Variabele herhaling van schetsen

Hallo
Ik wil een schetsherhaling maken door enkele parameters te variëren. Bijvoorbeeld herhaling van gatenschetsen door de Ø ervan te variëren. Helaas is het niet mogelijk om de verschijningen van een schets te variëren. Zelfs op een functie kan ik de afstand wijzigen, maar ik kan niets vinden als ik een stap wil met betrekking tot de Ø van het gat.
Bij voorbaat dank als iemand me kan helpen...

PS: In principe zou ik graag een schets willen maken zoals op het diagram hierboven.

Hallo;

Ik weet niet welke versie van Solidworks je gebruikt, maar normaal gesproken is het mogelijk om " Variable Repeat " te gebruiken om dit soort resultaten te krijgen:

image

https://help.solidworks.com/2025/French/SolidWorks/sldworks/c_pattern_tables.htm?id=54eead28c8b84c9caeccf12dcb518db5#Pg0

https://help.solidworks.com/2025/French/SolidWorks/sldworks/t_creating_variable_pattern.htm?id=5c1841fbf0ab4fb0aaba8e561230aa33#Pg0

Vriendelijke groeten

8 likes

Hallo;

Op het officiële Solidworks-forum kunt u het antwoord zien dat Andreas SPIELER aan @john_john heeft voorgesteld voor praktisch hetzelfde verzoek:

3 likes

Hallo @john_john ,

De samengevoegde macro maakt een herhaling mogelijk van een schets van een cirkel met een regelmatige toename van de straal. En alleen een cirkel, hoewel andere entiteiten zouden kunnen worden overwogen.

De enige gebruiksaanwijzing staat in de onderstaande video.
Er zijn weinig effecten, dus je moet waakzaam zijn over de volgorde waarin entiteiten worden ingevoerd.
En geen Ctrl^Z in geval van onhandigheid... :upside_down_face:

RepeatIncrmt.swp (83.5 kB)

2 likes

Hallo en bedankt voor de info. Helaas lost dit mijn probleem niet op.
Om explicieter te zijn, hier is het bestand dat me problemen bezorgt. Ik legde elke schets handmatig vast, waarbij de hoeken en lengtes evolueerden volgens vergelijkingen.
Ik wil dit principe graag automatiseren zodat ik alleen de 1e schets hoef te tekenen en een cirkelvormige herhaling hoef te maken door het jaar D1 en de lengte D2 te variëren.
Rack generatie.SLDPRT (2,5 MB)

Hallo;

Wat is de Solidworks-versie van uw bestand?
(A priori is het hoger dan 2022)...
Heb je de herhaling van variabelen met een Excel-import geprobeerd om je vergelijkingen te behouden?

Ik denk dat je het idee om je herhalingen in een schets te doen moet laten varen en ze van een functie moet maken (materiaalverwijdering?).

Nou, ik kan je bestand niet openen, maar ik protesteer ...
U wilt:

en de Variabele herhaling voldoet perfect aan deze vraag.
(U kunt zowel de diameters als de hoeken (afstand) van elk voorval variëren, allemaal in een cirkelvormige herhaling...) Ik moet uw vraag verkeerd begrepen hebben.

Eigenlijk Super macro @m_blt . :+1: (En ja, Macro en CTRL+Z zijn niet super compatibel.)

1 like

Dit is de versie van 2024.
Inderdaad, ik moet het doen met een functie en niet met een schets.
Als ik door SW ga, kan ik geen formules gebruiken om de hoeken en lengtes te variëren. Door een Excel-bestand te maken dat dit allemaal berekent, zou het moeten werken.
Bedankt voor het advies.

Goedenavond

Blijkbaar gaat het om het genereren van de tanden van een rondsel uit een tandheugel. Dit staat ver af van de cirkelvormige herhaling van cirkels met stappen van de straal...

Als ik het goed begrepen heb, is het doel om de tandheugel in opeenvolgende bewerkingsposities te implanteren, door ervoor te zorgen dat de primitieve lijn rolt zonder te glijden op de primitieve cirkel van het toekomstige rondsel.

Het rek wordt gedefinieerd als een schetsblok. Rente:

• een single entity, eenvoudig te implementeren in een schets door een VBA-functie,
  • Met dezelfde functie kunt u de positie van het invoegpunt en de helling van het blok definiëren (dimensioneren is niet nodig, tenzij u alle schetsen wilt beperken),
  • het is voldoende om de voorwaarde van RsG te benutten als een functie van de neiging om de coördinaten van het invoegpunt te definiëren. In de beginpositie wordt het invoegpunt geplaatst op het raakpunt van de primitieven.

Dan moet de functie van het verwijderen van materiaal in een lus nog worden herhaald: ongeveer een seconde per positie.
De te definiëren parameters zijn de volgende:

• de primitieve straal van het rondsel door de primitieve cirkel te selecteren,
  • de numerieke waarde van de toename van de hellingshoek,
  • het aantal posities dat moet worden gegenereerd.

Het werkt en onthult enige interferentie aan de tandvoet van het rondsel. Een tandwieloffset is noodzakelijk...

generationRackwarming.SLDPRT (1.1 MB)
GenerationCr.swp (91.5 KB)

1 like