Draadtapprobleem op MEP (SW)

Dit is een probleem dat ik tot nu toe nooit heb kunnen oplossen.

Steek een schroef in een getapt gat en maak een snede; Als ik de schroef uit de snede haal, hebben we een correcte weergave van een schroef in een getapt gat (links op de bijgevoegde afbeelding). Tot dusverre goed.

Maar zodra ik ook nog de schroef moet doorknippen, worden de draad en de draad door elkaar gehaald, de arcering overlapt, kortom het is onzin vanuit het oogpunt van technische tekeningen. De schroef domineert het getapte gat niet meer. (rechts op de bijgevoegde afbeelding).

Heeft iemand een eenvoudige en elegante manier om met het probleem om te gaan? Of moet je lange en ontwijkende manipulaties uitvoeren om lijnen te verbergen, arceringen te wissen en alles opnieuw uit te voeren?

Ik geef aan dat het op SolidWorks staat.

Bij voorbaat dank

filetage_taraudage.jpg

Hallo

Niet op een elegante manier zolang je de weergave (annotatie) gebruikt

Ik zou zeggen dat als het voor een schroef is, je beter moet worden in het maken van de schroefdraad en het verwijderen van de draad in de draad

Nou ja, veel werk voor de representatie.

3 likes

Afgezien van de hack  die ik niet zie...

3 likes

De weergave van de arcering op de afbeelding rechts is correct omdat de arcering naar de sterke lijnen gaat en nooit naar de fijne lijnen, dus er is helemaal niets te doen wat mij betreft

Mathieu

Succes in ieder geval

4 likes

Hallo

Het lijkt mij dat in je afbeelding aan de rechterkant het mannelijke deel geen draad heeft. Dus daarom heb je een cross-over van hatching. Wanneer er een tap + thread montage is, gaat SolidWorks goed om met arceringen (net als andere software trouwens!).

Vriendelijke groeten

3 likes

Om jmSavoyat te beantwoorden, het stuk aan de rechterkant heeft een draad.

Ik heb een foto bijgevoegd waarop je de betreffende schroef ongesneden kunt zien.

Er zijn veel gevallen waarin u schroeven moet snijden in industrieel ontwerp.

Het is niet gemakkelijk te lezen zonder deze regel.

filetage_taraudage_2.jpg
1 like

Als je je schroef alleen neemt en er een tekening van maakt, met een snede, zie je dan de draad?

screenshot380.jpg

Hallo

Inderdaad, alain, ik heb hetzelfde gedrag. Ik weet niet of een andere 3D-software het beter doet, maar in dit geval storen de onderdelen en zijn de 2 buitenste contouren (sterke lijnen) zichtbaar. Het is daarom normaal dat het uitkomen stopt bij de genoemde sterke lijnen. Dus voor mij kan de weergave alleen zijn zoals aangegeven als we de 2 stukken snijden. We hebben dezelfde weergave als de sectie in de andere richting (radiaal) is.

Helaas heb ik niet echt een idee, behalve:

- Schakel de optie "Automatisch arceren" uit bij het maken van de sectieweergave en voer ze handmatig uit.

- of om een briefje te plaatsen om te waarschuwen.

- of, bij het maken van het tapgat via de functie "Drilling Wizard", de optie "Schroefdraad verwijderd" nemen, zodat er geen interferentie meer is tussen het onderdeel en het tapgat (zie afbeelding).

Vriendelijke groeten

assist_percage1.jpg
4 likes

Voor Benoit.LF, ja, ik heb mijn schroefdraad aanwezig als ik mijn schroef zelf snijd.

Voor jmsavoyat is het idee niet slecht, het werk dat moet worden gedaan om te herstellen met lijnen om te verbergen, lijnen om te zetten en uit te broeden is bijna hetzelfde.

Ik heb de indruk dat er niets eenvoudigs is als oplossing. Ik zal nog even wachten met het sluiten van de vraag.

filetage_taraudage_3.jpg

Ik heb een ander hulpstuk teruggeplaatst door de holle schroef met de schroefdraad boven de draad te plaatsen om het probleemgebied beter te kunnen zien.

filetage_taraudage.jpg

Hallo

Om JMSAVOYAT te beantwoorden, uit het hoofd, weet Solidedge hoe dit probleem van draadrepresentatie moet worden aangepakt. Ik denk dat de ontwikkelaars van Solidworks zich niet met dit probleem wilden bezighouden, bovendien is de optie om draadlijnen weer te geven niet automatisch, je moet het handmatig doen, wat veel zegt!

Om Alain te antwoorden, ik denk niet dat er een wonderoplossing voor dit probleem is, behalve het handmatig doen zoals eerder vermeld. Succes.

1 like

Hallo 

Als u draden en draden in een assembly wilt laten verschijnen, moet u objectdimensionering gebruiken, met name door annotaties in de assembly te activeren. 

A+

Hallo

@Rim-b, "Ik denk dat de ontwikkelaars van Solidworks zich niet met dit probleem wilden bezighouden, bovendien is de optie om draadlijnen weer te geven niet automatisch, je moet het handmatig doen, wat veel zegt!". Waar heb je gezien dat draadmarkeringen handmatig moesten worden weergegeven? Zodra de documentopties (en alle opties!) zijn ingesteld, slaat u de documentsjablonen eenvoudig op. Het voordeel van aanpasbare opties is juist om een maximum aan gebruikers tevreden te stellen. Maar omdat ik Solidedge niet ken, kan ik niet vergelijken.

Vriendelijke groeten

1 like

Ik had nog niet gezien dat je de weergave van draadlijnen automatisch kon configureren in een assemblagetekening. Aan de andere kant,  hoe doe je dat, ik kan daar de juiste optie niet voor vinden?

Ik blijf denken dat sinds solidworks bestaat, het door Alain genoemde probleem opgelost had moeten (kunnen)  worden. De dwarsdoorsnede van een schroef in een schroefdraad is een van de eerste basisprincipes die ik leerde bij het tekenen.

Hoi Alain en heel gelukkig nieuwjaar voor jou,

Ik ben ook op zoek naar een manier om dit probleem op te lossen, denkend dat de SW2019-versie op dit punt zou zijn geëvolueerd, maar nee.

Dus mijn vraag: Heb je een oplossing gevonden? 

Ik heb de voorstellen van jmsavoyat gelezen, maar het is nog steeds een zeer handmatige en lange correctie-interventie.

Dus, na meer dan 5 jaar dat u dit probleem aan de orde stelde, is er nog niets gedaan door Dassault?

Bedankt

2 likes

Gelukkig nieuwjaar Luigi!

Nee, voor zover ik weet is het probleem niet opgelost.

Tot de volgende keer?

Alan

2 likes

Ok, dank je wel Alain

;-)