Als goede goede resolutie voor dit nieuwe jaar besloot ik mijn ontwerpbureau beter te structureren.
In plaats van in mijn eigen hoek te denken, zei ik tegen mezelf dat de makkelijkste manier was om te kijken hoe andere BEs werken. Dus heb ik een korte vragenlijst (maximaal 5 minuten) voorbereid over het gebruik van SolidWorks, Excel en macro's:
Het doel is alleen om een inventaris van de huidige praktijken op te stellen. Als je even de tijd hebt om te reageren, zou dat me enorm helpen, en ik deel graag een samenvatting van de trends zodat iedereen ervan kan genieten!
Alvast bedankt voor jullie feedback, en veel succes aan iedereen met jullie projecten!
Heel mooi initiatief, ik zie veel bedrijven waarvan de empirische constructie veel schade aanricht, redundante uitwisseling, gebrek aan centralisatie van informatie, enzovoort... Maar het idee om proactief te zijn in de zwakke momenten is geweldig. Toetreden tot PDM verandert het leven van een ontwerpbureau.
Wanneer het organisatorische werk goed is uitgevoerd, de workflow goed is vastgesteld en consistent met het geproduceerde werk, is PDM een zeer goed en praktisch hulpmiddel voor samenwerking. Daarnaast valideert het een ISO-organisatie, de workflow en zorgt het voor traceerbaarheid en een geruststellende geschiedenis. Het beveiligt de interne verbindingen met de assembly en stelt je in staat om diezelfde assemblies veilig te manipuleren (kopiëren en wijzigen).
Ik was eerst sceptisch, en toen ik het gebruikte, vooral bij grote assemblages. Mijn aanpak is veranderd en ik valideer dit hulpmiddel volledig. Zolang het goed geïntegreerd is en wordt beheerd door bekwame en betrouwbare mensen.
Dit hulpmiddel toont de goede organisatie van het ontwerpbureau aan, ik ben zelf geschokt om belangrijke bedrijven nog steeds in het stenen tijdperk te zien werken zonder PLM of ERP-tools, enzovoort... Je hebt middelen, vaardigheden en training nodig, maar ik heb gezien dat dit soort tools en een solide organisatie het mogelijk maken om vertragingen met 4 te verminderen
Om nog maar te zwijgen van de gebruiker, van de ontwerper tot de technische of projectingenieur, de besparing van tijd, bugs en zichtbaarheid. Voor de ontwerper is het samenwerkingswerk, het beheer van onderdelen en assemblages qua eigendom, databladen, cartridge, opnieuw een garantie van kwaliteit en betrouwbaarheid.
Je moet je echt aan het concept houden en het beheer aan betrouwbare mensen geven, want het hulpmiddel blijft een kluis. Persoonlijk zou dit soort hulpmiddel niet verbonden moeten zijn met de buitenwereld (om voor de hand liggende redenen), het is een kluis, als je de sleutel kwijt raakt, is het kapot
Kun je uitleggen waarom je terugbent gegaan en wat de problemen met de 3D-ervaring waren? Ik stelde de vraag: wat was de interesse tussen PDM en 3D-ervaring, en welke zou ik moeten kiezen?
Hallo Ik wil niet voor @icome antwoorden, maar wat zeker is, is dat PDM zich heeft bewezen. Natuurlijk vereist het daarentegen een bekwame beheerder. Voor 3D EX weet ik niet welke vaardigheden nodig zijn om het te beheren.
Ik ben het eens met wat je zegt. 3D-ervaring besteedt (althans denk ik) de trunk uit, als onderdeel van een speciaal defensieproject in Frankrijk of met beperkte distributie, het kan het niets schelen! zelfs als het Dassault is die het lukt
Het principe van 3D Experience is inderdaad een equivalent van EPDM, maar wordt beheerd door Dassault op hun eigen servers (of die van Solidworks: een nuance die tegenwoordig belangrijk kan zijn met de extraterritorialiteit van Amerikaanse wetten). Ter herinnering: Solidworks is een Amerikaans bedrijf dat eigendom is van een Frans bedrijf (Dassault), en als de NSA ooit iets aan Solidworks vraagt, kun je er zeker van zijn dat ze ja zullen zeggen).
Persoonlijk zag ik het grootste obstakel de verplichting om een functionele (en snelle) internetverbinding te hebben om te kunnen werken (geen internet, geen toegang tot Dassault/Solidworks-servers dus het is onmogelijk om echt te werken).
@froussel Is dit in sommige gevallen al het geval bij vergunningen? Bij ons zijn het tokenservers, maar het lijkt mij dat je al een verbinding nodig hebt om een licentie via e-mail te valideren, kortom, beveiliging om te voorkomen dat de licentie wordt gehackt. Het lijkt mij dat het voor CATIA al een tijd geleden is; toen ik CATIA op een pc installeerde, maakte het een serverlink " op mijn pc " naar buiten, maar nogmaals, ik ben nog een beginner op dit gebied. Na het zonder internet, zolang je de documenten hebt uitgepakt, is het net als bij PDM wanneer je server crasht Wat betreft de NSA-verhalen denk ik opnieuw dat zodra je in beschermingsmodus bent, niets op het web zou moeten gebeuren
Ja, zolang je een licentieserver runt die wordt uitbesteed (en zelfs als het intern is). In ieder geval heb je minstens e-mails nodig om de licenties elk jaar te kunnen activeren en opnieuw te activeren als de server geen directe internettoegang heeft (dit is bij ons het geval). Voor de rest is cloud-exploitatie " helaas " de toekomst van veel software. Het probleem is inderdaad de onmogelijkheid om te werken bij een crash van het platform (wat volgens mij een paar keer gebeurde op 3Dexeperience en SW Cloud vorig jaar). Ik denk niet dat je toegang hebt tot je bestanden omdat je verbinding moet maken met het platform (tenzij er een offline operatie is zoals bij EPDM). Maar het blijft hetzelfde als een server crasht. Het enige verschil is dat als je volledig afgesloten bent van het internet (bijvoorbeeld cyberaanval) maar toch een verbinding met de servers hebt, je niet geblokkeerd bent (en bij EPDM activeren we de interne berichtenmelding van de tool en rollen we dan).
@Cyril_f Toen ik aan PDM werkte, was ik up-to-date met al mijn onderdelen en extractie van alle benodigde onderdelen. Als er een spuug zou gebeuren, kon ik nog steeds werken. In het slechtste geval maakte ik een subrecord van het spel in alleen-lezen en integreerde het opnieuw in PDM. Samenwerking in een netwerk hangt immers af van optimale werking, evenals vakkundig geteste updates om te voorkomen dat stations worden geblokkeerd (uit ervaring).
Hallo Ja, maar dan begrijpen gebruikers hoe het hulpmiddel werkt. Het idee van lokale cache en serverversie, sommigen begrijpen nog steeds niet hoe het offline werkt