Hallo/Goedenavond
Ik ben een student die deelneemt aan het huidige raceproject, mijn doel is om een " schaal " van een auto op Solidworks te maken. Nadat ik op verschillende fora had geïnformeerd om mijn romp dikker te maken, kreeg ik het advies om elk onderdeel in een andere vijl te verdikken en vervolgens samen te voegen in een montage. Mijn probleem is het volgende, ik kan mijn 2 onderdelen in mijn assemblage niet beperken zodat ze coaxiaal zijn
Heeft u oplossingen?
Goedenavond
Beperkt de ene rand in het transparante deel en de andere, en vervolgens aan de andere rand een hoek van het onderdeel (één punt) of twee punten op tegenoverliggende hoeken
CDLT
Hallo @mathis.hsf ,
Op basis van uw beschrijving kunnen we ons voorstellen dat de twee delen zijn gegenereerd door twee oppervlakken die erbij horen op dezelfde manier te verdikken (in blauw op de afbeelding). Omdat deze oppervlakken een dubbele kromming hebben, zijn de in de dikte gedefinieerde eindvlakken in het algemeen niet geometrisch eenvoudig.
En zelfs als de wijze van genereren ze specifiek maakt vanuit een theoretisch oogpunt (vlak, cilindrisch, enz.), is het niet zeker dat SolidWorks deze bijzonderheden identificeert. Zeer weinig toeval in deze omstandigheden van macht dwingt hen om samenvallend of coaxiaal te zijn. Bovendien, hebben ze een as?
Zijn de randen op dezelfde manier gedefinieerd in de dikte, in rood voor deel (1), in geel voor deel (2), bekend als recht door SolidWorks?
Ik weet het niet zeker, ook al is het verleidelijk om dat te denken...
Het door @Zozo_mp voorgestelde traject is een benadering van het toeval waarnaar u op zoek bent:
- maak een 3D-schets in het onderdeel (1) met de twee segmenten die de hoekpunten verbinden en de dikte van het onderdeel bepalen: Sketch3D1 ;
- doe hetzelfde voor deel (2): Sketch3D2 ;
- Definieer een toevalsbeperking van twee van de segmenten naast deze 3D-schetsen. Er zijn dan twee vrijheidsgraden in rotatie en translatie rond en langs de gemeenschappelijke richting van de segmenten;
- een laatste samenvallende beperking van het bovenste punt van het tweede segment van schets 3D1 van het onderdeel (1) met de bovenrand van het gezicht van het onderdeel (2) heft deze twee vrijheden op.
Bij afwezigheid van de niet-bestaande " coaxialiteit van de vlakken ", maakt deze procedure het mogelijk om twee vlakken die tot elk onderdeel behoren samen te laten vallen.
Allereerst bedankt voor je gedetailleerde antwoord, ik zal het overdag maken en ik zal je op de hoogte houden, maar ik heb een ander probleem, want zoals ik al eerder zei, mijn doel is om een autoschaal te maken zodat deze vervolgens 3D-printbaar kan zijn. Het zal dan nodig zijn dat al mijn stukken slechts één vormen
Heeft u enig idee over dit probleem?
Ik stuur je een foto van mijn autoschaal in het oppervlak dat nog niet helemaal af is
Hallo @mathis.hsf
De eenvoudigste manier is om de montage in delen op te slaan.
Maak " opslaan als " en verander vervolgens, zonder de naam te wijzigen, gewoon de extensie door deze te selecteren uit de mogelijke bestandsextensiekeuzes.
Zodra u uw onderdeelbestand hebt, kunt u er opnieuw een back-up van maken in STL of STEP volgens dezelfde procedure. het hangt allemaal af van het formaat dat uw 3D-printer nodig heeft.
Vriendelijke groeten
PS: zorg ervoor dat de veelheid aan stukken allemaal goed vastzitten. Anders zullen mijn collega's je vertellen hoe je schone naden moet maken, omdat ik zie dat je oppervlak hebt gebruikt om je vormen te genereren.
Anders kunt u na het 3D-printen gaten hebben . Het hangt ook af van de dikte van de carrosserie en de methode van poederprinten, of waarschijnlijker in uw geval met draad. Poederprinten is vergevingsgezinder op dunne diktes.
PS 2: Ik stel voor dat je dit ook bekijkt
Hallo @Zozo_mp
U zegt dat u de extensie van het bestand moet wijzigen, maar er zijn er een veelvoud, heeft u een idee welke u moet kiezen?
Bedankt voor je hulp, want ik moet de romp voor 11 mei af hebben en de tijd begint te dringen
Hallo Mathis
Enkele adviezen over carrosserie om het werk te vereenvoudigen:
-
werken in L/R-symmetrie. Modelleer slechts één kant en zorg ervoor dat het afgewerkte oppervlak loodrecht staat op het symmetrievlak.
-
In plaats van kleine oppervlakken te maken die je vervolgens lijmt, geef je de voorkeur aan een continuïteit van de oppervlakken die elkaar kruisen. Pas vervolgens de oppervlakken aan door de overtollige gebieden te verwijderen. Voor de bovenkant en de motorkap zou ik bijvoorbeeld één oppervlak hebben gemaakt. Dan zou ik de voorruit hebben doorgesneden. De voorvleugel een ander oppervlak en de achtervleugel een derde. Maximaal 3-4 oppervlakken die elkaar kruisen. Snijd vervolgens het overtollige en de openingen af.
-
Geef niet alleen dikte aan het einde. Na symmetrie. Om ervoor te zorgen dat de dikte niet faalt, moeten de buigradii groter zijn dan de dikte.
-
Om de eerste vraag te beantwoorden, dezelfde redenering. Blijf tot het einde op het oppervlak. Het verbinden van twee oppervlakken kan niet eenvoudiger. Verleng ze om ze met elkaar te verstrengelen, snijd het overtollige van de ene af ten opzichte van de andere. Naai vervolgens de twee oppervlakken. Straal de junctie uit als dat nodig is. Let op de straal, deze moet groter zijn dan de dikte. Bind dan in.
Dus in tegenstelling tot het advies dat je hebt gekregen, zou ik in de deelmodus blijven, niet in de montage. De dikte aan het einde, niet aan het begin.
@soring Hartelijk dank voor uw uitgebreide antwoord
Betekent dit dat ik mijn zaak vanaf 0 begin?
Zou het mogelijk zijn om privé te ruilen om me te informeren over sommige punten die ik niet onder controle heb en dat ik deze romp zo snel mogelijk afmaak?
Ja natuurlijk. Sorry voor het late antwoord.