Worm schroeven

Hallo

Ik zou graag willen weten of er functies in solidworks zijn die zich toeleggen op het maken van fijne schroeven met verschillende vierkante/trapeziumvormige/spiraalvormige schroefdraad enz. Of als je je hengel en draad met de hand moet maken met de curve-assistent zoals ik in sommige Youtube-video's heb gezien. 

Mijn doel zou zijn om verschillende systemen (klassieke schroeven, kogelomloopspindels enz.) te simuleren die worden gebruikt om een last verticaal op te tillen en een keuze te maken op basis van de resultaten. Als je een andere, meer geschikte software hebt om aan te bevelen, ben ik geïnteresseerd :) 

dit is een nieuwe SW2016.

Als je deze versie nog niet hebt, kun je misschien vinden wat je zoekt op:

http://bib.altitech.free.fr/aide_altitech/generalites/vit00.htm

in de 3D Library-sectie denk ik dat je dingen moet vinden.

4 likes

Je kan alvast een voorproefje krijgen van het nieuwe in 2016 op 2min40 van deze video:

https://youtu.be/_Bjv1b6w0OI

Grote tijdsbesparing!

2 likes

Het is grappig, zoals Flegendre zei, dat is precies wat we zagen op Mycaday!

3 likes

Des te beter als SolidWorks deze functie nu aanbiedt. Dat gezegd hebbende, lijkt het voor dit soort dingen veiliger en efficiënter om gewoon in de technische documenten van de fabrikanten te duiken dan zelfs jarenlange ervaring te willen simuleren.

4 likes

Ik ben het eens met Chamade aan de technische documentatiekant van de fabrikanten die precies deze gegevens hebben! 

De simulatie kan je in staat stellen om een aanpak te hebben, maar je moet nog steeds rekening houden met alle juiste factoren en de juiste aannames doen.

1 like

Bedankt voor de info over solidworks 2016, ik heb het net geprobeerd, aan de andere kant ziet het er niet erg uitgebreid uit... Geen mogelijkheid om een schroef met meerdere schroefdraad te maken (wat ze in het Engels "starts" noemen).

Ik weet ook niet zeker of ik een kogelomloopspindel kan simuleren.

Om 3 starts te hebben, teken je de eerste en dan doe je een cirkelvormige herhaling. Ik heb geen 2016, dus ik weet niet of het werkt, maar als je je materiaal verwijdert door te scannen volgens de helixcurve, kun je je functie zonder problemen herhalen.

1 like

Ok, niet dom het idee van cirkelvormige herhaling:)

Hallo

Prud'homme Transmissions verkoopt Archimedes-schroeven, waarvan de stepfiles op aanvraag verkrijgbaar zijn bij info@prudhomme-trans.com

Wij kunnen u ook helpen bij het bepalen van de meest geschikte schroef voor uw toepassing als u dat wenst

209_150401.pdf