar het werkt

1 like

In automatisch: bekijk gewoon alle mogelijkheden, en meld het als montage onmogelijk is! Ik weet dat het een beetje utopisch is en ik vermoedde dat het niet bestond, maar dat is wat mijn collega me vroeg!

@Pascal: sorry, maar Opiep bood net voor jou botsingsdetectie aan!

Bovendien lijkt het idee om een extrusie van het profiel van het onderdeel te maken en vervolgens een 3D-schets te maken met een scan ervan eenvoudig en effectief genoeg om de interferenties te zien.

1 like