Bout Connector + Simulatie

Bout montage V2.xlsx (530.1 KB)
Hallo

Ik ben op zoek naar een vereenvoudigde methode om de ontleding van mijn krachten op een boutconnector automatisch te reconstrueren. (gebruik van een parallellogram)
Ik heb een eenvoudige berekeningsnota gemaakt om de verschillende beperkingen rekening te laten houden met traagheden.
Aan de hand van een geparametriseerde schets wil ik de mogelijkheid hebben om een ontwerpstudie te laten uitvoeren en de zoektocht te laten uitvoeren naar de minder belastende locatie van mijn schroeven op mijn assemblage, hypothese A komt uit een online bron, hypothese B mijn onderzoek is gebaseerd op een mechanische klem.
Bedankt voor een oriëntatie op de interactie tussen de parametrisering van mijn digitale tweeling en de simulatietool van een ontwerpstudie.
Spectrum.

Hallo
Ik heb naar je Excel gekeken en begrijp je behoefte niet echt. in het bijzonder vind ik uw hypothesen A en B niet in de Excel

In je Excel is één aanname verkeerd, het is om te bedenken dat alles om O draait (het diagram met de pijlen is trouwens ook verkeerd).
Aangezien de kracht niet gecentreerd is (dubbel), kosten de A- en B-schroeven eigenlijk meer moeite (en de A meer dan de B, wat mij logisch lijkt aangezien de kracht dichter bij A wordt uitgeoefend).

Bij dit soort eindige-elementenberekeningen zijn de wrijvingscoëfficiënten vrij belangrijk (tenzij de voorspanning hoog genoeg is om slippen te voorkomen): die van de boutconnectoren, maar ook die tussen de 2 delen (plaatwerk en U) met het beheer van het contact op: niet-penetratie + niet-nul wrijvingscoëfficiënt.

Uiteindelijk is het probleem hyperstatisch, dus het is vrij moeilijk (zo niet bijna onmogelijk) om in Excel te modelleren. De locatie van de gaten ten opzichte van de vleugels zal ook de manier veranderen waarop het contact wordt gemaakt (niet noodzakelijkerwijs overheersend, maar in ieder geval een klein beetje)

2 likes

Hallo

Mijn basisidee is om de juiste positie van de schroeven te vinden om de krachten op te nemen (dit is mijn hypothese B), dus als ik je opmerking begrijp, hebben we geen symmetrie, we zijn het op dit punt eens, de schroeven die zich het dichtst bij het koppel bevinden, gaan uit van het eerste herstel van de krachten, dus waarom in dit geval een identieke matrix hebben in X en Y.

Ik wil bespreken of het mogelijk is om de meest geschikte positie voor de tweede set bouten te rechtvaardigen.
Ik ben het ermee eens
hyperstatiques-Simples.pdf balken (914.1 KB)
met u om de lay-out van de bouten te veranderen, zonder slippen door het plaatsen van een voorspanning in de boutconnector hebben door een ontwerpstudie door het toevoegen van sensoren die de positie met een stap van de Xi, Yi van de C-bout en de Xi,Yi van de D-bout, ik raak de A- en B-bouten niet aan.
Ik ga mijn mock-up maken en de sensoren toevoegen, ik werd op deze tool vergezeld door een persoon van het m.blt-forum over een heftafeloplossing met parallellogram of schaar.

P.s:
als het hele profiel niet om O draait, zal een tegenkoppel zich verzetten tegen dit zijn onze boutconnectoren, maar hoe de interacties te onderscheiden, zal ik beginnen met het verwijderen van enkele connectoren en een simulatie opnieuw starten, hoe zou u verder gaan om het fenomeen te benadrukken? Het is een no-stakes aanpak, ik raak vertrouwd met solidworks connectoren.

P.P.s.:
Als we te maken hebben met een hyperstatisch probleem, kunnen we het dan afbreken zoals in het geval van de studie van balken door in twee fasen te behandelen, de belasting en de steunen, de klemkracht oefent een verdeelde druk uit die al dan niet kan worden geassimileerd? naar een verdeelde belasting?

Dank u voor uw antwoord en uw hulp bij mijn ondervraging.

Als bijlage bij een hyperstatische straal kan ik me baseren op een van de resolutiemethoden.

1 like

Hallo @spectrum ,

Ik ben het met @froussel eens in zijn vraagtekens bij het model dat je wilt gebruiken om deze assemblage te analyseren.

In principe mogen de draaddraadstaven bij een boutverbinding niet worden onderworpen aan afschuiving. Het is de normale kracht die ze uitoefenen die ervoor moet zorgen dat de gezichten die in contact komen niet wegglijden door adhesie.
Als de grip onvoldoende is en er gevaar bestaat voor uitglijden, moeten andere elementen worden gebruikt om uitglijden te voorkomen, zoals positioneringsvoeten. Ook al zijn er gemonteerde bouten die deze rol kunnen spelen...

De hechting op het niveau van het contact, een zeer variabel fysisch fenomeen binnen hetzelfde oppervlak, evenals de tolerantie op de afmetingen en posities van de gaten, stellen u niet in staat om in uw model te voorspellen welke van de vier elementen in contact zal komen in geval van wegglijden.
Zelfs als er aangepaste bouten of positioneringsvoeten worden gebruikt, zou het redelijk zijn om er slechts 2 te leveren, die voldoende zijn voor positionering en bestand zijn tegen elke afschuiving. De andere draadelementen hebben alleen een klemfunctie.
Het is rond deze basisprincipes dat ik op zoek zou gaan naar een studiemodel met SolidWorks Simulation, om te bepalen hoeveel draadelementen er nodig zijn, en van welke afmetingen.
Wat een theoretisch model betreft, het kan moeilijk vast te stellen zijn, en nog moeilijker op te lossen...

1 like

Hallo m.blt,

Ik volg je advies op, ik doe eerst een berekening met twee aanscherpingen.
Dank u voor uw uitleg.

Spectrum.