Hallo, ik heb je hulp nodig.
Ik heb een buis van 16 ton voor een Ø2500mm met een helling van 3° met een rotatie van 50rpm.
Ik moet een vasthoudrol aan het uiteinde van de buis plaatsen om de vertaling te blokkeren vanwege de beweging en de zwaartekracht
Ik heb 2 vragen.
1= Wat is de kracht aan het uiteinde van de buis voor een rol in het midden.
2= Wat is de kracht aan het uiteinde van de buis voor 2 rollen die 50° uit elkaar staan.
Bedankt voor je hulp
Hoe wordt het geroteerd aangedreven? Gemotoriseerde rollen zoals een draaier?
De buis is geplaatst op 4 wielen, waarvan er één gemotoriseerd is.
Hallo;
Gewicht (P): P = m * g = 16000 kg * 9,81 m/s² = 156960 N
De component van het gewicht evenwijdig aan het hellend vlak: F = P * sin(3°) = 156960 N * 0,0523 = 8209 N
Dus voor een enkele rol die in het midden van de buis wordt geplaatst, is de houdkracht gelijk aan de component van het gewicht evenwijdig aan het hellende vlak:
Kracht voor een kiezelsteen = = 8209 N
Voor twee rollen die 50° uit elkaar staan, wordt de kracht verdeeld over de twee contactpunten. We kunnen de formule voor de resulterende krachten gebruiken om de kracht op elke rol te berekenen:
F_retenue_2 = F / (2 * cos(25°))
F_retenue_2 = 8209 / (2 * 0,9063) = 4528 N per rol
De totale houdkracht zal dus 4528 N * 2 = 9056 N zijn, iets hoger dan de configuratie met een enkele rol vanwege de verdeling van de krachten.
=> Ik zou de noodzaak willen toevoegen om een veiligheidsfactor op deze rollen toe te voegen om de middelpuntvliedende krachten te compenseren die worden gegenereerd door de rotatie van de buis...
Zonder de betrokken materialen te kennen, is het niet eenvoudig om de wrijvingskrachten te berekenen.
Hartelijk dank.
Hier is de referentie van de gebruikte kiezelsteen
polyamide rol GSPO 252/50K Belasting 6000 daN
BLICKLE is een goede leverancier, kwaliteitsproducten.
Geen commentaar op het gekozen model.
Aan de andere kant, als ik het zo mag zeggen, zou ik de zijkant van de stop hebben omgedraaid voor het aanpassen van de positie van de plaatrollen, want eenmaal afgesteld - de stuwkrachten zijn nog steeds niet te verwaarlozen, zullen er misschien ook trillingen zijn (lineaire snelheid van 400 m/min) - zal het gemakkelijker zijn om gekalibreerde vulplaatjes tussen de steun en de plaat te plaatsen. Een garantie voor stijfheid en stabiliteit in de loop van de tijd.
Dank u voor uw voorstel.
Maar het is moeilijk om van positie te veranderen omdat ik geen plaats heb.
De rol wordt van onderaf bevestigd
de afstelling gebeurt met een M20-schroef wetende dat je in rep1 wordt afgetapt.
pfffff, de duistere kant komt tevoorschijn
Dank aan alle sprekers voor hun deelname.
Moge de kracht met je zijn.