Configuratiekeuze via parameter/vergelijking

Hallo
Ik heb een kamer met meerdere configuraties.

Kan ik de configuratie definiëren die moet worden aangeroepen via een onderdeelparameter of een vergelijking?
Als ik bijvoorbeeld de parameter NumConfig = 5 in mijn vergelijkingen heb, neem dan de configuratie met de naam "5".

Als dit niet mogelijk is, is het dan mogelijk om dit te doen vanuit een bovenliggende parameter?
Bijvoorbeeld, in een assemblage die een onderdeel met verschillende configuraties bevat, kunt u degene selecteren die u wilt via een parameter of een vergelijking van de assemblage.
Het doel is om te voorkomen dat u handmatig een configuratie moet kiezen via het vervolgkeuzemenu, maar eerder door berekening.

Bij voorbaat dank voor uw hulp.
Fijne dag

Hallo;

Ik gebruik geen configuratiecontroles via solidariteitsvergelijkingen (te vluchtig naar mijn smaak)
Het is mogelijk om een "Als"-voorwaarde direct toe te voegen aan de artikelfamilietabel in Excel.
Als (cel Waarde te controleren = xx; cel config=5; anders cel config=?)

Vriendelijke groeten.

2 likes

Hallo

Ik geef de voorkeur aan @Maclane : het is perfect controleerbaar met een familie van Excel-onderdelen.
Het is ook niet heel eenvoudig, want de waarden van de cellen die SW aansturen moeten strikt in lijn zijn met wat SW verwacht. Er moet dus veel worden geformatteerd om te krijgen wat u wilt.

Aan de andere kant moet je tijdens updates nog steeds de artikelfamilie bewerken (omdat de formules in Excel zijn, moet je de artikelfamilie bewerken zodat Excel de updates berekent).

Het lijkt erop dat we dingen kunnen doen op componenten in assemblages via vergelijkingen (er is ook een "vergelijking-component" deel. Infoutu om de syntaxis in de SW te vinden, zodat de oplossing kan worden verkend :)

1 like

Bedankt @Maclane en @froussel, ik keek naar de componentvergelijkingen, maar zonder te vinden wat ik zocht. Wat ik probeer te doen, is de selectie van de actieve configuratie van een kind van een ouder afdwingen. Door het te doen vanuit iets dat geen handmatige selectie is. Daarom wendde ik me tot vergelijkingen, maar er kan een andere manier zijn. Ik zie niet in hoe ik dit moet doen via een configuratie op assemblageniveau, ik kan geen " configuratie " -parameters vinden voor de onderdelen van de assemblage, we zouden de tabellen moeten bijwerken om de berekening opnieuw te starten, maar onmogelijk om deze " parameters " te vinden, ik heb de indruk dat het geen configuratie op assemblageniveau is. Enig idee hoe je anders te werk kunt gaan?

Hallo

Bij assemblage kan Excel de configuratie van een onderdeel beheren (de gemakkelijkste manier om de parameter/syntaxis op te halen: maak 2 configuraties met verschillende configuraties van hetzelfde onderdeel en maak de onderdeelfamilie erachter aan (let op de familieparameters bij het maken)).
Als u eenmaal de syntaxis kent, hoeft u alleen maar de vergelijking uit te voeren die goed werkt in Excel om deze configuratienaam te kunnen aansturen.

1 like

Hallo;

Probeer het met de " Configuration manager ", het zal gemakkelijker te beheren zijn.
De configuratie-instellingen in de artikelfamilies zijn: " $CONFIGURATION@..."  »
voorbeeld (configureerbare bout):
Hier leg ik, afhankelijk van de keuze van de diameter van de schroef, de diameters van de ringen en de moer op, maar ik laat de keuze tussen smalle, brede of normale ringen...

image

Heeft u " Smart Components" overwogen?
https://help.solidworks.com/2022/french/SolidWorks/sldworks/t_Creating_Smart_Components1.htm
=> Zie ook in de Solidworks Tutorials (?) =>" Productiviteitstools "=>Intelligente componenten.
In jouw voorbeeld ben ik bang dat je snel zult eindigen met cyclische referenties...
(Waarschijnlijk gebruikt u configuraties van hetzelfde onderdeel.)

Vriendelijke groeten

1 like