Skelet Methode / SOLIDWORKS

Hallo

De afgelopen jaren heb ik projecten uitgevoerd op SolidWorks met behulp van een skelet. Deze methode is op veel punten zeer interessant en lost veel problemen op met betrekking tot de software, met de gebruiker, en zorgt voor een gestructureerde werkwijze.

Ik zie alleen maar voordelen:

- Modellen verlichten, beperkingen verwijderen, onderdelen bij de oorsprong repareren
-Georiënteerde externe verwijzingen naar een enkel stuk, het skelet.
-Vaststellen van een gemeenschappelijke werkwijze
- Beveiliging van gemeenschappelijke referenties in het kader van een collectief project
-Snelheid van uitvoering van het ontwerp
- Gecontroleerde modellen (Part Family-configuratie)
-Assemblage gewijd aan tekeningen (de verwijzingen zijn gemeenschappelijk voor alle onderdelen die ik maak assemblages of ik zet onderdelen weer in elkaar, en tegelijkertijd maak ik mijn tekeningen lichter)

Verschillende soorten skeletten, afhankelijk van de behoeften:

Skelet voor de lay-out van de apparatuur:
Bijvoorbeeld in het geval van piping routing. Positionering van machines en freespunten, en steuntafels. Ik gebruikte het in het kader van het Oïl & Gas project, waterbehandeling

**Totaal skelet 1**
Maak alle schetsen in het skelet in 2D om alle onderdelen en hun referenties te maken. De onderdelen bevatten alleen functies die wijzen op een assemblage via projecties op vlakken die ook op het skelet zijn gemaakt.

Totaal skelet 2
Plaats het skelet (onderdeel) in een onderdeel, op dezelfde manier als het vorige skelet de functies uitvoert door te projecteren op vlakken die met het skelet zijn gemaakt. Het voordeel van deze laatste methode is dat de onderdelen onafhankelijk worden van welke assemblage dan ook. Naar mijn smaak het meest efficiënt, want in het geval van assemblages gewijd aan tekeningen maak je je tekeningen aanzienlijk lichter, een groot voordeel met SolidWorks.
Pas op dat je de schetsen van het skelet niet direct gebruikt, maar dat je nieuwe schetsplannen en projecties van de skeletschetsen maakt tot nieuwe deelschetsen!!

Het doel van dit onderwerp is om andere methoden te delen, uit te leggen, te ontdekken en te leren om onze projecten te verbeteren.

Bovendien zijn deze methoden van toepassing op andere software, ik heb ze persoonlijk gebruikt op SOLIDWORKS, INVENTOR PLANT3D. CATIA

Aarzel niet als u vragen of suggesties heeft voor verbeteringen, of nieuwe methoden, ik sta tot uw beschikking.

1 like

Hallo FRED78,

Dank u voor uw informatie.
Wat mij betreft is een skelet oninteressant voor een onderdeel of assemblage, voormassaproductie. Voor één (of meerdere) speciale machine(s) doet het dat minder.
Hier is mijn mening over dit onderwerp, ik gebruik het bijvoorbeeld voor een machine, dat ik voor een onderdeel of assemblagevorm (die altijd dezelfde vorm hebben), bijvoorbeeld een rechthoekige houten kist, ook een skelet gebruik bijvoorbeeld in mechanisch gelast.
@+.
AR

9-methodes-squelette-bande_0.zip (35.2 MB)

1 like

Bedankt voor je feedback

De video is precies wat ik bereik in de 3e methode die ik heb gepresenteerd. Wat jammer is, is dat de uitleg stopt bij het ontwerp van het skelet. Het is echter in het gebruik van de laatste en het uiteindelijke doel, er kunnen verschillende doelen en toepassingen zijn.

Ik ben het met je eens in het geval van een enkel onderdeel, maar zodra je een montage hebt, is het logisch.

Ik heb feedback gekregen van mensen die deze methoden nog nooit hebben gebruikt, die me vertelden dat ze de voorkeur geven aan beperkingen. Maar het een sluit het ander niet uit, in het geval dat het stuk onafhankelijk is en zijn skelet bevat. Het is dan mogelijk om het te deblokkeren en vast te zetten nadat het in positie is gebracht

Inderdaad in het geval van een machine, of zoals in het voorbeeld voor een kinematica die als skelet voor het model zal dienen. De toepassingen zijn vrij talrijk en in sommige gevallen begrijp ik dat het skelet nutteloos is.

Ik vond tekeningen lichter en dit bracht een grote flexibiliteit met zich mee, vooral in het geval van montage gewijd aan tekeningen.

Ik zal de 9 methoden later lezen

1 like

Hallo FRED78,
Ja inderdaad, om uitgediept te worden...
Vooral voor de leden van het Europees Parlement.
@+.
AR.

1 like