2 x stuklijsten / 2 soorten nummering (handel en fab)

Hallo

Ik ben op zoek naar twee nomenclaturen op hetzelfde plan met twee soorten nummering.
Een voor productie van 0 tot 99 en een andere voor handel vanaf 100 tot xxx.
Ik heb geprobeerd met configuraties, ik kan twee nomenclaturen en twee nummering maken, maar niet de bubbels.
Het probleem is de bubbel, deze volgt de ene of de andere serie...

De oplossing draait op Inventor. Maar hier op SolidWorks???

Een oplossing? Bedankt voor je hulp

Hallo en welkom op het forum.

Kunt u een voorbeeld geven en aangeven welke (visuele) weergave u verwacht?

Hallo;

In Solidworks kunnen stuklijsten alleen worden gekoppeld aan een weergave van uw tekening.
Als u twee soorten nummering wilt hebben, moet u uw weergaven dupliceren en ze associëren met elk van de nomenclaturen...

Klik met de rechtermuisknop op een weergave: Eigenschap: en kies in het vak " Ballonnen " de nomenclatuur die aan deze weergave moet worden gekoppeld.

Vriendelijke groeten.

3 likes

Het is in SW niet mogelijk om 2 reeksen ballonnen te hebben die elk aan een andere nomenclatuur zijn gekoppeld.
Een truc zou zijn om componentverwijzingen in de assembly te gebruiken (als ze nog niet voor iets anders worden gebruikt) of aangepaste eigenschappen.
Met gestapelde bubbels kunt u dus in dezelfde weergave uw twee nummeringen hebben.
Een variant is mogelijk met een eenvoudige annotatie:
Voeg een kolom toe aan uw stuklijst en definieer een formule om de tweede nummering te berekenen:

Volg dan deze methode: Een notitie koppelen aan een tabelcel - 2020 - Help voor SOLIDWORKS
Groepeer de notitie met de ballon.

Het resultaat met elk van de methoden:

6 likes

Wel gezien als een truc @Silver_Surfer ... Ik had er nooit over nagedacht.
+1 voor de vergelijking die dubbele nummering vermijdt :clap: :clap:

2 likes

@Silver_Surfer dank u voor uw welkom en uw oplossing inderdaad, ik had gedacht aan deze oplossing in verband met een gepersonaliseerde woning.
Dit is niet geschikt omdat het extra controle op de plannen vereist en dat de persoon die het uitvoert rigoureus moet zijn. Zeer goede oplossing voor kleine assemblages en projecten op het project dat me te veel werk in beslag neemt (geen geld :slight_smile: )

@Maclane Dank aan jou voor deze oplossing, dit is een probleem voor mij voor de bubbel.
Als je deze methode toepast, moet je dat in deze weergave bubbelen met de nummering 100,101,102, enz...., en op een andere weergave 1,2,3, enz...., ik kan deze twee nummeringsstijlen niet aan dezelfde weergave koppelen. Goed gedaan allemaal hetzelfde.

Ik had een derde oplossing (die kan worden gecombineerd met de uwe), om twee MANUFACTURING & TRADE-configuraties te maken, om de tekenfunctie "view from another position " te gebruiken en via de boom op beide modellen te klikken voor elke stuklijst. De problemen die zich voordoen zijn de bubbel, de hoofdconfiguratie accepteert de bubbels en niet de andere, het andere probleem, de configuraties worden in één weergave verzameld, maar gedissocieerd zijn er tekenfouten, sterke lijnen die elkaar kruisen

Bedankt voor deze 2 haalbare oplossingen, maar te complex en te veel handmatige invoer met terugkerende risico's op fouten. Ik denk aan het toch al kolossale werk dat de mensen die de plannen voor dit project zullen controleren en de tekenaars zullen hebben.

Ter informatie en zonder vergelijking geldt dit heel goed voor Inventor, dat flexibeler is over dit onderwerp

Aarzel niet om bij mij terug te komen als ik de ene of de andere oplossing niet correct heb geïnterpreteerd.

Sorry dat ik geen enkel element van dit project kan delen naar goeddunken van de klant

De oplossing van @Silver_Surfer is niet noodzakelijkerwijs geassocieerd met een nieuwe eigenschap, integendeel (hij zal me tegenspreken als ik het mis heb) het lijkt mij dat hij gewoon een nieuwe kolom van zijn nomenclatuur gebruikt waarin hij een vermenigvuldigingsfactor van de kolom " Artikelnr " (x100) toepast (via een nomenclatuurvergelijking) om dubbele nummering te voorkomen.

3 likes

een oplossing die ik overigens erg elegant vind!
Ik ben alleen een beetje teleurgesteld over Solidworks op dit punt: je kunt deze nieuwe kolom niet aanroepen in de bubbelinstellingen met scheidingslijn (hoewel het handig is om dubbele dimensie xd te hebben)

1 like

Ik ben ook op zoek naar een bubbel (capsulevorm) met dubbele eigenschappen om een rep en een plannummer te associëren, maar een ander onderwerp!
Ja ja hier is het elke dag een uitdaging :rofl:

Een ok, niet slecht
Ik zal mediteren over deze oplossing :thinking:

Voor uw " capsule " is het hier:

1 like

@Maclane
Juist!

2 likes

Ik kom terug op deze 3e
De stuklijsten zijn goed gedifferentieerd met behulp van configuratie en nummering (0,1,2,3, enz... & 100.101, enz.). En de bubbel past goed bij zowel stuklijsten als twee configuraties
Maar de tekening is niet in overeenstemming met sterke lijnen die elkaar kruisen

Deze oplossing geeft me de informatie die ik zoek en voldoet goed aan mijn behoeften, behalve de bubbel.
De ene is de markering van de kamer, maar de andere is een schotnummer (te lang voor de ballon). Dus mijn idee was om de vorm te veranderen in een "control style" vorm.
Maar onder deze stijl is er geen mogelijkheid om twee aangepaste eigenschappen te plaatsen.
Uitdaging :sweat_smile:

Waarom gebruik je geen ongestileerde of " vierkante" bubbels 
https://help.solidworks.com/2021/french/SolidWorks/sldworks/c_Balloon_Styles_and_Sizes.htm?id=22a909a4c0444c05b8de7c93cc17cced#Pg0

2 likes

@Maclane
In het geval dat ik twee aangepaste eigenschappen heb, heb ik maar één stijl beschikbaar (cirkelvormige scheidslijn)!
Is dit normaal?
Of heb ik iets stoms gedaan? Deze zit in mijn touwen :sweat_smile:

Er is ook de functie voor gestapelde bubbels (die ik net ^^ heb ontdekt)

Als u de juiste woning of andere belt, kan het werken ...

Aan de andere kant zou het niet interessant zijn om de bedrijfsnummering in gepersonaliseerd eigendom te plaatsen? Om altijd dezelfde referentie te hebben op de onderdelen volgens het plan?

3 likes

Aan de andere kant had ik op dat moment niet gereageerd, maar... Waarom hebben twee verschillende nummeringen op hetzelfde vlak?

Ik bedoel: je hebt één schot, je hebt één uitzicht... Of het nu gaat om handel of productie, ze zullen zien dat er nog een BOM is. Dus, wat is de uiteindelijke interesse?

3 likes

Ja, ik ken deze oplossing, maar ik kan de vorm niet veranderen, wat de grootte van de bubbel bemoeilijkt, die de lengte neemt van het plannummer dat bij de rep is aangegeven.

Om nog iets meer te zeggen, we werken met twee softwares, Inventor en SolidWorks
SolidWorks is te laat, dus moet zich inzetten om een andere software te volgen, het zijn hier de Olympische Spelen