Ik werk aan een project van verticale boerderijen die zijn opgedeeld in verschillende verdiepingen, de vloeren moeten op elkaar worden geschroefd. Het doel is om deze verticale boerderijen te creëren door middel van 3D-printen. Dus ben ik begonnen met een dikte van 3mm plastic.
De spanten zullen cilinders zijn met een diameter van 300 mm en een hoogte van 195 mm, 20 mm aan de boven- en onderkant van elke vloer zal worden gereserveerd voor draadsnijden.
In deze cilinders zullen zich groeven bevinden die moeten worden uitgelijnd omdat ze worden gebruikt om de planten te irrigeren. Er moeten ook 2 posities voor de draad zijn, zodat de cellen met de planten niet op elkaar liggen.
Mijn probleem is dat ik niet weet hoe ik een draad moet maken zodat de 2 fasen ertussen vastzitten.
Ik heb deze draad tot nu toe gemaakt met de SW2016 Thread-functie en ga op een M30 met een pitch van 8 mm, zodat ik maar 2 en een halve slag hoef te maken om de trappen in elkaar te schroeven. Ik heb ook 0,2 mm speling in de schroefdraad gestopt (printernauwkeurigheid op 0,1 mm).
Ik zou graag willen weten of mijn draad goed is en of er een manier is om precies genoeg te zijn zodat ik de groeven kan uitlijnen.
Bijgevoegd is een map met screenshots van het systeem.
Ik denk dat je grootste (ik wilde zeggen enige) probleem het feit is dat je een offset van 36° moet hebben tussen twee verdiepingen.
Als gevolg hiervan beantwoordt het uw vraag ""weet of mijn thread goed is" en het antwoord is "nee".
Waarom niet! Als uw draad voor alle onderdelen op dezelfde plaats begint, worden alle onderdelen uitgelijnd.
Ik zou geen advies geven maar een mening:
1°) U moet dit soort schroefdraad niet doen, maar u laten inspireren door oploskoffiedeksels waar schroeven en knippen in een kwartslag wordt gedaan. Je hebt native functies in solidworks voor het knippen van plastic
2°) Wat betreft de positionering met een offset van 36°, is het voldoende om vier draden in oppositie te maken, waarvan er twee 36° verschoven zijn.
3°) voor de groeven die bedoeld zijn voor irrigatie denk ik dat het een vals probleem is omdat ze nutteloos zijn. Laat het me uitleggen: in een van de weergaven zien we 3 verdiepingen met blijkbaar geen achtergrond op elke verdieping. Als gevolg hiervan wordt aangenomen dat de boven elkaar liggende containers een enkele cilinder vormen die gevuld is met substraat, dus als je aarde in alle "N" -vloeren doet, zullen alleen capillaire werking en zwaartekracht zorgen voor de irrigatie van de bodem. De basis zal altijd meer worden geïrrigeerd dan de bovenste verdiepingen zoals in de basis bloempot. Als er tussen elke verdieping een bodem of een deel van een bodem zit, is de capillariteit van het substraat voldoende, om nog maar te zwijgen van het feit dat je groeven verstopt raken en dus nutteloos zijn als je aarde of potgrond gebruikt.
Ik stel voor dat je je model heroverweegt, zodat er niet die buitenste schouder tussen elke verdieping is die een beetje lelijk is. Omdat je model in 3D-printen wordt gemaakt, heb je bovendien meer vrijheid omdat je je geen zorgen hoeft te maken over ondersnijdingen. U kunt zelfs overwegen om onregelmatige verschuivingen tussen elke verdieping te maken, afhankelijk van uw stemming of die van uw kopers. Afhankelijk van de diameter van uw kamer kunt u zelfs anti-ovalisatieversterkingen aanbrengen zonder dat dit zichtbaar is en de plantengroei belemmert.
Kunt u uw model posten met vermelding van uw versie van SW? Want, zoals een van mijn zeer gewaardeerde collega's zou zeggen: "we hebben niet allemaal dezelfde versie van SolidWorks.
@gt22 Dank u voor uw antwoord, Deze oplossing lijkt mij perfect om er zeker van te zijn dat er continuïteit in de groeven is. Daarna wil de klant zo min mogelijk onderdelen hebben, dus ik zal nog steeds proberen te graven op de onderdelen die aan elkaar worden geschroefd, maar ik houd deze oplossing in gedachten.
@Zozo_mp Dank u voor uw antwoord, Een van mijn grootste problemen is inderdaad om een opening tussen elke verdieping te hebben. Elke verdieping bestaat uit 5 cellen om planten te huisvesten (verzoek van de klant). In elk van deze cellen worden de planten in mossen geplaatst en er zal geen grond in de vloeren zijn, de mossen zullen het water verzamelen dat door de groeven wordt gebracht om het naar de planten over te brengen. Groeven van hetzelfde type waren aanwezig op het oude model en werkten blijkbaar goed (de klant wil deze functie op dit moment niet wijzigen). Om te voorkomen dat alle fasen op één lijn liggen, heb ik op elke trap 2 draden geplaatst, 180° ten opzichte van elkaar verschoven. Hierdoor heb ik 2 mogelijke schroefposities en hoef ik mijn cellen dus niet op één lijn te hebben tussen elke verdieping. De verticale spanten zullen bestaan uit een tiental verdiepingen met een bovendeksel en een onderdeksel (conisch van vorm). De clipping-functie was aanwezig op de oude podia, maar was te kwetsbaar, dus wil hij overschakelen op een schroefbevestigingsmiddel (zelfs als een slot nodig is om de groeven uitgelijnd te houden). Het schroeven van het type oploskoffie lijkt mij nauwkeuriger, maar nadat ik naar die in mijn nutellapot heb gekeken, zie ik dat deze is samengesteld uit een draad in het mannelijke deel, maar ook uit een draad in het vrouwelijke deel en niet uit een kraan. Ik heb geen standaard of een manier gevonden om het voor dit soort schroeven te doen door een beetje op internet te kijken, ik ben geïnteresseerd of er informatie over deze manier is, zelfs als ik zal blijven graven.
Bijgevoegd is het 3D-model van een vloer gemaakt met SW2016 x64, indien nodig een andere versie, vertel het me.
Neem me niet kwalijk dat ik niet vanaf het begin alle informatie heb gegeven.
Als u mij toestaat en met uw vriendelijke en sympathieke toestemming, vraag ik uw hoge welwillendheid om toestemming om het met u oneens te zijn, en dit natuurlijk bij wijze van uitzondering.
Het is geen toeval dat ik het over knippen had: want er is knippen en knippen: met andere woorden, er zijn er die niet veel knippen en er zijn die goed uitgewerkt zijn en hun werk doen. Ik stelde het voorbeeld van het deksel van de oploskoffie (hier Nescafé) voor omdat het geavanceerder is dan het Nutella-deksel, dat slechts een eenvoudige kwartslagschroefdraad is. (voor de NES is de glazen fles vierkant en het deksel vierkant). Ik had de plastic onderdelen uit de toiletspoelingen kunnen halen, en uit veel assemblages in de auto, precies waar de onderdelen moeilijk te demonteren zijn, enz...
Persoonlijk, als ik dit probleem zou moeten oplossen, zou ik de schroefdraad waarmee je het bovenste en onderste deel naast elkaar kunt plaatsen combineren met een slimme clip. De twee gecombineerd zorgen ervoor dat de clip niet breekt en dat de 1/4 slag schroefdraad zorgt voor een controleerbare rand-tot-rand verbinding. U zult terloops opmerken dat de kwartslag het mogelijk maakt om het bovenste deel volgens verschillende offsets te presenteren. Bovendien zullen de watergeefgroeven ook tegenover elkaar moeten liggen, aangezien de positie van de schroefdraad volledig voorspelbaar is (er zijn vier mogelijke posities per omwenteling) Ik denk ook dat je een uitstekend uiterlijk kunt hebben als de twee cilinders raakvlak zijn zonder blaarvorming zoals in de vrije interpretatie van @Franck (die ik overigens groet ;-) )