Onderdeelconfiguraties en families

Hallo

Ik zou graag willen weten of het mogelijk is om een vervolgkeuzemenu te hebben dat configuraties aanstuurt? U kunt dus verschillende onafhankelijke configuraties hebben.

Als ik bijvoorbeeld een 3D-auto had, zou ik willen kunnen kiezen:
-De grootte van de wielen
-Het chassis (coupé, cc sedan...)
-Kleur
Enz...

Ik heb het geprobeerd met de onderdelenfamilies, maar ik kan mijn configuraties niet beheren.

Bij voorbaat dank voor uw hulp.

Vriendelijke groeten

Quentin

Hallo en welkom;
Waarom gebruikt u niet de " configuratie-uitgever "?

https://help.solidworks.com/2021/french/solidworks/sldworks/c_configuration_publisher_top.htm

https://help.solidworks.com/2021/french/SolidWorks/sldworks/r_models_multiple-row_design_tables.htm?id=57225d48e94c470f8fd1d122566bed0b#Pg0

Dit lijkt mij zeer geschikt voor uw verzoek.

1 like

Hallo en bedankt voor je antwoord.

Ja, dat is wat ik heb geprobeerd, maar ik kan mijn configuraties niet beheren.

Al in mijn uitgever verschijnen de configuraties niet elke keer, en als ik het in de handleiding toevoeg, krijg ik foutmeldingen.

Nadat u het handmatig hebt toegevoegd

Ik heb precies wat ik wil, de 3D wordt naar wens geüpdatet:

image

Ik sluit af en dit is wat ik heb

image

En dan ook niets meer :confused:

Elke keer vertelt hij me over een syntaxisfout.

Vriendelijke groeten

Quentin

Ik denk dat je moet beginnen met het weer op de rails krijgen van je configuraties voordat je probeert de Publisher te maken:
image

• Verwijder de uitgeversconfiguratie en de Excel-tabel.
  • Bouw uw verschillende configuraties opnieuw op in de 3D-ruimte van Solidworks.
  • Maak een Excel-onderdeelfamilie opnieuw.
  • Maak een nieuwe configuratie-uitgever.

Opmerking: in uw uittreksel uit uw Excel-tabel verwijst u op geen enkel moment naar configuraties van onderdelen of subassemblages... Rijdt u alleen maar beperkingen?
(Dit is, naar mijn mening, een " merkwaardig " gebruik van de configuratie-uitgever.)

opmerking 2: Maak geen weergavestatussen als u er niets aan heeft...

2 likes

Wat bedoel je met:

In feite controleer ik gewoon het verwijderen van 3D met mijn configuraties. Elke configuratie geeft een 3D weer en verwijdert de andere

image

Ik wilde zeggen:
Begin met een gezonde basis (in je vorige schermafbeelding waren er duidelijk reconstructiefouten in een van de configuraties).

Maak je in het begin geen zorgen over de families van onderdelen (verwijder ze uit je assembly).
Bouw vervolgens uw configuraties opnieuw op door ongewenste componenten te verwijderen .
Maak een nieuwe artikelfamilie (Excel-tabel).
En voeg ten slotte de uitgeversconfiguratie toe.

1 like

Oké, dus ik zal doen wat je zegt:

-Voeg deel familie in, ik heb het Excel-logo dat naast mijn configuratie verschijnt

-Ik heb mijn config selecteerbaar als ik wil en als ik update is het ok op de 3D.

-Aan de andere kant, wanneer ik de volgende manipulatie doe:

image

De 3D wordt niet bijgewerkt, ik zou de 3D EM10073-A moeten activeren

Ik denk dat je de configuraties (beheerd door de deelfamilie) en de configuratie-uitgever door elkaar haalt.
De Publisher configuratie werkt niet in een eigen omgeving maar in een nieuwe assembly.
Doe de test:
Open een nieuwe (lege) assembly en sleep je assembly met de Configuration Publisher, je zou meteen een keuze moeten hebben tussen je configuraties.
(Zie de video hieronder, een van mijn toepassingen van de Configuration Publisher bijvoorbeeld).

Ik begrijp het principe.

Maar dan zou ik graag op het hoogste niveau van mijn assemblage een drop-down menu hebben waarmee ik de sub-assemblies kan aansturen. Bijvoorbeeld degene die we net daarvoor deden, de EM10076-A

Niet per se alleen bij het invoegen in mijn assemblage.

Toegang tot de configuratie-uitgever zal systematisch zijn bij het invoegen in een assembly.
U kunt het altijd oproepen door met de rechtermuisknop op een subassemblage te klikken die met de uitgever wordt beheerd:
image
Maar je kunt de configuratie-uitgever niet aanroepen vanuit een hogere assembly als deze geen onderdeel family+publisher heeft
(in uw voorbeeld kan Assembly3 de subAssembly EM10076-A niet aansturen)

Dit is waar ik denk dat ik het probleem niet begrijp, als ik een deel familie maak in mijn assemblage 3, waarom kan het dan niet het deel familie van mijn EM10076-A vinden?

Ik heb een video gevonden waarin hij precies doet wat ik probeer te doen, behalve dat het in mijn geval niet werkt.

Configuratie Uitgever

Ik denk dat je je elementen moet posten (met vermelding van je Solidworks-versie) om een meer gedetailleerde inspectie uit te voeren...
Of in ieder geval het Excel-bestand van de deelfamilie van assembly3 in zijn huidige staat.
Technisch gezien, van wat wordt getoond in " Assembly3 ",
image

U kunt geen verschillende configuraties van hetzelfde submerk aansturen.

1 like

Je zult ook een stabiele bijnaam moeten kiezen,
Ik vond het moeilijk om te weten met wie ik sprak...
image

3 likes

Dit is de Solidworks 2024-versie en voor Excel:

Wat betreft de " Assemblage3 " heb ik nog een assemblage toegevoegd of ik heb een familie van onderdelen opnieuw gemaakt.

Ongeacht de deelfamilies wordt de 3D zonder enig probleem geüpdatet.

Als ik probeer een deel familie opnieuw te doen in Assembly3

Het is nog steeds Quentin die tegen je praat, ik ben gewoon beperkt in het aantal berichten per dag en ik zit nog 21 uur vast aan mijn account... Dus ik vroeg het account van mijn collega om je te kunnen antwoorden.

(Diepe zucht...)
Zoals ik al heb voorgesteld, VOORDAT je een onderdeelfamilie maakt met een Excel-tabel, begin je met het maken van enkele configuraties rechtstreeks in je assembly. En NA vraagt om het maken van een Excel-tabel... door de vervolgkeuzemenu's te activeren.

2 likes

Hoi @Maclane
Zeer mooie video.
Dus uw op te lossen assemblage bevat de x schroefmaat configuraties en ringen die wel (of niet worden verwijderd)?
U kunt een weergave (en) van de as van het geheel plaatsen ‹ Test op oplosbouten ›

De boom van de assemblage is niets bijzonders:
image
Al het werk zit aan de kant van propertyManager (publisher configuratie)

Is dit voor verschillende soorten " bouten " assemblage
(Om te voorkomen dat verborgen of verwijderde componenten worden opgesplitst in de doelassemblages.)

image

Alles voor schroeven van schroevenmaat M3x6mm tot M42x220mm (d.w.z. ca. 230 H-kopschroefmaten per materiaal)

Bedankt @Maclane
Het doet inderdaad veel werk om deze uitgeversconfiguraties te maken.
Ik zie dat je het geheel verwijdert nadat je de juiste maat/lengte hebt ingebracht. Is het om uw eindmontage te verlichten? Of om het naast elkaar bestaan van 2 assemblages met verschillende configuraties mogelijk te maken?

Niet @froussel breek ik de " bout " -assemblage af, eenmaal op zijn bestemming geplaatst, om het werk van de spanningen (die van de moer en de ring) te kunnen afmaken en zo " flexibele " subassemblages te vermijden .

Ik geef toe dat we vandaag de dag de neiging hebben om het gebruik van de uitgever voor dit soort assemblage te elimineren... Het genereren van nieuwe (automatische) lijnen in de onderdelenfamilie van deze bouten gaat veel te traag.

Technisch gezien was het de enige video die ik tot mijn beschikking had om mijn woorden over het huidige onderwerp te illustreren... :sweat_smile:

2 likes