Einddiameter van de wikkeling met SW

Hoi allemaal
Quelequn om me te helpen de uiteindelijke wikkeldiameter te berekenen met behulp van Solidworks,
Als voorbeeld zou ik eerst willen weten hoe ik een soort tapijt of gordijn van elke dikte t en lengte L op een daimeterbuis D moet wikkelen met SW zal de zwakke diameter d zijn.

Meet dan gewoon de uiteindelijke diameter met behulp van het meetgereedschap.

Bedankt aan iedereen

1 like

Het is dus een beetje empirisch als methode, maar je kunt een cirkelschets maken van de diameter D (die van je rol) en dan de helix/spiraalfunctie gebruiken (die zich bevindt in "curven", tabblad "functies" dan selecteer je "spiraal" in het deel "gedefinieerd door:" in de sectie niet je voert je dikte in, dan voer je willekeurig een aantal omwentelingen in (om ongeveer te vinden kun je doen met je lengte die moet worden opgewonden en je diameter, 2ftstraal dat alles)
Vervolgens verlaat je de spiraalfunctie, klik je op de spiraal en lees je de waarde van de booglengte rechtsonder in het solidworks venster. Deze waarde komt overeen met de lengte van de stoffen die moeten worden opgerold. U voert dan uw spiraalfunctie in en speelt met het aantal omwentelingen (mogelijk om decimalen te zetten) om de gewenste lengte te krijgen en uw uiteindelijke wikkeldiameter wordt weergegeven wanneer u de Helix/Spiral-functie bewerkt :slight_smile:

Ik hoop dat dit je vraag beantwoordt!

Anders moet er een wiskundige formule zijn om dit te berekenen.

1 like

Een wiskundige formule?

Anders sneller dan SolidWorks heb je dit:

https://fr.planetcalc.com/9063/

Pierre32, het bestaat wel degelijk dus de formule, zie op de site :wink:
Maar ik denk niet dat ik het wil ontleden...

1 like

Het is heel eenvoudig, nietwaar?

Hallo

We kunnen niet zeggen dat het eenvoudig is, maar het is niet erg ingewikkeld.

De uitleg van de berekeningen vind je in het bestand. doc en de spreadsheet om erachter te komen wat u zoekt.
De plaat is gemaakt om wikkelsnelheden te berekenen, maar in de grafiek heb je de wikkellengte als functie van de dikte van het materiaal.

Vriendelijke groeten

Op- en afwikkelen van Version1-03.zip film (103.1 KB)
Op- en afwikkelfolie Versie1-03 2.zip (101.9 KB)

1 like

(D1+(E x 2)) x ntour = D2 opgerold materiaal en D2 x Pi = afgerolde lengte

Dit houdt geen rekening met het verloop van alle rondes, dus de truc is niet gedaan!!

Hallo
Om dolipraan te vermijden, is hier een eenvoudige formule die ervan uitgaat dat het oppervlak van de cirkelvormige ring (cirkel ext - cirkel int) gelijk is aan het oppervlak L*t.

Daar heb je geen SW voor nodig.
De buitendiameter is

d=√(4∗t∗L/π+D^2 )

(Ik gebruikte je annotaties d voor dim ext en D voor diam int. Ik zou het tegenovergestelde hebben gedaan)

1 like

Dank u allen

Jij ook bedankt, leren en begrijpen zijn 2 goede remedies tegen domheid!!