Het ophalen van de eigenschappen van een gelast constructielichaam op een vliegtuig

Hoi allemaal

Ik heb hulp nodig bij de methodologie.

Ik ben gewend om met Inventor te werken, wat heel gemakkelijk te gebruiken is wat betreft tekeningen en stuklijsten. Sinds kort werken we in ons bedrijf met Solidworks 2024 SP5.

We wilden experimenteren met de gelaste constructiemodule. Deze is best leuk om te gebruiken... Behalve de plannen. Althans, met onze huidige methodiek.

Laat het me uitleggen:

Ons bedrijf ontwerpt en produceert elektrohydraulische heftafels. We zitten dus in de ketelbouw/metallurgie. We hebben alle middelen in huis: schroothoop, machinewerkplaats, montage/lassen, waterkracht. , schilderen/afwerken, verpakken/verschepen. We hebben totale controle over al onze grondstoffen en al onze producten (inclusief cilinders).

Deze structuur vereist dat we gedetailleerde plannen maken van onze mechanisch gelaste assemblages. Ik heb bijvoorbeeld een eerste niveau van " uitgeruste " subassemblage waarvan het plan een stuklijst bevat met ALLE onderdelen van deze laatste (mechanisch gelast of niet) die we vervolgens in ons ERP invoeren.

In deze nomenclatuur bestaat onze tabel uit informatie in de volgende volgorde: Coördinatensysteem / Bewerkingsplannummer / Hoeveelheid / Aanduiding / Lengte / Breedte / Materiaal / Productiemethode / ERP-code.

Als een onderdeel verspaning (frezen/boren) bevat, zal het een bepaalde productiemethode hebben zodat het plan direct naar de juiste plek in de werkplaats kan gaan. Het heeft dus ook een bewerkingsplannummer, dat overeenkomt met het tekeningnummer/coördinatensysteem (als ik bijvoorbeeld een chassisplan heb met het nummer 01 en mijn bewerkte onderdeel heeft het coördinatensysteem 12, is het bewerkingsplannummer 01/12)

Wanneer de productiemethoden en de nummers van het bewerkingsplan zijn gedefinieerd, maken we de detailtekeningen die we " Flow Plans" noemen. Elk machinaal bewerkt onderdeel heeft zijn eigen unieke plan met zijn aanzichten en maatvoering. Dit stelt ons in staat om onze planmap correct te sorteren op basis van de bestemming van de werkplaats.

Het probleem dat ik heb is dat wanneer ik deze methodologie wil doen met gelaste constructie gemengd met montage, ik de eigenschappen van elk onderdeel moet invullen. Voor gelaste constructies zijn dit de eigenschappen van de snijlijst. Ik zou deze eigenschappen in mijn plan moeten kunnen ophalen, omdat ik een specifieke cartridge heb die onderscheid maakt tussen een stroomplan en een tijdlijn. Vandaag de dag heb ik geen enkele manier gevonden om deze carrosserie-eigenschappen uit de gelaste constructie te kunnen halen. Het is jammer, want de gelaste constructie is vrij goed gedaan en stelt je in staat om heel snel gelaste mechanica te maken, maar plotseling is de tijd die in 3D wordt bespaard grotendeels verspild in 2D omdat ik al mijn cartridge met de hand moet vullen via annotaties, stuk voor stuk, vel voor vel (en als je grote sets hebt, het wordt al snel heel, heel lang).

Mijn vraag is: Is er een manier om deze eigenschappen te herstellen? Via een macro of een myCAD-tool bijvoorbeeld? Of misschien een functie die ik niet ken op Solidworks?

Bijgevoegd vindt u een onvoltooid voorbeeldplan.

24-1011-06-ONWAAR CHÂSSIS.pdf (247.8 KB)

Bij voorbaat dank.

1 like

Hallo rbessonnet en welkom op het forum,
Welnu, al deze informatie kan rechtstreeks op de carrosserieën van uw lijst met reserveonderdelen worden gedaan door met de rechtermuisknop op elke carrosserie te klikken ...
Ik kan geen screenshot maken omdat mijn pc wordt verwerkt.
… Houd ons op de hoogte, @+.
AR.

Hallo
Normaal gesproken moet u in de opties van de ingevoegde tabel " Gedetailleerde lijst met gelaste onderdelen" aanvinken.
image
Zolang de eigenschappen die in de lijst met gelaste onderdelen worden gebruikt dezelfde zijn als die van de artikelbestanden, zal het de juiste kolommen invullen.

2 likes

Hallo Cyril_f,
Ik ben het met je eens, zolang de lichamen van de lijst met gelaste onderdelen goed zijn ingevuld met hun informatie in hun eigenschappen.
@+.
AR

1 like

Hallo AR, hallo Cyril,

Het is duidelijk dat mijn probleem niet erg duidelijk is:

Wanneer ik met de rechtermuisknop klik op de lijst met gelaste onderdelen in mijn gelaste build, heb ik toegang tot eigenschappen die ik kan invoeren per body van de cutlist.

Ik wil deze eigenschappen graag via een annotatie kunnen ophalen wanneer ik het " flowplan " maak. Maar als ik de link wil maken, biedt de software me alleen de mogelijkheid om het bestandsdeel van de gelaste constructie te selecteren, maar niet de lichamen van dit bestand.

Hallo weer rbessonnet,
Dus als u de eigenschappen van uw lijst met gelaste onderdelen wilt ophalen, selecteer dan uw stuklijst en u slaat deze op in Excel, hetzij in MEP of 3D, het zou het moeten doen ...
@+.
AR.

Hallo

Inderdaad, heb het verzoek verkeerd begrepen.
Het is dus mogelijk om de eigenschappen van het lichaam te herstellen.
Link de notitie gewoon als volgt:
image
En vervolgens de verschillende gewenste eigenschappen te herstellen.
Als u bijvoorbeeld de tekst bewerkt, wordt de toewijzing als volgt gedaan: $PRPWLD:" Prop "

4 likes

Cyril, ik kan inderdaad een annotatie koppelen aan deze eigenschap! Dus ik moet mijn gesoldeerde build-body invoegen en vervolgens een annotatie maken en de eigenschap gaan ophalen of handmatig schrijven.

Ik vraag misschien te veel, maar ik kan deze woning natuurlijk alleen plaatsen als een deel van de gelaste constructie al in het plan is ingevoegd. Maar wat als ik dit wil integreren in mijn lege basiskaart (documentsjabloon) wanneer ik een bestand > nieuw maak en een nieuwe tekening maak?

Het is in ieder geval al een goed begin en het beperkt de schade als ik de eigenschappen van een onderdeel moet veranderen terwijl ik het midden in het tekenen ben.

Er is de mogelijkheid om dit soort annotaties op te slaan als favorieten of zelfs als annotatiebibliotheek.
Net als een stuk van een bibliotheek, sleept u vervolgens uw annotatie vanuit het rechterdeelvenster (ontwerpbibliotheek) naar uw plan.
Methode:
Maak uw aantekening, selecteer deze, klik vervolgens op 1 om de stijl te maken en deze een naam te geven, en klik vervolgens op 2 om deze op te slaan in de ontwerpbibliotheek.
image

Andere onderwerpen voor annotaties:
Voorbeeld hier:

Zie dit onderwerp voor de methode:

Of deze video:

3 likes

Naam MEP-onderdeel
'In het 3D-gedeelte / Lijst van gelaste onderdelen / klik met de rechtermuisknop op eigenschappen: Vul de beschrijving in " PERSOONLIJK "
"Actualisering van de lijst van gelaste onderdelen
'Klik in een plan voor gelaste onderdelen op het onderdeel dat een naam moet krijgen
'Start de macro om uw naam te laten schrijven

Sub main()
Dim swApp As SldWorks.SldWorks
Dim myNote As Object
Dim swModel As SldWorks.ModelDoc2

Set swApp = Application.SldWorks
Set swModel = swApp.ActiveDoc

If swModel.GetType <> 3 Then Exit Sub '1 = pièce, 2 = assemblage, 3 = plan
Set myNote = swModel.InsertNote("$PRPWLD:""QUANTITY""x $PRPWLD:""PERSO""") 'Si pièce renommée en PERSO
Set myAnnotation = myNote.GetAnnotation()
longstatus = myAnnotation.SetLeader3(swLeaderStyle_e.swBENT, 0, True, False, False, False)

End Sub
2 likes

Ik wist niet dat je dat kon doen. Bedankt voor de tips, het zal erg nuttig voor mij zijn :slight_smile:

1 like