Solidworks Hulpprogramma voor gesplitste functie

Dat is het allemaal in de titel, ik zou graag willen weten waarom iemand de split-tool zou willen gebruiken in plaats van 2 afzonderlijke stukken te maken?

Moet het een assemblage van gelaste/geschroefde onderdelen (of een andere manier van montage) uit het echte leven voorstellen? 

In mijn geval heb ik bijvoorbeeld een kamer (die je in mijn vorige berichten hebt gezien, ja, het soort tajineschotel :D), er is een bovenkant, een onderkant die bij elkaar moet passen. Ik had het in 2 stukken kunnen doen, maar in eerste instantie ging ik voor slechts één stuk en zei tegen mezelf dat solidworks me in staat zou stellen om elk stuk te extraheren, maar in feite is er afgezien van het "splitsen" niet veel voorgesteld... Dus ik vraag me af of ik mijn 2 stukken apart opnieuw moet doen, of dat een "pro" hetzelfde zou hebben gedaan en later zou hebben gesplitst.

Hallo, hier zijn enkele voorbeelden van splitsen:

https://www.google.fr/search?q=solidworks+split+body&client=ms-android-om-lge&espv=1&source=lnms&tbm=vid&sboxchip=Vid%C3%A9os&sa=X&ved=0CAcQ_AUoAWoVChMIyOWm1a6WxgIVBD8UCh223gAa&biw=598&bih=279

Maar voor dit voorbeeld denk ik dat het verstandiger zou zijn om twee stukken te maken...

Hallo

1) Het is soms gemakkelijker om een enkel onderdeel te maken, daarna te splitsen, de lichamen in nieuwe onderdelen in te voegen, dan werk je aan het originele onderdeel om de afgeleide onderdelenbestanden bij te werken.

2) Om bepaalde functies door te geven, kan fractionering helpen, stel je voor dat je bijvoorbeeld een veegmateriaalverwijdering wilt doen, maar je wilt niet op een deel van het onderdeel inwerken, dus je fractioneert, je geeft de functie alleen door aan het geselecteerde lichaam en je recombineert, om een enkel lichaam te vinden.

3) Je wilt een stuk ruimte verwijderen, dan gebruik je een vlak, een linker vlak... om het deel te splitsen en het geïnculeerde lichaam te verwijderen.

...

Ik gebruik deze functie vaak, het wordt in veel gevallen gebruikt

A+

Mick

2 likes

In jouw geval heb ik 2 losse onderdelen gemaakt als ze bedoeld zijn om te worden gedemonteerd ("vastgeschroefd").

Als het daarentegen gaat om het verkrijgen van een mechanisch gelast onderdeel, had ik kunnen doen zoals u deed, door het volume te splitsen. Zo heb ik een sldprt onderdeel (qua levering besteed ik dit onderdeel uit en krijg het in één stuk af) en 2 aparte lichamen voor mijn tekening.

Een oplossing in uw geval, als u zich 2 stukken wilt scheiden, zou zijn om het volume te splitsen en vervolgens de lichamen in nieuwe kamers op te slaan. Klik in de map "Omvangrijke lichamen" met de rechtermuisknop op een hoofdtekst, "Invoegen in een nieuwe kamer". Maar pas op voor documentbeheer!

Voor het nut van de gesplitste functie, omdat ik in het voorontwerp zit, gebruik ik het veel om een stuk in 2 te snijden, wat oorspronkelijk niet de bedoeling was. Het voorkomt dat ik het opnieuw moet doen en voor een commercieel imago is dat genoeg. Mijn 3D wordt over het algemeen niet gerealiseerd tijdens de studie van het laatste deel.

2 likes

De "split"-tool is handig in een bedrijf waar we onze te snijden onderdelen naartoe sturen, bijvoorbeeld in het bedrijf waar ik ben, hebben we een plasmasnede waarvoor een plaatwerkformaat nodig is, aan de andere kant, wanneer dit onderdeel groter is dan het plaatwerkformaat, moet het in 2 delen worden gedaan, Dit is waar splitsen erg handig is. ;)

1 like

Dank u voor uw antwoorden.

@Benoit.LF in feite weet ik niet echt hoe ik het in elkaar moet krijgen, ik heb niet genoeg kennis in het veld. Vandaag ben ik er niet eens 100% zeker van dat het plastic zal zijn en geen aluminium, maar hey als het plastic is (er is nog meer kans), welk type montage zou voor welke situatie worden gebruikt? Ik meen gelezen te hebben dat het erg belangrijk is voor recycling (en daarom maakt het deel uit van eco-design), een mening over dit onderwerp?

1 like

Hallo, het onderwerp is opgelost, maar hier is een voorbeeld van een kamer met de split-functie

http://blogs.solidworks.com/tech/2015/06/solidworks-part-reviewer-blow-molded-bottle-part-1-tutorial.html?scid=socialTechBlog_20150610_47293186&adbid=z13wcntwdwmtgf2om04cfzqixmz2evthxv40k&adbpl=gp&adbpr=107678990757754905417