Is het mogelijk om een dimensie zo te vergrendelen dat de waarde ervan niet verandert, zelfs niet als ik een punt handmatig verplaats? Een equivalent van de "Vaste" beperking van een entiteit, maar dan voor aanhalingstekens.
Als ik bijvoorbeeld een vierkant met afmetingen heb, selecteer ik de punt van een hoek en verplaats ik deze met de muis, en ook al volgt het hele vierkant de muis zonder te vervormen.
Bedankt voor de antwoorden, helaas is het iets ingewikkelder dan dat.
Het probleem is dat dit vormen zijn in constructielijnen, en dat deze vormen elkaar overlappen. Het doel is om de ene vorm te kunnen verplaatsen zonder de andere te verplaatsen. Als ik een selectievak maak, zal het onvermijdelijk lijnen van een andere vorm bevatten, waardoor ik ze handmatig moet uitsluiten. Ik wilde dit voorkomen door gewoon op een van de lijnen of een van de punten te klikken en te verplaatsen om alle lijnen in de vorm te verplaatsen zonder dat de afmetingen veranderen. Kortom, dat de vorm zijn integriteit behoudt die wordt beperkt door de citaten.
Dus deed ik iets anders, het toevoegen van afstandsdimensies om de vormen met waarden te verplaatsen.
Ik denk dat een optie om de waarde van een offerte te bevriezen geen overbodige luxe zou zijn, zoals "read only", "driven", "frozen". Maar het is een functieverzoek dat niet wordt gehoord.
Oké ik begrijp het beter, heb je een voorbeeldbestand om tests te doen?
Heb je het geprobeerd met blokken?
Als dit niet het geval is, kunt u voor de selectie, wanneer u meerdere overlappende lijnen heeft, met de rechtermuisknop op uw lijn klikken en "Een andere selecteren"
Over het algemeen vermijd ik voor schetsen die een beetje complex zijn, zoals degene die jij lijkt te hebben, alles in dezelfde schets te stoppen: ik maak een samenhangende schets per stuk (bijvoorbeeld, in jouw geval: een schets in de constructielijn, een schets voor het vierkant, enz.).
Ja, @stefbenodat is min of meer wat ik dacht te doen, maar omdat het freessporen zijn (om te schatten, afsnijdingen, enz.), Houd ik ze liever bij elkaar.
Bedankt @Nicolas.CA , Inderdaad in blokvorm kan ik de vorm selecteren en verplaatsen zoals het hoort. Ik had het al geprobeerd, maar ik moest iets verkeerd doen omdat het niet werkte. Dit is hoe het werkt.
Dit lost een deel van het probleem op, de verplaatsing van de vorm.
Wat beperkend is aan een blok, is dat het moet worden bewerkt om de afmetingen te bekijken. Ik zie liever de citaten van alle vormen tegelijkertijd.
Het probleem met "niet-bevriesbare" aanhalingstekens is de verandering in hun waarde door een punt te verplaatsen. Het punt is dat het niet noodzakelijkerwijs van invloed is op de offertes die we veranderd willen zien.
In mijn bijgevoegde voorbeeld heb ik een lijn in mijn driehoek, waarvan de uiteinden samenvallen met de zijden van de driehoek. Deze lijn is 1 mm en ik wil dat, ongeacht welke lijn of punt van de driehoek ik beweeg, die lijn ALTIJD 1 mm is. Laat het de hoek of een andere afmeting veranderen, maar laat deze lijn nog steeds 1 mm meten. Het moet langs de zijden van de driehoek bewegen om in te stemmen met deze lengtebeperking, maar niet dat het vast blijft (ondanks de afwezigheid van deze beperking) en langer wordt. Kortom, dat de lijn zijn positie aanpast, maar niet zijn lengte
Ik weet niet of het duidelijk is. En vooral als je het belang ziet om een offerte vast te kunnen leggen.
Probeer eens te spelen met de punt van de driehoeksschets om te zien of dat is wat je graag zou willen hebben? Als dat het is; Ik heb alleen in het midden beperkt en de hoekige dimensie verwijderd.
Oh verdomme, ik kan je bestand niet lezen, ik zit op Solidworks 2019.
In feite is het mogelijk om de afmetingen van een blok weer te geven, maar alleen in tekening. pech! De enige oplossing die ik ken: in de schets waar het blok zich bevindt, maak je punten aan de uiteinden van je driehoek, vervolgens kun je een dimensie toevoegen aan de punten die aan je blok zijn gekoppeld. Het blok glijdt weg en de afmeting is "bevroren" omdat het blok niet bewerkbaar is. Een hele gasfabriek! ;)
Le problème de cotations "non gelables" c'est le changement de leur valeur en déplaçant un point. Le truc c'est que ça ne va pas forcément affecter les cotations que l'on veut voir changer.
Dans mon exemple ci-joint, j'ai une ligne dans mon triangle, dont les extrémités sont coïncidentes avec les côtés du triangle. Cette ligne mesure 1mm et je veux que quel que soit la ligne ou le point du triangle que je bouge, cette ligne fasse TOUJOURS 1mm. Que ça change l'angle ou une autre cotation, mais que cette ligne mesure toujours 1mm. Qu'elle se déplace le long des côtés du triangle pour s'accorder avec cette contrainte de longueur, mais pas qu'elle reste fixe (malgré l'absence de cette contrainte) et s'allonge. En résumé, que la ligne ajuste sa position mais pas sa longueur
Ik denk dat ik de oplossing voor je probleem heb:
Ik wed dat de regel "Afmetingen wijzigen tijdens slepen / neerzetten" bij u thuis is aangevinkt
Ik zou er niet aan gedacht hebben om daarheen te gaan! Deze optie zou zijn plaats hebben in het contextmenu van de regel in plaats van in het gereedschapsmenu (hoe is het een hulpmiddel??)...
Ik ga deze knop toevoegen in een aangepaste balk!
Hoe dan ook, het is perfect, precies het antwoord op de vraag. En ik weet zeker dat anderen blij zullen zijn om over deze optie te horen.
Hartelijk dank u_u
PS: En dank aan alle sprekers voor uw informatieve hulp
Ahah, daarom begreep ik niet waarom je vroeg om de lijst te "bevriezen", want ik ben duidelijk niet aangevinkt en het werkte zonder problemen thuis! Succes