Hardware: Onderdeelfamilie/configuratie

Het zit allemaal in de titel!

Ik ben bezig met het maken van een bibliotheek met schroeven om in mijn assemblages op te nemen. Ik zou graag willen weten of het beter is om configuraties of families van onderdelen te maken. Ik weet bijvoorbeeld dat de toolbox werkt met configuraties en dit is handig voor het aanduiden van de component in tekeningen omdat deze aanduiding kan verschillen afhankelijk van de configuratie (in te vullen in het eigenschappenformulier).

Voorbeeld: aanduiding - zeskantschroef

Referentie - M8x50 

Eigenlijk zou ik graag een .part vijl willen hebben per type schroef (zeskantschroeven, 6-punts inbusschroeven etc.) en niet x bestand per type en grootte (te veel vijlen).

Wat is uw mening over dit onderwerp?

Hallo

we werken met families van onderdelen en dit is geen probleem bij Europarlementariërs omdat we de eigenschappen ook kunnen invullen zodat ze in de nomenclaturen voorkomen...

2 likes

Zie bijlage 

configuration_visserie.png
1 like

Veel praktischer in een familie van kamers naar mijn mening ook.

Volgens dit principe produceren we zoveel mogelijk stukken in bibliotheken.

Het is veel gemakkelijker om van de ene maat naar de andere te gaan. Anders moet je de comosant vervangen door en dat is vaak een gedoe.

2 likes

Ik maak niet echt een verschil tussen deelfamilie en configuratie: de deelfamilie is gewoon een "geavanceerd beheer"-modus van configuraties.

4 likes

Ik heb de onderdelenfamilie getest en het is echt niet slecht. In excel kun je snel de persoonlijke eigenschappen invullen. Het enige nadeel is dat je verschillende materialen hebt, dat je een lijn opnieuw moet maken.

Ik weet dat ik veel moeite heb gehad om mijn eerste bibliotheekonderdeel te maken. Ik kende de volgorde van realisatie niet goed. 3D-modellering -> Een onderdeelfamilie maken met enkele varianten -> Beperkingsverwijzingen maken > invoegen in de aangepaste bibliotheek.

Vertel het me als ik een fout heb gemaakt.

1 like

Zoals stefbeno zegt, zijn de stukfamilies voor mij ook een vorm van configuratiebeheer, maar dan geavanceerder waarbij de configuraties veel sneller en eenvoudiger kunnen worden gedupliceerd.

Voor onderdelen met veel verschillende maten, zoals een schroef, is het natuurlijk zeer geschikt!

Zoals vermeld op de andere, kunt u uitgaan van de bestaande Visiatv-bibliotheken om tijd te besparen en die al volgens dit principe werken, wat ik heb gedaan en het enige dat overblijft is om specifieke bibliotheken uit te werken .

1 like

Het grote voordeel van deelfamilies is dat je de kracht van Excel-functies  kunt koppelen aan Solidworks.

Bovendien opent het de deur naar de publisher configurator 

Moge de kracht met je zijn.

3 likes