Tekst in een schets verhogen

Hallo;

In plaats van oude onderwerpen op te graven over de vraag " is het mogelijk om tekst in schetsen te vergroten" ... (Ja, ja, dat doet hij).

De goengineer.com site biedt een interessante oplossing:

https://www.goengineer.com/blog/creating-incremental-numbers-in-solidworks-using-instances-to-vary

Artikel door Chris Villeneuve op 19 februari 2025

Het toevoegen van getallen aan een sjabloon kan een repetitief en tijdrovend proces zijn. In sommige gevallen kan dit proces worden vergemakkelijkt door gebruik te maken van SOLIDWORKS-patroontools en hun Vary-functies. Laten we eens kijken naar de configuratie en toepassingen van deze functie.

Lineair patroon

In dit voorbeeld heb ik een liniaal van 6 inch die cijfers nodig heeft om de juiste lengtemarkeringen aan te geven.

Ik moet numeriek en ruimtelijk vaststellen waar de getallenreeks moet beginnen. In dit geval ga ik beginnen met vergroten vanaf de 0,5-inch balk en doorgaan in stappen van een halve inch tot 5,5 inch."

Om dit te doen, moet ik een seed-dimensiewaarde die wordt verhoogd, koppelen aan een aangepaste eigenschap (in dit geval "Start" genoemd). Ik moet dan deze aangepaste eigenschap binden om tekst te schetsen die wordt gebruikt om de resulterende waarde op het onderdeel in reliëf te maken of te krassen.

Stappen

1. Maak een schets en voeg een dimensie toe die als startnummer in je ontwerp zal dienen. In dit geval " 0,5 ".

1. Bind deze dimensie aan een aangepaste eigenschap.

1. Bind vervolgens deze aangepaste eigenschap om tekst te schetsen op de locatie van uw eerste staafmarkering.

1. Gebruik de schets om een uitsparing of een extrutiefunctie te maken.

1. Maak vervolgens een lineair patroon dat verwijst naar de extrude- of uitsnijdingsfunctie. In dit voorbeeld gebruik ik de bovenrand van het onderdeel voor de patroonrichting, 0,5" voor de afstand en 11 voor het tellen. Schakel het selectievakje " Te variëren instanties " in en selecteer de dimensie die u aan de aangepaste eigenschap hebt gekoppeld. Stel vervolgens de incrementele waarde in op 0,5".

Het resulterende model wordt automatisch verhoogd met 0,5 inch eenheden per instantie, waarbij de meetmarkeringen worden gegenereerd.

Het instrument kan in verschillende richtingen en bij verschillende stapwaarden variëren. Hier wordt de as-as verhoogd met 1, terwijl de y-as wordt verhoogd met 10.

Verander de startwaarde en stap naar "2" voor even getallen.

Gebruik een cirkelvormig patroon om de uren op een klok te genereren.

U kunt ook modelleren door middel van multi-body onderdelen voor de nummering van onderdelen.

Er zijn verschillende manieren om gestructureerde tools te gebruiken om de productiviteit te verhogen en repetitieve taken te verminderen. Ik hoop dat dit artikel je enig inzicht geeft in hoe je de kracht van SOLIDWORKS-patroonfuncties en hun instanties beter kunt benutten voor de Vary-functie.

9 likes

Er is zeker een stap die ik niet begrijp. (of een bug?)
Het werkt paaaaaaaaaaas!! :rofl:

Anders ziet het er geweldig uit. Bedankt @maclane voor de tip. Jammer dat ik het niet aan de praat krijg. :rofl: :rofl: :rofl:
Item3.SLDPRT (478.0 KB)

1 like

Hallo
@sbadenis , loopt op SW2024. Ik heb zojuist de tekstfunctie opnieuw bewerkt en de eigenschapslink opnieuw toegepast.

Bedankt @Cyril_f Sw2023 zeker een echte...
Tussen de dxf sym die niet goed exporteert, de families van onderdelen die niet meer veranderen (pb geheugen op grote familie van onderdelen), en nu de herhalingen met variabele die niet werkt.
Dat zijn veel bugs voor een SP05-versie ... (degene die ik niet kon vinden niet meegerekend...)
Bedankt @Maclane dat het water me in de mond doet lopen! :laughing:

Sorry @sbadenis ... het werkt niet al te slecht onder Solidworks 2022 (zonder zout in de wond te willen wrijven).
Kijk, als je ooit de bijlage kunt wijzigen.
Pièce1_2002.SLDPRT (2.0 MB)
Maclane (verkoper van REVE voor @sbadenis ... :sweat_smile:)

1 like

Nauwelijks geopend:

Het is met dit soort verbetering (2022->2023) dat SW-ontwikkelaars een baan voor het leven genereren!

Zeker :cold_face: :cold_face: :cold_face:
Het ergste is dat als het in 2023 SP04 is, het ook werkt! :rofl: :rofl: :rofl:

Grappig (nou ja, als je wilt...)
Bij opening: (Geen stap)

Na de verbouwing:(CTRL+Q)

2 likes

@Maclane kunt u mij uw Q-sleutel sturen?
Ik heb de 0's die verdwijnen!!

Op de 2020 is het nog beter, ik kan niet eens de tekst selecteren om het te extruderen...

Verrassend @Sylk ik de 2020 eerder had en ik van tijd tot tijd tekst heb geëxtraheerd, aan de andere kant heb ik voor de volgende stappen twijfel!

[Modus: Ik zou deze grap niet moeten maken, maar...-AAN-]
Sorry, ik hou niet echt van het idee om mijn " Q " te delen (ja, het is borderline...)
[Modus: Ik zou deze grap niet moeten maken, maar ...-UIT-]

Opmerking: De nullen die verdwijnen zijn waarschijnlijk te wijten aan de instelling van de verschillende beoordelingsopties tussen onze stations...

3 likes

Ik ook, maar sindsdien ben ik overgestapt naar sp5...

We hadden de Sp5 direct geïnstalleerd (geen andere SP) en het werkte, probeer het misschien door het tekstlettertype te veranderen. (soms kruisen de lijnen met bepaalde lettertypen, waardoor extrusie onmogelijk is)

2 likes

Daarom heb ik " sleutel " ervoor gezet zonder toespelingen (het is niet mijn type...) :grin:
Voor de 0's, ja dat zijn de instellingen die ik begreep en ik maakte me er geen zorgen over, het is de rest waar ik over klaag!

1 like

Nee, zelfs niet met het originele lettertype Century.
Jammer. Op een dag als ik met tekst wil spelen, word ik gek, maar nu ga ik me er geen zorgen over maken, hij wil het niet, hij wil het niet, ik dring niet aan.

1 like

Wees niet verdrietig :sneezing_face: Het is gewoon dat ze bij DS dachten dat het te goed was, dus hebben ze het van de 23 verwijderd. Zie de helptekst hieronder, eindelijk helpen!!

Weg is de waardetoename

2 likes

Hallo

Op het eerste gezicht bug van de 2023 opgelost in 2024 SP1.

1 like

Bedankt @Cyril_f , daar was ik bang voor!
Er was een lange tijd geleden toen de Sp5 de minste buggy waren, maar nu zijn ze dat net zoveel, het is al de 3e bewezen bug die niet is opgelost onder SW2023 maar pas in 2024...

1 like

We zullen in staat zijn om een theorie te ontwikkelen die tegengesteld is aan die van Windows:

Windows: Vermijd even jaren (Windows millennium, Windows 8 zijn goede voorbeelden, met een uitzondering voor Windows 10...)
Solidworks: oneven jaren vermijden (Solidworks 2017,2019 (een ramp)... en Solidworks 2023 ziet er niet beter uit)...
De trend zou ook zijn dat dit geldt voor SP's? "Niet gloppen" de oneven nummers?
Aangezien nul niet echt een getal is, maar eerder een representatie van het niets, wordt dit laatste automatisch uitgesloten... en Aangezien we het over Office hebben...

3 likes

@Maclane, dit is een beetje het probleem van elke ontwikkeling op dit moment (we zien het een beetje op alle gebieden). We brengen iets onafgemaakts uit met " regelmatige " updates.
In het geval van deze functie was deze volgens de bijgevoegde SPR functioneel in 2022, niet-functioneel in 2023, gecorrigeerd in SP1 2024 (wanneer ik denk dat SW communiceert over een snelle oplossing op zijn cloudversie, vraag ik om te zien).
Ik weet ook niet in welke versie een SP5.1 in geval van nood is uitgebracht, omdat de SP5 zo vol zat met bugs.

3 likes