Verificatie van tekeningen

Hoi allemaal!

Een kleine vraag over een onderwerp dat ons allemaal min of meer zou moeten aangaan: de verificatie van plannen.
Een min of meer vervelende procedure maar onmiskenbaar essentieel, ik vroeg me af of het mogelijk was om het te optimaliseren om tijd te besparen met behoud van hetzelfde kwaliteitsniveau. Het verminderen van het papierverbruik zou ook een grote stap voorwaarts zijn.

Zoals de meeste BE's (denk ik), printen we al onze plannen uit, laten we ze annoteren door de auditor, we passen de opmerkingen toe. Ik zal niet dieper ingaan op het hele validatieproces, ik denk niet dat het relevant is (zelfcontrole, tussenkomst van een goedkeurder, enz.)
Deze procedure is relevant voor de kwaliteit. Minder in tijd en nog minder vanuit ecologisch oogpunt.

Mijn vraag: zijn er tools die worden geleverd door SolidWorks of Mycad Tools? Omdat het controleren van plannen op Acrobat Reader niet het meest prettige is :sweat_smile:

Heel erg bedankt voor je hulp en een fijne dag voor iedereen :slightly_smiling_face:

Pdm of 3d ervaring zijn er daar onder andere voor met andere specifieke kenmerken (voor- en nadelen) natuurlijk (en vooral een kostprijs)
Voor MyCad-tools ken ik geen software die dit doet (zonder PDM- of 3D-ervaring)

2 likes

Hallo;

Aan de kant van Solidworks is er de add-on "Solidworks Design Checker" (moet worden gecontroleerd, maar ik denk dat deze alleen beschikbaar is vanaf de Premium-licentie)
https://help.solidworks.com/2022/french/SolidWorks/solidworks_design_checker/c_welcome_design_checker.htm
Hiermee kunt u enkele concordanties controleren (normen, maateenheden, tekstformaten...)
maar niets vervangt een handmatige controle die door een derde partij wordt uitgevoerd, hetzij op papier of op een PDF.

Vriendelijke groeten.

3 likes

In ons ontwerpbureau heb ik een zelfcontrole op Excel opgezet, alle essentiële dimensies van het klantvalidatieplan tot de controle van de CAM-bestanden, de auteur van het plan moet het frame volgen en controleren, vervolgens controleert een derde partij opnieuw met hetzelfde frame, we besparen een beetje tijd, we gebruiken minder mentale belasting en we hebben de onzin duidelijk verminderd.

2 likes

Ik had een beetje naar de design checker gekeken, maar zoals je uitlegt, kun je daarmee vooral een pass maken op de vorm in plaats van op de inhoud.
Wat me het meest zou interesseren, zou zijn om het een beetje gemakkelijker te maken om een opname op een scherm te bedienen, in plaats van deze af te drukken (ik had hier iets explicieter over kunnen zijn).

Maar bedankt voor je antwoord :slightly_smiling_face:

Zoals @M-Scofield zegt, tenzij je een canvas maakt om te controleren (Excel of andere) op de specifieke punten die moeten worden gecontroleerd, denk ik niet dat er voldoende geavanceerde software is om plannen te controleren, het is uiterst subjectief ... Welke afmetingen moet ik controleren?
Thuis gebruiken we een mix tussen een 3D-controle (via Edrawing - In de hoop dat de auditor een up-to-date versie bekijkt), een Excel-tabel met de meest voorkomende problemen die we tegenkomen, en ten slotte een controle van de Europarlementariërs (papier of pdf volgens de wens van onze controllers)...
Geen wonderoplossingen kortom...

2 likes

Geen specifieke toepassing, we zijn overgestapt van systematisch afdrukken op papier naar PDF-besturing.
Afhankelijk van het belang van de correcties, voert de corrector de wijziging door (nummer vergeten) of print/wijzigt hij de PDF (acrobat reader laat je toe om voldoende annotaties te plaatsen) zodat de illustrator er rekening mee kan houden.
Natuurlijk is een 6m lang mechanisch gelast chassisplan op 6 folio's onmogelijk in PDF te controleren.

Afgezien van een PDF waarop u de rechten heeft om te annoteren ... Ik weet niet zeker of er veel andere oplossingen zijn.
En nogmaals, ik denk dat we dingen missen met deze oplossing. We hebben te veel "hoofd in het scherm"

Dus een eerste doorgang in PDF en vervolgens een papieren validatie lijkt mij een goed compromis!

Aan onze kant wordt de verificatie (annotatie) van de plannen gedaan vanuit het native SW-bestand dat in eDrawings is geopend.

Met de Markup-tool kunt u aantekeningen maken, ontbrekende dimensies toevoegen, enz.

Deze annotaties worden vervolgens opgeslagen in .markup-formaat en de bouwer kan de opmaak rechtstreeks in zijn tekening in SolidWorks invoegen en de vereiste correcties aanbrengen.
Het feit dat de correcties direct in de tekening worden weergegeven, voorkomt dat je moet jongleren met een geannoteerd papieren plan - dat verloren kan gaan - of een pdf - niet per se gemakkelijk te annoteren als je niet over de juiste tools beschikt - op een tweede scherm (als je maar één scherm hebt, is het nog erger geweest).

De methode wordt hier gepresenteerd, samen met PDM.

Wat de te controleren elementen betreft, wordt in een " Richtlijn voor de uitvoering van en de controle van plannen " aangegeven welke elementen moeten worden gecontroleerd en in welke gevallen de controles van toepassing zijn. Om ervoor te zorgen dat iedereen de dimensies op dezelfde manier toepast, is onlangs een sectie "Dimensionering en annotatie van technologische formulieren" toegevoegd.
Ex:

5 likes