Ik zou graag uw mening over dit onderwerp willen hebben: Ik werk in de metaalbewerking en we moeten vaak partij kiezen voor bestaande constructies, of het nu gaat om een trap, balustrade, mezzanine of iets anders. Dan komt de delicate kwestie om in dit soort situaties een stap opzij te zetten. Momenteel doen we dit per meter + eenvoudige laserafstandsmeter + digitaal vierkant. Ribbels kunnen vervelend en onnauwkeurig zijn, wat leidt tot problemen bij het instellen van de vloer.
Dus we denken erover na om ons wat beter uit te rusten. We hebben vorig jaar de 3D-vervorming van Leica geëvalueerd.
A priori kwam dit product goed overeen met onze behoeften, vrij eenvoudig te gebruiken en te exploiteren (hoewel de export in dxf 3D niet geweldig was om in SW te importeren). Dit product wordt niet meer op de markt gebracht (meer dan 10 jaar geleden uitgebracht).
Heeft u een alternatief om mij te adviseren?
Persoonlijk ben ik niet erg enthousiast over de 3D-scanner, ik ben bang voor de hoeveelheid gegevens en de verwerkingstijd erachter om gewoon een paar belangrijke punten te extraheren (muren, vloer, ...).
Hallo g.terraz; Nou, ik ben op zoek naar een scanner voor mijn huis, ... En ik zou graag meer willen weten +, dus ik volg deze draad om mezelf op de hoogte te houden. Dank je wel @+. AR.
Ik maak gebruik van dit bericht om een oproep te doen aan de gemeenschap: heb je feedback over 3D-scanners: -kosten van materialen - kosten van de software (aanschaf + onderhoud) - Gemak van het importeren van de puntenwolk in Solidworks. -Mogelijkheid om de puntenwolk op te schonen en te vereenvoudigen op de software die aan de scanner is gekoppeld om alleen geometrische elementen in solidworks te importeren (lijnen, vlakken, assen, cilinders...) - Gebruiksgemak voor geometrische dimensionale controle - Meetnauwkeurigheid van uw scangereedschap (zoals tussen twee vlakken waarvan u de afstand anders zou kunnen meten: palmer/schuifmaat...)
Hallo froussel, Ik vond alleen de aankoopprijs tussen 8000 en 10000 €, mogelijkheid om het te huren, voor de rest ben ik ook aan het informeren. Fijne dag. @+. AR.
Eerlijk gezegd zijn puntenwolken een gedoe... Het lijkt erop dat het met opzet is ontworpen om niet te worden uitgebuit... Het zou me niet verbazen als onze smartphones er over een paar jaar in slagen om bruikbare spullen uit te brengen!
Ter info, ik nam contact op met Leica over de 3D Disto, a priori hebben ze een vervangend product dat binnenkort zal worden vrijgegeven. Gezien de opmerkingen ben ik nog steeds niet overtuigd van de 3D-scan, dus wordt vervolgd...
@g_terraz bedankt voor de feedback, het lijkt inderdaad erg leuk. Als u ons feedback kunt geven over de prijsklasse. (Als je het hebt) Heeft u ook informatie over de nauwkeurigheid van het apparaat?
Hallo Om de vraag naar de prijs te beantwoorden, het is niet goedkoop Voor het volledige ICS50-pakket met de stylus en de software is het ongeveer 20k€...
Ze hebben de technologie niet gemaakt om het weg te geven... Maar het is duidelijk dat je een behoefte moet hebben en niet alleen je huis opnieuw wilt inrichten!
Ik werk al meer dan 15 jaar met puntenwolken aan verschillende software en eerlijk gezegd is dit essentieel op het gebied van algemene installatie. Sinds meer dan een jaar gebruik ik het op SW en ook al blijft het complex en vervelend, het is erg handig, bijvoorbeeld voor onnavolgbare hoogtemetingen of voor een afgelegen bouwplaats in het buitenland. Wat betreft de scan- en verwerkingsfase van de cloud, besteden we uit omdat deze fase lang en complex is als je de ervaring niet hebt. Vervolgens halen we per station een *E57 bestand op met een virtuele tour. Vervolgens moet je elk element isoleren dat je wilt retrodesignen. Wees voorzichtig, de reverse engineering-fase is erg tijdrovend, we proberen alleen te reverse-engineeren wat strikt noodzakelijk is. Deze technologie bestaat ook op smartphones, alleen daarvoor moet de telefoon zijn uitgerust met een Lidar-sensor die aanwezig is op ik denk op iphone 14 15.