3DEXPERIENCE Gebruik en Functies Discussie

Hoi allemaal

Zoals sommigen van jullie hebben gevraagd, zijn we bezig met het opzetten van dit gesprek rond het onderwerp 3DEXPERIENCE. Onze Visiatv-expert @alexia.fernandes kan uw vragen beantwoorden en u informeren over het gebruik van dit platform :grinning:
U kunt al uw vragen stellen over het gebruik en de functies van het 3DEXPERIENCE-platform (eventuele vragen over de prijs of uw licenties moeten worden gesteld aan uw Visiatv-vertegenwoordiger)
Fijne dag allemaal, Coralie :slight_smile:

2 likes

Hallo Coralie, Hallo allemaal!

Bedankt voor deze kleine introductie :slight_smile:

Ik ben Customer Success Manager bij Visiativ, sommigen van jullie kennen me misschien al van onze webinars of myCADday!

Ik ben verheugd dat ik een bijdrage kan leveren aan het Visiatv-forum :raised_hands:

Ik zal proberen uw vragen zo precies mogelijk te beantwoorden.
Als ik echter zie dat dezelfde vraag vaak terugkomt, maken we er misschien een artikel of een webinar van om zoveel mogelijk mensen te antwoorden!

Fijne dag allemaal!
Alexie :slight_smile:

4 likes

Bedankt voor het openen van het onderwerp @Coralie en bedankt voor je deelname aan het spel @alexia.fernandes

Dus ik ga de bal met vragen openen met een heel eenvoudige ... Wat is 3DEXPERIENCE precies?

De site is gemaakt van generieke blah waardoor ik het ding niet kan begrijpen (zoals veel sites nu, helaas). En ik twijfel niet aan de kwaliteit van het webinar, het is zeker heel goed gedaan... Het zit gewoon niet in de cultuur van mijn samenleving om met een oortelefoon voor het scherm te staan :slight_smile:

En dus de tweede vraag die erbij hoort: wat gaat het door @Maclane genoemde nieuwe abonnementsmodel ons veranderen?

Als klant van SOLIDWORKS Solutions willen wij u informeren dat Dassault Systèmes de beslissing heeft genomen om het engagementmodel voor alle nieuwe licentie- en onderhoudsaankopen met ingang van 1 juli 2023 te wijzigen.

> De belangrijkste ontwikkelingsgebieden voor Dassault Systèmes zijn inderdaad de adoptie van de 3DEXPERIENCE SOLIDWORKS-oplossing en het 3DEXPERIENCE PLATFORM.
> Deze ontwikkelingsgebieden hebben een impact op de wijze van engagement door over te stappen van een traditioneel model (aankoop van een eeuwigdurende licentie met onderhoud) naar een abonnementsmodel.
>Het traditionele overnamemodel is nog steeds mogelijk, onder speciale voorwaarden.

> Dassault Systèmes SOLIDWORKS heeft besloten dat het vanaf 1 juli 2023 voor de verwerving van een SOLIDWORKS Classic-serielicentie (SOLIDWORKS, Simulation, PDM, Electrical, enz.) nu verplicht zal zijn om deze te koppelen aan een initieel onderhoudscontract van 2 jaar , inclusief als standaardrollen van het 3DEXPERIENCE-platform die functies voor gegevensbeheer bieden, samenwerking en de voordelen van de cloud.

>De kosten voor het verkrijgen van een nieuwe licentie zullen daarom mechanisch worden verhoogd en zullen gepaard gaan met 2 jaar ondersteuning voor deze nieuwe dienst."

4 likes

Hallo :slight_smile:

Allereerst bedankt voor je vraag!

Ik kan het niet op een unieke manier beantwoorden, maar ik zal het je proberen uit te leggen!

Het 3DEXPERIENCE-platform wil een PLM zijn die midden in de samenleving staat, het platform dat alle actoren van een project met elkaar verbindt, ongeacht tot welke afdeling ze behoren (Design, Methods Office, Project Manager, enz.).

Hieronder vindt u de definitie van Dassault:

Het 3DEXPERIENCE-platform is een platform dat een reeks softwareoplossingen biedt die zijn afgestemd op elke zakelijke belanghebbende die betrokken is bij de levenscyclus van het product.
Het platform integreert interactieve tools, variërend van projectmanagement tot 3D-ontwerp en -simulatie, onder andere.

Er zijn echter verschillende niveaus van gebruik van het platform, afhankelijk van de grootte van het bedrijf en de behoeften van de gebruiker(s).

Hieronder vindt u een klein diagram dat we aan onze klanten presenteren om dit uit te leggen:

Voor uw tweede vraag nodig ik u ten zeerste uit om contact op te nemen met uw Visiatv-vertegenwoordiger, die u veel beter zal kunnen begeleiden op basis van wat u al heeft, de huidige aanbiedingen en de specificaties van dit nieuwe aanbod.

Samenvattend, vanaf 1 juli worden alle nieuwe toevoegingen aan de SOLIDWORKS-line-up geassocieerd met toegang tot 3DEXPERIENCE. VISIATIV voegt toegang toe tot de CSM-service waarmee u een persoon tot uw beschikking heeft die zich toelegt op 3DEXPERIENCE, zodat u met het platform kunt instellen wat u wilt.

Aarzel niet als je nog vragen hebt!

Alexie :raised_hands:

1 like

Haaaa ... Het is een PLM! Op die manier is het veel duidelijker. Nu weet ik waar we het over hebben :joy:

En dus, als ik het goed begrijp, zullen we eindigen met een PLM-systeem dat we moeten installeren wanneer we nieuwe licenties kopen. Of je het nu nodig hebt of niet.
Als gevolg hiervan zullen we het moeten installeren, of het zal zijn als een module die we hebben zonder het te gebruiken. Met andere woorden, kan Solidworks blijven werken zonder deze tool?

1 like

Het is een beetje alsof je de hand dwingt om over te schakelen naar een PLM. Ik begrijp de aanpak van Industrie 4.0, maar het opleggen van uw tool die mogelijk niet nuttig of niet compatibel is, afhankelijk van de industriële omgeving (naleving van bepaalde voorschriften) zonder de klant een keuze te laten, doet me vaag denken aan Microsoft en IE, die uiteindelijk werden aangeklaagd wegens misbruik van dominante positie.

5 likes

Het heeft de PLM-overlay, het is het belangrijkste doel als ik het zo mag zeggen. Maar veel van onze klanten gebruiken het tegenwoordig als opslagruimte++ door het technische gegevensbeheeraspect toe te voegen dat je niet hebt in andere DMS-software of opslagruimte (vooral voor de toename van revisies in de ruimte, niet in de titel en ontwerpgeschiedenis).

Het is geen verplichte module maar een browsergebaseerd platform, het is als uw myCAD-ruimte, u maakt er verbinding mee en beheert uw gegevens erop. Als u uw SOLIDWORKS-gegevens wilt plaatsen, moet u een add-in installeren die uw SOLIDWORKS verbindt met uw 3DEXPERIENCE-interface, zoals voor de myCADTools (voor degenen die het weten :grin:).

Niemand dwingt je om het te gebruiken, je hebt nog steeds de SOLIDWORKS die je kent en het zal conventioneel blijven werken.
Dassault biedt je simpelweg de mogelijkheid om de 3DEXPERIENCE te testen, zodat je zelf een beslissing kunt nemen :slight_smile:
Bovendien biedt VISIATIV u CSM's om u te helpen uw behoeften te definiëren (als u die heeft) en om u te helpen de interface te ontdekken!

2 likes

Hallo
Voor mensen die al een PDM hebben en na juli meer licenties willen toevoegen, hoe gaat het werken? Is er een link tussen de PDM en 3D Experience?

1 like

@Domino_Day , ik weet niet zeker of het alleen voor het toevoegen van licenties is. Ik vraag me af of dit niet ook geldt voor de verlenging van een vergunning

2 likes

Voor uw vragen over de e-mail die u vrijdag heeft ontvangen, herhaal ik mijn advies om contact op te nemen met uw vertegenwoordigers. Het is niet dat ik je geen antwoord wil geven, maar ik heb niet alle informatie en alle details over wat er gaat gebeuren en hoe het zal worden ingevoerd.

3DExperience is bedoeld ter vervanging van PDM of als aanvulling?

1 like

Hallo
Ik denk dat de e-mail duidelijk is, of je nu wel of niet gebruik maakt van de "3DEXPERIENCE", wanneer je een nieuwe licentie koopt (te controleren op de verlenging van het onderhoudscontract), moet je 2 jaar verplicht onderhoud betalen voor "3DEXPERIENCE".

1 like

3DEXPERIENCE is niet bedoeld als vervanging van PDM.
Het gaat eerder om het introduceren van een nieuwe manier om technische gegevens te beheren bij bedrijven die deze niet hebben, op een volledig cloudplatform, wat anders is dan PDM.

Een verplichte en betaalde ontdekking van de 3DExperience, zelfs voor degenen die al zijn uitgerust met een technische gegevensbeheeroplossing zoals SW PDM of een andere (bijv. SMARTEAM, ARAS...)?

Persoonlijk gaat het niet goed. Zeker nadat is vastgesteld dat 3DExperience in het kader van een PLM-veranderonderzoek (verre) niet de meest geschikte oplossing is voor een MKB-bedrijf.

3DExperience heeft belangrijke nadelen:

• De werking ervan als een nominatieve licentie met toewijzing voor minimaal 30 dagen.
    Om te voorkomen dat ik voor elk lid van de BE een licentie/rol moest betalen, vertelde een bedrijfsleider me tijdens een MyCADday dat hij een "gewone" gebruiker had aangemaakt om bepaalde bewerkingen uit te voeren en betreurde hij het verlies van traceerbaarheid (wie deed wat).

• Enkele basisfuncties voor softwarebeheer die alleen worden ondersteund met een specifieke 3Dx-rol, zoals envelopcomponenten.
    Envelop componenten. worden standaard uitgesloten van de stuklijst in SolidWorks. Zoals te zien was tijdens een presentatie van het 3DExperience-product, is een specifieke rol voor BOM-management vereist om envelope-componenten effectief uit te sluiten van de BOM. Uiteindelijk betaal je 2 keer voor een feature!

4 likes

Hallo;

Bedankt @alexia.fernandes voor deze informatie, het is duidelijker zo.

Maar hoe zit het met de aanschaf van een nieuwe licentie... alleen deze laatste krijgt (opgelegde) toegang tot de 3DExperience en zijn OS-PLM-achtige omgeving?
(Nou ja, als je ervoor moet betalen, kun je het net zo goed gebruiken, toch?)
De oude "historische" licenties in ontwikkeling in de samenleving, zij, tinrin, nib, nada? Hoe zullen ze sereen naast elkaar bestaan? (Ik ben het volledig met @Silver_Surfer eens ... het is toch opgeblazen als een machtsslag!).

Vriendelijke groeten.

2 likes

Hoi allemaal
Allereerst dank aan alexia.fernandes voor het beantwoorden van onze vragen.
Persoonlijk heb ik onze verkoopvertegenwoordiger Visiativ al gebeld om wat meer te weten te komen. Volgens hem is er geen impact op licentieverlengingen. Hij weet niet of verlengingen in de toekomst gevolgen zullen hebben.
Volgens hem zou de prijs van het updaten van de huidige licenties naar de 3DExperience-oplossing hoger zijn met gelijkwaardige functionaliteiten.

4 likes

… Het doet me denken aan de uiterst verstandige en supergeschikte keuze van Dassault Systèmes om de registraties van "online (1) "-licenties midden in de " Covid " -lockdown te verwijderen onder het voorwendsel van de kosten van het onderhoud van de server...

(1): liet u toe om eenvoudig een Solidworks-licentie te schakelen tussen uw werk-pc en uw " Telewerkende " werkstation en vice versa...

Een mooie beslissing, ongetwijfeld goed doordacht...

2 likes

Ik zal proberen de discussie nieuw leven in te blazen met vragen over het gebruik en de functies van 3DExperience.

In de 3DExperience hebben we de noties van:

• Fysiek product : De configuratie van een onderdeel of assemblage die kan worden vervaardigd. Wanneer u een .sldprt- of .sldasm-bestand opslaat in een samenwerkingsruimte, wordt elke configuratie een fysiek product met een uniek onderdeelnummer.

• Weergave : de configuratie van een onderdeel of assemblage die niet kan worden vervaardigd (geëxplodeerd, afgeplat of ingeklapt)

• CAD-familie (en objecten in de CAD-familie): Bestaat uit een of meer configuraties van een onderdeel of assemblage. Het kan verschillende fysieke producten omvatten.

Er wordt gespecificeerd dat een object in de CAD-familie de hoofd- of topniveauconfiguratie is.
Vandaar mijn vraag:

• Is een fysiek product noodzakelijkerwijs een configuratie op het hoogste niveau (selectievakje)?

• Wordt het onderscheid tussen Fysiek Product en Representatie gemaakt op het moment van opname in 3DX in een samenwerkingsruimte?

Een groot probleem kan zich voordoen op het moment van datamigratie: we merken vaak een misbruik van configuraties en weergavetoestanden. We kunnen botweg zeggen dat weergavestatussen verkeerd worden begrepen en misbruikt en in de meeste gevallen zullen fabrikanten de voorkeur geven aan een configuratie terwijl het een weergavestatus zou moeten gebruiken.
Wanneer de keuze voor 3DX wordt gemaakt, is de hoeveelheid gegevens zodanig dat het ondenkbaar is om een bestands-voor-bestand opname te maken om de configuraties te identificeren die eigenlijk fysieke producten zijn en die representaties zijn.

@alexia. Fernandes, is dit probleem ooit opgedoken in een migratieproject? Hoe werd het beheerd?

2 likes

Ik begrijp je vraag. Het onderwerp dat je aansnijdt betreft de migratie van bestaande data naar 3DEXPERIENCE en meer specifiek het beheer van geconfigureerde SOLIDWORKS onderdelen. Dit is een echt PDM/PLM-project om 3DEXPERIENCE als een bedrijfsoplossing in te zetten. Mijn antwoord hieronder is daarom alleen voor dit soort projecten en niet voor de mensen die vanaf juli baat zullen hebben bij 3DEXPERIENCE om aan gegevensarchivering en -deling te doen.

Dit gegevensherstel is inderdaad een project binnen het project van het opzetten van een oplossing voor technisch gegevensbeheer, ongeacht de oplossing die u kiest (Dassault, Siemens, PTC, enz.). Ik zal proberen u enkele antwoorden te geven.

Allereerst zie ik dat je het configuratiebeheermechanisme in 3DEXPERIENCE hebt begrepen. Voor een goed beheer is het noodzakelijk om de structuurconfiguraties (bijv. de verschillende maten van dezelfde schroef) en de weergave- of weergaveconfiguraties (bijv. open/gesloten zuiger) los te koppelen. Als uw configuraties op een "schone" manier zijn gemaakt in SOLIDWORKS, dan kan het platform de "fysieke product"-elementen en de "representatie"-elementen automatisch herkennen. Helaas is dit zelden het geval bij onze klanten, die deze elementen handmatig moeten terugnemen voordat ze worden geïmporteerd. Vandaar het gegevensvoorbereidingswerk dat u hebt gezien.

Over het algemeen raadt VISIATIV aan om een echte voorbereiding vóór de import te doen. De belangrijkste fasen van deze werkzaamheden zijn:

Sorteer het, bewaar de essentie, importeer niet alle geschiedenis.
Werk aan de naamgeving van deze bestanden. PLM biedt inderdaad functies waarmee u niet langer een zinvolle naamgeving hoeft te gebruiken die vaak omslachtig is om te onderhouden.
Rouwen om het verlies van SOLIDWORKS-configuraties. Met behulp van tools zoals 3DEXPERIENCE kunt u het gebruik van bibliotheekonderdelen automatiseren, zodat u eenvoudig inhoud kunt ontwerpen en hergebruiken. Omgekeerd, in de PDM / PLM-context, belasten de configuraties uw assemblages. Er wordt altijd uitgelegd dat het beter is om 3 minuten te verspillen aan het ontwerpen van een nieuwe schroefreferentie versus 1 minuut elke keer dat u de assemblage opent of bewaart voor de rest van de tijd van het project.

Ten slotte hebben we geruchten gehoord dat Dassault werkt aan nieuwe mechanismen om de gegevensoverdracht te stroomlijnen en de beheeraanpak van geconfigureerde onderdelen te vereenvoudigen.

Het implementeren van een oplossing voor het beheer van technische gegevens vereist een tijdsinvestering. Visiativ kan u helpen sneller te gaan, met name door middel van pakketdiensten die hulp bij gegevensherstel omvatten.

3 likes

Hallo
Ik ben al 2 jaar gebruiker van het platform en we gebruiken PDM heel weinig.
Ik zou zelfs zeggen dat de 3D Experience veel meer is dan een PDM. Het moet worden gezien als een nieuw werkecosysteem waar het begrip samenwerking een zeer sterke dimensie krijgt.
Onze samenleving is opgedeeld in afgelegen locaties. Het platform is de digitale plek waar we al onze projecten hebben die we delen. Het is een Microsoft Drive tot de macht 100. En onze bijzonderheid is dat we het zelfs gebruiken bij onze klanten die niet zijn uitgerust.

3 likes