Hallo Software: SolidWorks 2023 sp3; Simulatie Premium-licentie Ik voerde een willekeurige trillingssimulatie uit van een "complex" mechanisch systeem.
Alle simulatieparameters lijken mij goed geconfigureerd;
Na de frequentieanalyse behaal ik een massale participatie > 80% voor de drie richtingen.
Bij het analyseren van de resultaten "Resulterende verplaatsingen" verkrijg ik een resultaat dat inconsistent is ten opzichte van het fixatiesysteem (de excitatiebasis), d.w.z. het hele systeem beweegt in de richting van excitatie en dit zelfs op het niveau van de fixaties.
U vindt een afbeelding die het probleem uitlegt. PS: de 4 kruisjes staan voor de ankerpunten.
Heeft u advies over hoe u dit probleem kunt oplossen? Vereist dit type probleem een specifieke instelling die ik heb gemist?
Allereerst, welkom op het forum waar u veel topprofessionals zult ontmoeten in alle functies en transacties die door SW worden gedekt, inclusief PDM, macro's, enz...
Voor uw probleem, voor wat ik begrijp, kunt u dat bevestigen 1°) je hebt een statische analyse uitgevoerd 2°) dat je de frequentieanalyse hebt gedaan 3° ) Heb je ook de dynamische studie gedaan, aangezien je het niet in je bericht vermeldt.
Ik stel deze laatste vraag omdat wat u zegt over "resulterende verplaatsingen" mijn aandacht trekt.
1- Nee 2- Ja 2- Ja. Ik begrijp de vraag daar niet echt. Ik heb een nieuwe lineaire dynamische willekeurige trillingsstudie gemaakt. Na de configuratie heb ik de mogelijkheid om de beperkingen van VonsMises en de verplaatsingen te zien
Als u mij toestaat, lijkt het mij dat u een onjuiste gevolgtrekking maakt.
Waarom vraag ik of je eerst een statische analyse hebt gedaan? ==> is dat het je in staat stelt om te controleren of je contacten en vooral of je ASM ergens vaststaat.
==> frequentieanalyse kan alleen worden gebruikt om frequenties en bijbehorende eigenmodi (frequentie Hz) te berekenen. Maar wees voorzichtig , dit berekent noch de beperkingen, noch de verplaatsingen. Dit toont een vertekening, maar u moet geen rekening houden met de tabel aan de rechterkant, URES of andere.
==> De dynamische studie is gebaseerd op frequentieanalyse, wat dus een vereiste is. Deze gebruiken namelijk frequenties en eigenmodi om de reactie van de constructie op een of meer dynamische belastingen aan te geven. Wat tijd toevoegt, is omdat de inspanningen variëren afhankelijk van het weer. Wees ook voorzichtig, de resultaten worden voor elke stap gegeven, dus het begin en het einde komen niet noodzakelijkerwijs overeen met het resultaat van het statische onderzoek aan het begin. U moet de maximale beperking instellen voor elke tijdstap
Dit zijn de belangrijkste punten die ik kan maken omdat ik de PRO-versie niet meer heb omdat ik deze niet meer gebruik (ik kan alleen statisch doen met mijn 2022-versie)
Dank u voor uw opmerkingen. Frequentieanalyse maakt het namelijk mogelijk om de natuurlijke frequenties van het systeem te bepalen en trillingsanalyse is gebaseerd op frequentieanalyse.
Wat betreft de statische analyse: deze kan inderdaad een evaluatie van de assemblage mogelijk maken.
Het blijkt dat ik de simulatie opnieuw heb gedaan met een enkel stuk. De kamer die ik heb genomen is de kamer waar de ankers liggen. Ik vind hetzelfde fenomeen van verplaatsing van het onderdeel met dezelfde verplaatsingswaarde (1,4 m)
Het is een kwestie van vrijheidsgraden, als je je component in één richting laat bewegen, zal het zichzelf er niet van beroven. Start uw statische studie opnieuw met nieuwe verplaatsingsbeperkingen totdat u coherente waarden (vervorming, spanningen, enz.) verkrijgt en gebruik deze instellingen vervolgens voor uw trillingsstudie.
Als ik het zo mag zeggen, en als ik het zelf goed begrepen heb, moet u uitgaan van een statische analyse om de frequentie uit te voeren, aangezien deze noch de beperkingen, noch de verplaatsingen berekent.
Met andere woorden, als uw statische analyse niet goed geconfigureerd is, kunnen de andere analyses niet correct zijn, aangezien we de contacten, krachten enz. herstellen. Het maakt het ook mogelijk om te beseffen dat de statische studiekrachten minder belangrijk zijn dan in de dynamica. Vriendelijke groeten
Er staat daarom geschreven dat: De volgende typen opgelegde verplaatsingen worden niet ondersteund voor de excitatie van de geselecteerde basis: Symmetrie, Draaipunt, Op een cilindrisch vlak en Op een bolvormig vlak.
Dus in mijn geval had ik excitatie van de geselecteerde basis op cilinders gebruikt.
Ik heb de uniforme excitatie van de basis gebruikt die wordt toegepast op alle opgelegde verplaatsingen, dus ik heb een enkele opgelegde verplaatsing die een inbedding is die rekening houdt met de excitatie. Hierdoor hoef ik het systeem niet meer te verplaatsen. CQFD.