Socketontwerp (behuizing in linkse vorm)

Hallo

In de context van het ontwerpen van kunststof behuizingen definieer ik in elkaar grijpende vormen, maar ik weet niet hoe ik het onderstaande geval moet oplossen:

De Lip/Rebate-functie werkt niet en ik zie niet in hoe ik gemakkelijk materiaal kan verwijderen of toevoegen om dit passend te maken voor het luik met de behuizing.
Als je ideeën hebt...
Fijne dag.
Basis kwart bolvormige behuizing (V2023). SLDPRT (351.5 KB)

Hallo;

Isoleert het " gele " luiklichaam.
Op een vlak loodrecht op de Trappe werd een nieuwe rechthoekige schets van de " schouder" gemaakt.
Maak vervolgens een nieuwe 3D-schets en " Converteer de binnenste omtrek van de val.
Gebruik de functie " Gladstrijken " met deze twee nieuwe schetsen. Door voorzichtig te zijn met welk lichaam het moet worden samengevoegd (hier alleen het valluik ").
Dezelfde techniek kan worden gebruikt om het tegenovergestelde materiaal uit de koffer te verwijderen.

Hallo Maclane,

Bedankt voor het antwoord.
Als ik de aanpak goed heb begrepen, krijg ik dit:

Fijne dag

Hallo

Pas op voor uitstekende randen. Het kan de voorkeur hebben om een openingsrichting in lijn te houden met het midden van het bolvormige oppervlak:

Hallo Silver_Surfer,

Dank u voor de interesse in mijn Pb ...
Is het mogelijk om het bestand van uw oplossing te herstellen?
Vanuit het oogpunt van ontwerp lijkt het te werken, maar ik wil generaliseren naar andere vormen dan bolvormig. Ex:
image

Bovendien is de oplossing procesmatig niet eenvoudig (ondersnijdingsvormen die niet kunnen worden verwijderd bij plastische injectie)
Ik wil graag de randen van de mof loodrecht op de scheidingslijn (onderkant van de behuizing) houden om uit de vorm te halen.

Er zijn altijd oplossingen te vinden voor het ontvormen, maar ik ben het ermee eens, er zal een impact zijn op de prijs van de matrijs.
Maar als u in de openingsrichting blijft, weet u niet zeker of de vulling in dit gebied correct is gericht:

Voor het herstel van de bestanden had ik het graag willen sturen, maar ik heb SW2022 en SW2024 beschikbaar. En met de educatieve licenties kan ik sinds 2023 niet meer opnieuw opnemen in SW 2024. Sorry!

@ajrigaud Wat is de Solidworks-versie van het downloadbare bestand?

Ik zit in SW2025 SP3, geregistreerd in V2023.
Ik ben nog steeds aan mijn kant en verrast dat we dit niet gemakkelijk genoeg kunnen krijgen:
image

Nou, het is oké, het gaat spelen... Ik ga gewoon de richting van het inbrengen van het luik corrigeren.

Basis kwart bolvormige behuizing (V2024). SLDPRT (560.5 KB)

Super!

Bedankt voor deze oplossing die goed bij mij past, maar niet gemakkelijk te benaderen is.
Je moet de oppervlaktemodus kennen, wat niet mijn geval is.
Ik zal proberen te reproduceren voor de vorige muis.

Hallo @ajrigaud ,

Hieronder staat een andere benadering, met alleen volume-extrusies/verwijderingen.
Het kan een beetje ingewikkelder worden als u probeert tocht toe te passen op het valgebied, zoals het geval is voor het in elkaar grijpen van de bodem...

Basis kwart bolvormige behuizing (V2023)V1.SLDPRT (418.1 KB)

1 like

Nogmaals bedankt m_blt voor uw voorstel.

Ik had een dergelijke oplossing getest, maar deze kan niet worden geëxtrapoleerd (revolutiefunctie) naar linkse vormen zoals de vorige muis.
Ik denk dat de oppervlakteoplossing dat moet zijn.

En toch...

Nou, ik heb jouw expertise niet :face_exhaling:
Is het ook mogelijk om het sldprt-bestand te hebben?
Fijne dag.

De ondervonden problemen hebben geen betrekking op het proces van het maken van de geometrie, maar eerder op de moeilijkheden voor Solidworks om complexe oppervlakken te verwerken:

• Het geven van een (dunne) dikte aan een beginoppervlak van het egalisatietype resulteert regelmatig in een weigering. Verander de richting van het maken van de dikte en SW accepteert.
  • Hetzelfde type probleem met de vergelijkbare functie van offset-oppervlak, wat erg handig is in het soort probleem dat u aan de orde stelt.
  • En hoe zit het met de functie voor het verwijderen van egalisatiemateriaal als het te volgen pad een 3D-schets is met een bocht naar links.

Conclusie: je moet volhardend zijn en proberen de problemen te omzeilen...

Mijn pseudo-muis is aangesloten.
Om met zorg te worden behandeld, is het kwetsbaar...

Muis behuizing (V2023)V1.SLDPRT (422.0 KB)

2 likes

Welnu, ik neem nota van de conclusie :slightly_smiling_face:
De moeilijkheid is om zich de soms ingewikkelde benadering van bepaalde opvattingen toe te eigenen...

@m_blt klopt, er is een manier om het eenvoudiger te maken.
Basis kwart bolvormige behuizing (V2024) v2. SLDPRT (417.8 KB)

Ik geef toe dat ik een vervelende neiging heb om aan de oppervlakte te gaan...

Nou, het is natuurlijk beter zo...
Veel manieren om het te doen.
Goedenacht