Aanpasbare hulp bij de diamantbibliotheek

Hallo, ik heb je hulp nodig om te proberen te reproduceren wat Rhino doet met de Panther 3D-plug-in op Solidworks.

Ik zit in de juweliersbranche en heb een bibliotheek met parametrische stenen nodig.

• Vorm: rond, prinses, smaragd, toverstok enz.
  • Afmetingen: diameter, hoogte / L x B x H

Ik heb al een familie van stukken gemaakt voor de ronde :gem: diamant omdat het een eenvoudige schaal is die je moet beheren, maar voor de andere vormen is het een ander verhaal!

Momenteel open ik Rhino, ik configureer mijn steen en ik exporteer hem naar STEP.

Ik wil graag een interne oplossing vinden voor Solidworks.

Bedankt voor je hulp!

Ps: Ik kan de families van onderdelen niet onafhankelijk laten werken op de 3 assen (x, y en z), het is waarschijnlijk een bug, maar het zou een oplossing kunnen zijn, zelfs als ik bang ben dat het bestand extreem groot en traag is vanwege het grote aantal mogelijke configuraties.

Hallo

Zoals ik het begrijp, maak je geen edelstenen in Solidworks.
Er is geen bibliotheek op de markt, je kunt ze maken in Rhino ???

Ik stel voor dat u ons meer vertelt, want naast het feit dat maar weinig collega's uw universum kennen, moeten we om u te helpen beter begrijpen waar de PB is.

Vriendelijke groeten

1 like

Ik zeg dat het een leuke, nuttige en vormende uitdaging kan zijn :wink:
Vergeet niet om ons te laten weten welke versie van SW u gebruikt, zodat u het SW-bestand direct kunt ophalen in plaats van te proberen het opnieuw te maken.
Zoals mijn collega Zozo zegt, afgezien van het feit dat het onze dames over het algemeen bevalt en dat het duur :stuck_out_tongue: is, weten we niet veel over steenhouwen.
Ik zou uitgaan van het principe dat je de steen onder SW in het begin in dezelfde volgorde van vormgeving moet snijden.
Misschien is er voor een model een manier om te doen met herhalingen of symmetriefuncties, om te zien.
In ieder geval zou ik beginnen met één type snede = 1 deel vijl. Het mixen van stijlen zou er een puinhoop van maken. (maar niet onhaalbaar)
Is er in principe een reden om stenen met al hun facetten weer te geven? Afgezien van een rendering? Zou een eenvoudig volume niet genoeg zijn? (nou ja, ok, het ziet er altijd chiquer uit als de details maximaal zijn, maar het is werktijd^^)
het is jammer dat ik mijn SW thuis niet geactiveerd heb, anders was ik meteen begonnen.

Edit: veranderen de snijhoeken van de facetten voor hetzelfde model of is het constant?

2 likes

Hier is een heel leuk stukje link voor de nieuwsgierigen
Ruiten

1 like

Hallo, bedankt voor je antwoorden :+1:
Ik ben nu niet aan het werk, maar maandagochtend ga ik een Step-bestand toevoegen met alle mogelijke steensneden!

Ik weet zeker dat SW 2022 SP 2

Kunnen we geen Step-bestand gebruiken als basis voor het werk? Als je alles opnieuw moet doen, is er echt iets voor een tijdje...

Om de vraag van zozo te beantwoorden, er is een parametrische bibliotheek in Rhino, ik zal er maandagochtend ook een scherm van posten

Bedankt :wink:

1 like

Ik denk niet dat je een stap buiten de volumeschaal kunt zetten.
Anders, ja, je moet alles opnieuw doen onder SW.
Om te zien wat de parameters zijn die je nodig hebt, misschien alleen breedte / hoogte en niet per se bepaalde hoeken, is het aan jou om ons te vertellen hoe ver je wilt gaan of nodig hebt. Ik zag dat er wat variaties konden zijn in het aantal facetten voor een bepaald type snede / maat.
Daarna is het mogelijk om alles op hetzelfde bestand te doen, maar je moet goed georganiseerd zijn met mappen in de creatieboom.

1 like

Als het me op dit moment lukt om de belangrijkste opnieuw te doen, namelijk: rond (ik heb al een schaalconfiguratie die het werk doet), staaf (lxBxH), prinses (bxh), smaragd (lxBxhxH) en ovaal (lxBxh) zou het geweldig zijn.

Ik kon de vormen voor het ontwerp niet vereenvoudigen, maar ik doe ook veel rendering:

Ik zal maandagochtend meer informatie plaatsen

Bedankt!

2 likes

Demonstratievideo van de stenen bibliotheek aanwezig in Rhino met de Panther 3D-plug-in:

1 like

Bedankt
Samenvattend is het dus alleen schalen op de 3 assen, bovendien is er voor de hoogte geen verschil voor het bovenste en onderste deel van de steen.
Het is dus niet helemaal uitgesloten om er een stap + schaling of vervorming achter te kunnen gebruiken.
Dit zou voorkomen dat het onder SW wordt gemodelleerd.
te bestuderen^^

1 like

Hallo
Is er een norm of afmetingen die moeten worden gerespecteerd voor de afmetingen van de facings?

Nou, de kleine test die ik net heb gedaan, het sluit het importeren van een 3D-modeltype Step / IGES uit om het daarna te vervormen. tenzij ik me vergis, SW weet niet hoe uit te rekken / te verminderen vorm op een as.
Het is meer de software zoals blender 3d max die het doet.
Dus laten we gaan voor de uitdaging "maak aanpasbare stenen onder sw :stuck_out_tongue: "

1 like

Goed samengevat, bedankt voor je hulp!
Een ander probleem, als we configuraties doornemen, komen we uit op een onmogelijk aantal mogelijkheden en dus configuraties ...

Ik voeg een STEP-bestand toe van de steenvormen die ik wil kunnen configureren :wink:
Belangrijkste vormen van lynkoa-steen. STAP (1.2 MB)

Bedankt

Vervorming is mogelijk met onafhankelijk schalen langs de 3 assen door het vakje "uniforme schaal" uit te vinken. Het resultaat is in %
Tractie (stretching) is ook mogelijk met de flexfunctie door "tractie" aan te vinken. De waarde is in mm.

2 likes
  • Ja, maar zoals uitgelegd in mijn eerste bericht, onmogelijk voor mij om deze 3 waarden in de familie van onderdelen te beheren, waarschijnlijk vanwege een bug...
  • 2e probleem, je zou veel configuratie moeten maken om alle mogelijke maten van de steen te hebben (bijvoorbeeld: hoogte = 2 / breedte = 2.2 / lengte = 3.6 enz.)

Dank u voor uw betrokkenheid

Om de bug te omzeilen, gebruik je hide/show scaling en maak je evenveel MAE's als verschillende versies.
Voor de 2e pb is er excel wat het bewerken van tabellen makkelijker maakt.
Misschien heb je een macro nodig die deze functies sneller maakt.

oh bug de lelijke kleine checkbox die ik niet heb gezien :laughing: en als dat we testen de optie Antwoord op een like :stuck_out_tongue:

1 like

Het is een oplossing, maar als ik alle maatvariaties voor een baguette (rechthoekige) diamant wil maken, bijvoorbeeld:

Lengte: 0,5 tot 8 met een pitch van 0,1
Breedte: 0,5 tot 8 met een pitch van 0,1
Hoogte: 0,5 tot 8 met een pitch van 0,1

Dat zijn 75 mogelijke waarden per parameter
Dus 75 tot de macht 3 om het juiste aantal configuraties te hebben, d.w.z. 421.875 configuraties...

Zeg me of ik het mis heb, maar ik denk dat dat het is

Ik denk dat het er veel minder zijn omdat er grenzen aan de verhoudingen moeten zijn. Bijvoorbeeld L > l.
Lang = 0.5 en breedte = 1.0 kunnen niet bestaan. Draai het werkstuk gewoon 90°.
Lang = 8 en groot = 0,5 kan niet bestaan omdat voor een stokbrood
Screenshot_1
Het zou resulteren in een onbruikbare steen
Screenshot_6
Er moeten dus grenzen worden gesteld aan de relaties tussen Llh.
Door deze voorwaarden toe te passen, zou het aantal versies drastisch moeten worden verminderd.
En je moet Excel gebruiken. Vriendelijker dan de SW-vergelijkingseditor.

1 like

Zelfs als we het aantal mogelijke configuraties beperken tot 10.000, zou het bestand veel te groot zijn om te worden gebruikt, dus ik denk niet dat deze oplossing levensvatbaar is.

Misschien moet je gaan voor een one-shot creatie bij het invoegen via een bibliotheekbestand (.sldlfp) of andere...

Ik zal erover nadenken
:thinking:

Ik zou de kamerfamilies gebruiken om een bibliotheek van deze stenen te maken. Het kost natuurlijk wat tijd, maar ik zie geen andere oplossing. Ik denk dat je dat voor de ene steen moet doen en dan het model voor de andere moet kopiëren.